Nie masz pewności, czy Twoje opony wciąż nadają się do użytku? Naucz się kontrolować ich stopień zużycia. To dziecinnie proste, a zarazem bardzo ważne, ponieważ „łyse” opony nie tylko zagrażają Twojemu bezpieczeństwu na drodze, ale też mogą narazić Cię na słony mandat.

Przez Opublikowano dnia: 21 czerwca, 2021Kategorie: Zużycie i przebicie731 słowa3.9 minut na przeczytanie
Trzy metody pomiaru zużycia opon
© rezulteo

Czym grozi jazda z „łysymi” oponami?

Często zapominamy o tym, że ogumienie to jedyny element pojazdu mający styczność z nawierzchnią. Dlatego właśnie tak istotna jest odpowiednia jakość mieszanki gumowej oraz grubość bieżnika, która ma bezpośredni wpływ na przyczepność do drogi.

Jazda na oponach z wytartymi bieżnikami grozi przebiciem opony oraz aquaplaningiem. Przykładowo: im płytsze rowki bieżnika, tym gorsza będzie wydajność opon letnich, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Krótko mówiąc, jazda na zużytych oponach grozi utratą kontroli nad samochodem.

Zgodnie z obowiązującymi w Europie przepisami minimalna dopuszczalna głębokość głównych rowków bieżnika na całym obwodzie opony wynosi 1,6 mm. Warto jednak mieć na uwadze, że wydajność opon na mokrej nawierzchni zaczyna obniżać się na długo przed osiągnięciem tego granicznego stopnia zużycia, w związku z czym niektórzy producenci umieszczają na swoich oponach dodatkowe znaczniki, które sygnalizują pogorszenie osiągów na mokrej drodze. Dodatkowo różnica w głębokości rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie powinna przekraczać 5 mm.

Pamiętaj, że jazda na nadmiernie zużytych oponach grozi mandatem w wysokości do 500 złotych oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Stawienie się na przegląd techniczny nieprzepisową grubością bieżnika oznacza konieczność ponownej kontroli pojazdu.

Jak mierzyć stopień zużycia opon?

Najpierw zaparkuj samochód na płaskim podłożu i skręć koła o 45°, aby zyskać łatwiejszy dostęp do przednich opon. Teraz możesz sprawdzić stopień zużycia poszczególnych opon, stosując jedną z trzech poniższych metod:

Wskaźnik zużycia opon

Wszystkie opony wyposażone są we wskaźniki zużycia – to małe gumowe paski o grubości 1,6 mm, umieszczone na dnie głównych rowków bieżnika. Zrównanie się wysokości bieżnika ze wskaźnikiem oznacza graniczne zużycie ogumienia i konieczność jego wymiany. Wystarczy jeden rzut oka. I lepiej, żeby to było Twoje oko, a nie policjanta, który zatrzyma Cię do kontroli!

Lokalizację wskaźnika zużycia ułatwiają oznaczenia zamieszczone na boku opony. Może być to skrót TWI (ang. Tread Wear Indicator), logo producenta lub symbol trójkąta.

© : Michelin

Niektórzy producenci, wśród nich np. Continental, umieszczają na swoich oponach znaczniki częściowego zużycia, których wytarcie sygnalizuje, że opona nie zapewnia już optymalnych osiągów na mokrej nawierzchni. Wskaźniki zużycia w oponach zimowych mają wysokość 4 mm. 

© Continental

Ciekawym ułatwieniem dla użytkownika wyróżniają się opony zimowe Nokian, które mają wskaźnik poziomu zużycia bieżnika w formie cyfr wyżłobionych w bieżniku. Z każdym zużytym milimetrem opony ściera się kolejna cyfra.  

Głębokościomierz bieżnika opon

Takie urządzenie można za niewielką kwotę nabyć w niemal każdym salonie samochodowym. I warto o tym pomyśleć, ponieważ umożliwia ono precyzyjny pomiar głębokości bieżnika w dowolnym miejscu opony, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Należy bowiem pamiętać, że opony mogą zużywać się nierównomiernie, a pomiar przy użyciu wskaźnika ma wyłącznie charakter orientacyjny i nie zapewnia takiej dokładności jak głębokościomierz.

© DR

Moneta

Jeżeli nie posiadasz głębokościomierza, możesz w przybliżeniu określić głębokość rowków bieżnika za pomocą monety wkładanej pionowo między klocki:

  • W przypadku opony letniej – włóż monetę o nominale 2 gr koroną orzełka w dół: jeśli cała korona jest widoczna, należy wymienić oponę.
  • W przypadku opony zimowej – włóż monetę o nominale 5 zł: jeżeli cały wewnętrzny krążek wystaje z rowka bieżnika, opona kwalifikuje się do wymiany.

Ta metoda nie gwarantuje rzecz jasna takiej precyzji pomiaru jak głębokościomierz.

Masz zużyte ogumienie?

ZNAJDŹ NOWE OPONY

Porada rezulteo:

Aby wydłużyć żywotność opon, zamieniaj je miejscami (tzw. rotacja opon) przynajmniej raz na rok lub co 10 do 12 tys. przejechanych kilometrów, co zapewni bardziej równomierne zużycie bieżnika. W samochodach z napędem na przednią oś opony przednie zużywają się szybciej od tylnych. Zasady prawidłowej rotacji zależą ściśle od rodzaju napędu (na przednią / tylną oś / na 4 koła) i typu bieżnika (symetryczny / asymetryczny).

Poznaj zasady rotacji kół

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł