Zauważyłeś wybrzuszenia na boku opony? Lepiej zachowaj czujność! Dowiedz się, jak rozpoznawać groźne deformacje ogumienia i co zrobić, aby uniknąć „wystrzelenia” opony, które może skończyć się poważnym wypadkiem.
W jaki sposób powstają wybrzuszenia na oponach?
Ściśnięcie opony między felgą i krawężnikiem, gwałtowny przejazd po dziurze w asfalcie, niedostrzeżona w porę przeszkoda na jezdni, długotrwała jazda z niedostatecznym ciśnieniem – to tylko kilka możliwych przyczyn uszkodzenia struktury opony, które może skończyć się jej niespodziewanym „wystrzeleniem”.
W wyniku uderzenia włókna tekstylne wzmacniające oponę od wewnątrz mogą ulec zerwaniu, skutkiem czego na bocznej ścianie pojawi się wybrzuszenie. Z początku pewnie nawet nie zauważysz spadku ciśnienia, ale to nie potrwa długo. Dalsza jazda w tej sytuacji grozi przedwczesnym zużyciem opony, które nieuchronnie doprowadzi do jej „wystrzelenia”.
Inaczej niż w przypadku przebicia, takiej usterki nie da się naprawić. Nie ma innego wyboru – trzeba jak najszybciej wymienić oponę!
Czy wklęśnięcie opony jest równie niebezpieczne?
Zagłębienia w bocznej ścianie opony to zwykle niegroźne usterki powierzchniowe, które nie wymagają naprawy i nie obniżają parametrów użytkowych ogumienia. Widoczne są dopiero po napompowaniu opony, a ich przyczyną są łączenia drutów osnowy. W każdym razie nie stanowią powodu do obaw.
Tego typu deformacje powstają zazwyczaj na tzw. oponach radialnych, zwłaszcza o większych rozmiarach, z racji sposobu ułożenia metalowych warstw wzmacniających konstrukcję wewnętrzną.
Nie ryzykuj! W razie jakichkolwiek wątpliwości co do stanu ogumienia udaj się po profesjonalną radę do najbliższego warsztatu samochodowego.