Opony bezdętkowe zrobiły zawrotną karierę od czasów ich wynalezienia ponad 90 lat temu. Stosowane są w motocyklach, rowerach szosowych i górskich oraz oczywiście w nowoczesnych samochodach. Czy znasz historię tych opon? Wiesz, kto je wynalazł? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać odpowiedzi na te pytania.
Czym charakteryzują się opony bezdętkowe?
Są to opony bez osobnej dętki. Jej rolę w tym przypadku przejmuje sama opona. Dzięki swej wytrzymałości opony takie są bardziej odporne na przebicie od ogumienia z tradycyjną dętką. Wewnętrzna membrana opony oraz specjalna konstrukcja obręczy spełniają dwie podstawowe funkcje:
- utrzymują powietrze
- zapewniają szczelność
Kto wynalazł opony bezdętkowe?
W 1929 roku Nowozelandczyk Edward Brice Killen opracował pierwszy projekt opon bez dętki. Na swój wynalazek zgłosił patent, który wszedł w życie w 1930 r. Potem firma Michelin rozwinęła ten pomysł i w 1955 r. uruchomiła produkcję pierwszych tego typu opon. Nowy produkt szybko przyjął się na rynku i wkrótce ogumienie bezdętkowe z powodzeniem stosowano w motocyklach, rowerach i oczywiście w samochodach.
Historia opon z pewnością potoczyłaby się inaczej bez kilku utalentowanych inżynierów i wynalazców. Oto najważniejsze wydarzenia, które doprowadziły do powstania opon bezdętkowych i nowoczesnego ogumienia:
- 3500 p.n.e.: wynalezienie koła
- 1830: Niemiecki inżynier Charles Dietz tworzy podwaliny pod współcześnie znane nam rozwiązania, umieszczając między drewnianą felgą i stalową obręczą warstwę filcu, potem korka, a wreszcie kauczuku, aby poprawić komfort pasażerów swoich pojazdów. Ten wynalazek to pierwszy krok na drodze do opon Michelin.
- 1834: Charles Goodyear odkrywa zjawisko wulkanizacji (proces sieciowania cząstek w podwyższonej temperaturze prowadzący do otrzymania gumy)
- 1888: John Boyd Dunlop zgłasza pierwszy patent na opony z wentylem
- 1889: Dunlop zakłada pierwszą fabrykę, w której stosuje proces wulkanizacji odkryty przez Charlesa Goodyeara
- 1929: Nowozelandczyk Edward Brice Killen zgłasza we Francji patent na opony bezdętkowe, który wchodzi w życie 1 kwietnia 1930 r.
- 1955: Michelin opracowuje pierwsze opony bezdętkowe, które odnoszą niebywały sukces komercyjny
- 1996: Michelin opracowuje technologię Pax System umożliwiającą przejechanie 80 km na przebitej oponie