Co jako kierowca musisz wiedzieć, aby nieświadomie nie złamać kodeksu drogowego i innych obowiązujących przepisów? Przepisy dotyczące użytkowania opon sformułowano w różnych ustawach i rozporządzeniach. Poniżej cztery najważniejsze rzeczy, jakie trzeba sprawdzić, aby mieć pewność, że stosowane ogumienie jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
Przepisowe oznaczenia opon
Rozmiar opon
Dla każdego pojazdu przewidziano odpowiednie rozmiary ogumienia. Masz pełną dowolność wyboru modelu i marki, ale zawsze musisz upewnić się, czy rozmiar opon jest zgodny z zaleceniami producenta Twojego samochodu.
Indeksy nośności i prędkości
Przy wymianie pamiętaj o tym, że indeksy nośności i prędkości nowych opon nie mogą być niższe od parametrów oryginalnego ogumienia. Wyjątek dotyczy opon zimowych, w przypadku których prawo dopuszcza mniejsze indeksy prędkości, ale minimalny indeks prędkości to Q. Przy korzystaniu z tej opcji należy umieścić na desce rozdzielczej naklejkę, która będzie przypominać kierowcy o ograniczonej prędkości.
Inne oznaczenia opon
Pozostałe przepisowe oznaczenia opon zawierają informacje dotyczące budowy i konstrukcji opony, wskazują markę i kategorię użytkową (M+S, 3PMSF itp.) oraz ewentualnie zastosowane rozwiązania specjalne (RunFlat, Tubeless itp.).
Montaż opon na osi
Na tej samej osi należy bezwzględnie zamontować dwie jednakowe opony: tej samej marki, modelu i o takim samym rozmiarze. Jedyny wyjątek w tym zakresie dotyczy koła zapasowego. Prawo dopuszcza jednak stosowanie różnych opon (marka i model) na przedniej i tylnej osi.„W trosce o Twoje bezpieczeństwo na drodze zalecamy stosowanie czterech jednakowych opon o podobnym stopniu zużycia.”
Zużycie i uszkodzenia ogumienia
Zużycie opon
W głównych rowkach bieżnika znajdują się wskaźniki zużycia opon. Sygnalizują one minimalną głębokość 1,6 mm, po przekroczeniu której należy bezwzględnie wymienić opony, gdyż zbyt płytkie rowki nie zapewniają wystarczająco sprawnego odprowadzania wody. Wzór bieżnika opon musi być wyraźnie widoczny na całej szerokości – nawet miejscowe wytarcia kwalifikują oponę do wymiany.
Należy ponadto upewnić się, czy różnica głębokości głównych rowków opon na tej samej osi nie przekracza 5 mm.
Uszkodzenia eksploatacyjne i mechaniczne opon
Opony nie mogą mieć żadnych głębokich uszkodzeń. Jeżeli widać osnowę (metalowe druty), opony nie nadają się do dalszego użytku – należy jak najszybciej wymienić je na nowe.„Radzimy nie zwlekać z wymianą opon do momentu, w którym bieżnik zrówna się ze wskaźnikiem zużycia, zwłaszcza jeżeli często jeździsz w deszczu i po mokrych drogach. Ponadto, w razie stwierdzenia nierównomiernego zużycia ogumienia, należy bezwzględnie udać się na kontrolę geometrii pojazdu.”
Opony zimowe
Oznaczenia opon zimowych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami opony zimowe muszą posiadać oznaczenie M+S. Symbol 3PMSF wprawdzie nie jest wymagany w Europie, ale tylko on gwarantuje optymalną wydajność ogumienia w warunkach zimowych.
Opony z kolcami
W Polsce opony kolcowane mogą być wykorzystywane w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych za zgodą zarządcy drogi, a więc m.in. zarządu województwa, zarządu powiatu bądź wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w zależności od kategorii drogi, na której odbywa impreza. Obowiązek uzyskania zgody spoczywa na organizatorze wydarzenia.