Przygotowujesz się do przeglądu technicznego? Przeczytaj o trzech najważniejszych rzeczach, które warto sprawdzić, aby uniknąć konieczności ponownej kontroli pojazdu.
Weryfikacja rozmiaru opon podczas przeglądu technicznego
Jednym z ważniejszych etapów przeglądu technicznego jest kontrola ogumienia. W pierwszej kolejności sprawdza się prawidłowość rozmiaru opon. Jeżeli opony w aucie były już wymieniane, pracownik stacji sprawdzi, czy mają one prawidłowy rozmiar.
Rozmiar opon (np.: 195/50 15) musi być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Dopuszczalne rozmiary można znaleźć w książce serwisowej auta lub w naszym katalogu pojazdów.
Jeżeli rozmiarjest niewłaściwy lub nieczytelny, a także w przypadku zamontowania opon o różnych rozmiarach na tej samej osi, pojazd zostanie skierowany do ponownej kontroli.
Indeks nośności (np.: 91) nie może być niższy od zalecanego.
Jeżeli indeks nośności jest niższy lub nie podano tej informacji na oponie, pojazd zostanie skierowany do ponownej kontroli.
Indeks prędkości (np.: V) również nie może być niższy od zalecanego.
Jeżeli indeks prędkości jest niższy lub nie podano tej informacji na oponie, zostanie to odnotowane w sprawozdaniu z przeglądu.„Nie ryzykuj – sprawdzenie tych parametrów zajmuje dosłownie chwilę. W przypadku zmiany oryginalnego rozmiaru ogumienia warto udać się po poradę do specjalistycznego warsztatu przed odstawieniem pojazdu na przegląd techniczny.”
Stan techniczny i stopień zużycia opon a przegląd techniczny
Ponieważ stan techniczny ogumienia ma decydujący wpływ na poziom bezpieczeństwa, podczas przeglądu technicznego sprawdza się bieżnik oraz strukturę opon pod kątem zużycia i ewentualnych uszkodzeń.
Bieżnik musi być równomiernie wytarty, a jego klocki powinny wystawać ponad wskaźnik zużycia. Wskaźnik musi być dobrze widoczny. Różnice w głębokości rowków opon na tej samej osi nie mogą przekraczać 5 mm. Należy zwrócić również uwagę na ewentualne ciała obce w gumie.
Nadmierne zużycie bieżnika, brak widocznego wskaźnika zużycia oraz różnice w głębokości rowków opon na tej samej osi powyżej 5 mm kwalifikują auto do ponownej kontroli. W razie stwierdzenia nierównomiernego zużycialub obecności ciał obcych, stosowne uwagi zostaną odnotowane w sprawozdaniu z przeglądu.
Wszelkie poważne uszkodzenia gumy (przecięcia, rozdarcia lub pęknięcia) oraz wybrzuszenia kwalifikują pojazd do ponownej kontroli.„Nie zapomnij też o prawidłowym napompowaniu opon! Zalecane ciśnienie znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu, a w niektórych modelach pojazdów również po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku po stronie pasażera.”
Kontrola montażu opon w czasie przeglądu technicznego
Opony należy zamontować zgodnie z zaleceniami.
Kierunek montażu opon
W przypadku niektórych opon kierunek montażu nie ma znaczenia. W pewnych modelach należy zwrócić uwagę na kierunek obrotów (oznaczony strzałką na boku opony) lub kierunek montażu (oznaczenie strony wewnętrznej i zewnętrznej).
Jeżeli opony zamontowano niezgodnie z zaleceniami lub na nieodpowiednich felgach, stosowneuwagi zostaną odnotowane w sprawozdaniu z przeglądu.
Różne modele opon
Jeżeli masz opony różnych marek zamontowane na tej samej osi, zostanie to po prostu odnotowane w sprawozdaniu z przeglądu. Jednak ze względów bezpieczeństwa, w przypadku znacznych różnic w budowie, kategorii użytkowej (np. opony zimowe i letnie) lub rozmiarze opon zamontowanych na tej samej osi musisz liczyć się z koniecznością ponownej kontroli pojazdu.
Dlatego aby bez obaw podejść do przeglądu technicznego, a także w trosce o własne bezpieczeństwo na drodze, najlepiej zamontuj cztery takie same opony o podobnym stopniu zużycia.