Ponieważ sezon rankingów ogumienia letniego już w pełni, magazyn wydawany przez Automobile Club Europa publikuje wyniki testów najpopularniejszych opon z tzw. średniej półki. Próbom poddano 9 modeli „alternatywnych” o rozmiarze 215/55 R17 pasującym do SUV-a Audi Q2.

Przez Opublikowano dnia: 3 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi551 słowa2.9 minut na przeczytanie
Bez Michelin i Continental – wyłącznie marki klasy średniej za przystępną cenę.
Bez Michelin i Continental – wyłącznie marki klasy średniej za przystępną cenę. © ACE Lenkrad

Celowe pominięcie renomowanych marek

Produkty renomowanych marek niezmiennie okupują pierwsze miejsca rankingów ogumienia. Niestety nie każdego stać na opony Michelin, Goodyear, Continental, Bridgestone czy Pirelli. Dlatego właśnie wydawany przez Auto Club Europa magazyn motoryzacyjny ACE Lenkrad zaproponował inne podejście do testów ogumienia. Specjaliści z niemieckiego zrzeszenia porównali na Audi Q2 możliwości 9 budżetowych modeli o rozmiarze 215/55 R17, które zapewniają przyzwoitą wydajność za rozsądną cenę:

Opony przetestowano pod kątem skuteczności hamowania, komfortu jazdy, odporności na zjawisko akwaplanacji, hałasu toczenia, zużycia paliwa itd. w ośrodku badawczym Bridgestone we Włoszech.

Testowany rozmiar pasuje również do DS4, Peugeota 407 i 508, Seata Ateca, Skody Superb i Karoq, Toyoty Avensis oraz do Volkswagena Passata i Tourana.

Najlepsze opony letnie w teście ogumienia z tzw. średniej półki
© ACE Lenkrad

Najlepsze budżetowe ogumienie wg ACE Lenkrad

Najlepsze opony klasy średniej +
1. Maxxis Premitra HP5 Zrównoważone parametry, wydajność na suchej nawierzchni, najniższa cena Brak
2. Sava Intensa UHP 2 Dobrze zrównoważone parametry, atrakcyjna cena Hamowanie na suchej nawierzchni
3. Fulda SportControl2 Najlepsze na mokrej nawierzchni Ceny
4. Apollo Aspire XP Wydajność na suchej nawierzchni Zużycie paliwa
5. Toyo Proxes Sport Wydajność na mokrej nawierzchni Hamowanie na suchej nawierzchni
6. Kleber Dynaxer HP4 Wydajność na suchej nawierzchni Wydajność na mokrej nawierzchni
7. Firestone Roadhawk Zużycie paliwa Hamowanie na mokrej nawierzchni
8. Hankook Ventus Prime 3 K125 Jazda na suchej nawierzchni Akwaplanacja i ogólna wydajność na mokrej nawierzchni
9. Avon ZV7 Niski hałas toczenia Hamowanie na suchej nawierzchni

Najważniejsza wydajność na mokrej nawierzchni

Pierwszy wniosek, jaki się nasuwa, to że niemal wszystkie testowane opony świetnie sobie radzą na suchej nawierzchni. Droga hamowania od prędkości 100 km/h w żadnym przypadku nie przekracza 40 metrów, co według ACE Lenkrad jest niezłym wynikiem. Może nie tak dobrym, jak w klasie premium, ale wciąż lepszym, niż mogą zapewnić niektóre tanie modele. Wszystkie testowane opony dobrze wypadły również w testach jazdy na suchej nawierzchni, z wyjątkiem modelu Avon ZV7, który uzyskał najsłabsze wyniki w tej kategorii.

Najważniejsza wydajność na mokrej nawierzchni

Problemy z niektórymi modelami zaczęły się dopiero na mokrej drodze. Np. opony Firestone Roadhawk wyraźnie gorzej poradziły sobie w testach hamowania, podczas gdy opony MaxxisFuldaToyo i Kleber zdały tę próbę wręcz śpiewająco.

Wyniki testów odporności na zjawisko akwaplanacji być może najwięcej mówią o porównywanych modelach. Hankook Ventus Prime 3 K125 – cytując ACE Lenkrad – wręcz alergicznie reagują na deszcz i nie są w stanie normalnie pokonać mokrego zakrętu. Zupełnie inaczej sprawa się ma z Maxxis Premitra HP5, które zachowują optymalną przyczepność przy prędkości 90 km/h.

Test hamowania opon letnich w wykonaniu ACE Lenkrad
© ACE Lenkrad

Najtańsze opony w czołówce

O ile w większości rankingów cena pozwala w miarę trafnie przewidzieć wydajność danych opon, tak tym razem jest wręcz odwrotnie. Dwa najwyżej ocenione modele – Maxxis Premitra HP5 i Sava Intensa UHP – są jednocześnie najtańsze (oszczędność ok. 400 złotych na komplecie!).

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł