Brytyjski magazyn motoryzacyjny Auto Express opublikował nowy test 8 modeli opon o rozmiarze 235 50 R18 przeznaczonych głównie do SUV-ów. W efekcie powstał ranking, który ułatwi wybór najlepszego ogumienia do jazdy po utwardzonej nawierzchni.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi895 słowa4.6 minut na przeczytanie
Test opon do SUV-ów – Specjaliści z AutoExpress porównali wydajność opon SUV na mokrej nawierzchni
Nowy test ogumienia do SUV-ów sportowych, w którym zmierzono również hałas toczenia słyszany w kabinie pojazdu. © Dennis-Auto Express

Przetestowane modele opon SUV

Spośród wielu dostępnych na rynku modeli przeznaczonych do SUV-ów niemal dorównujących mocą samochodom terenowym specjaliści z Auto Express wybrali 8 opon o najpopularniejszym w tej kategorii rozmiarze 235/50 R18:

  • Continental PremiumContact 6
  • Cooper Zeon 4XS Sport
  • Dunlop Sport Maxx RT 2
  • Falken Azenis FK510 SUV
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 evo2 SUV
  • Michelin Primacy 4
  • Nokian Powerproof

Do testów ogumienia wykorzystano kilka różnych modeli SUV-ów: Audi Q3, BMW X3, Volkswagen Tiguan, Mercedes GLA, Volvo XC70. Jazdy próbne odbywały się na torach wyścigowych w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech.

Nie badano wydajności na innych typach podłoża, ponieważ testowane modele przeznaczone są tylko i wyłącznie do jazdy drogowej.

Ostateczne wyniki obliczono na podstawie ocen przyznanych w następujących kategoriach: jazda po suchej i mokrej nawierzchni (oceny od A do G), opór toczenia (ocena od A do G) oraz cena. Hałas toczenia na zewnątrz pojazdu i w kabinie mierzono w decybelach – tu najniższy wynik oznacza najlepszy komfort jazdy.

Test opon SUV – Specjaliści z Auto Express zmierzyli hałas słyszany wewnątrz pojazdu
© Dennis-Auto Express

Niedawno pisaliśmy o testach opon Ultra High Performance wykonanych przez magazyn evo, dzisiaj omówimy ranking ogumienia do SUV-ów opublikowany na łamach innego znanego brytyjskiego tytułu, jakim jest Auto Express.

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Michelin i Cooper

Opony Michelin Primacy 4 i Cooper Zeon 4XS Sport zajęły ex aequo siódme miejsce w rankingu Auto Express, głównie przez słabo zrównoważone parametry użytkowe.

Michelin Primacy 4 na przykład całkiem nieźle wypadły pod względem oporu toczenia, ustępując w tej kategorii tylko jednemu modelowi, ale za to kompletnie nie sprawdziły się na mokrej nawierzchni (ostatnia pozycja), a przez dość wysoką cenę znalazły się na szarym końcu zestawienia.

Z kolei ogumienie Cooper Zeon 4XS Sport fatalnie wypadło pod względem oporu toczenia i hałasu w kabinie pojazdu – odpowiednio 8. i 7. miejsce. Ale za to nie miało sobie równych w kategorii cenowej i zajęło drugie miejsce w teście pokonywania zakrętów na mokrej nawierzchni.

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Hankook Ventus S1 evo2 SUV

Opony Hankook Ventus S1 evo2 SUV wzorowo zdały test odporności na zjawisko akwaplanacji przy jeździe po linii prostej i całkiem nieźle wypadły pod względem komfortu akustycznego w kabinie. Dobrze też poradziły sobie na mokrej nawierzchni, ale niestety zabrakło im kilku punktów w teście przyczepności na suchej drodze.

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Continental PremiumContact 6

Dzięki niskiemu oporowi toczenia opony Continental PremiumContact 6 pozwalają naprawdę sporo zaoszczędzić na paliwie, co uzasadnia pierwsze miejsce w tej kategorii testowej. Całkiem nieźle sprawdzają się też na suchej nawierzchni, czego niestety nie można powiedzieć o jeździe po mokrym podłożu.

Test opon SUV – Specjaliści z Auto Express ocenili komfort i bezpieczeństwo jazdy na poszczególnych modelach
© Dennis-Auto Express

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Goodyear i Dunlop

Opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 wzorowo spisały się w testach na mokrej nawierzchni, wykazując znakomitą odporność na zjawisko akwaplanacji przy jeździe po prostej i na zakrętach. Dobrze wypadły również w próbach komfortu akustycznego. Nie dotrzymały jednak kroku konkurencji pod względem oszczędności – zajęły dopiero siódme miejsce w kategorii opór toczenia i utraciły kilka punktów za dość wysoką cenę.

Z kolei Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV całkiem nieźle poradziły sobie w różnych testach wydajnościowych, choć w żadnej konkurencji nie zdobyły pierwszego miejsca. Ich najmocniejsze atuty to odporność na zjawisko akwaplanacji oraz sprawne hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni (konsekwentnie na drugiej pozycji w każdej z prób).

Dunlop wprowadza na rynek opony Sport Maxx RT 2 w wersji SUV

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Falken Azenis FK510 SUV

Auto Express bardzo pozytywnie ocenił ogumienie Falken Azenis FK510 SUV pod względem wydajności na suchej i mokrej nawierzchni. Opony Falken zajęły pierwsze miejsce w testach jazdy i hamowania na suchej drodze, zapewniając przy tym przyjemne wrażenia za kierownicą. Całkiem nieźle spisały się też na mokrej nawierzchni, zarówno przy jeździe po prostej, jak i na zakrętach – odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Pod względem hałasu toczenia też ustąpiły tylko jednemu modelowi. Największy minus? Zaledwie szóste miejsce w kategorii odporności na zjawisko akwaplanacji.

Test opon SUV – opinie na temat ogumienia Nokian Powerproof

Nokian Powerproof to w ocenie Auto Express opony o najlepiej zrównoważonych parametrach użytkowych. Zajęły pierwsze miejsce we wszystkich konkurencjach na mokrej nawierzchni – jazda po prostej, pokonywanie zakrętów i hamowanie. W tych samych testach na suchej jezdni uplasowały się na trzeciej pozycji. Jedyną wadą tych opon jest stosunkowo wysoki hałas toczenia, który negatywnie wpływa na komfort jazdy.

Nokian dévoile la version SUV de ses nouveaux pneus Powerproof et Wetproof

Byliśmy na prezentacji nowych opon letnich Ultra High Performance Nokian Powerproof

Opona Pozycja
Nokian Powerproof 1
Falken Azenis FK510 SUV 2
Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV =3
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 =3
Continental PremiumContact 6 5
Hankook Ventus S1 evo2 SUV 6
Cooper Zeon 4XS Sport =7
Michelin Primacy 4 =7

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł