Niemiecki magazyn Autobild opublikował wyniki pierwszego wielkiego testu porównawczego opon zimowych na 2019 rok. Uwzględniono w nim aż 53 modele opon o bardzo popularnym rozmiarze 225/45 R17 przeznaczonym do aut kompaktowych i samochodów o średniej wielkości, tak więc właściciele sedanów i minivanów mają z czego wybierać.
Przetestowane modele opon zimowych
Autobild wybrał do testów 53 modele opon o rozmiarze 225/45 R17 przeznaczonym do aut kompaktowych i samochodów o średniej wielkości z nadwoziem typu sedan i minivan. Właśnie dlatego ogumienie testowano przy użyciu BMW serii 1. Niemal połowa spośród 53 testowanych modeli została zdyskwalifikowana po pierwszej próbie hamowania, w tym między innymi Falken Eurowinter HS01, Firestone Winterhawk 3 oraz Toyo Snowprox S954. W ostatecznej klasyfikacji znalazło się 20 modeli opon zimowych.
Podobnie jak w rankingu ogumienia do kompaktowych SUV-ów opublikowanym przez Auto Motor und Sport czy opon do aut miejskich autorstwa TCS i ADAC, uwzględniono zarówno modele budżetowe, jak i produkty ze średniej oraz wysokiej półki. Specjaliści z Autobild bardziej niż na kryterium cenowym skupili się jednak na oferowanym poziomie bezpieczeństwa. Takim samym testom poddali opony letnie, które znacznie gorzej radziły sobie z hamowaniem w zimowych warunkach. Tak więc jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie, koniecznie pomyśl o zmianie opon letnich na zimowe przed pierwszym załamaniem pogody.
Oprócz wydajności hamowania, specjaliści z Autobild przyznawali punkty w 14 innych konkurencjach, jak np. jazda na zaśnieżonej, mokrej i suchej nawierzchni, odporność na zjawisko akwaplanacji oraz trwałość.
Najlepsze opony zimowe według Autobild
Na łamach Autobild przedstawiono oceny i opinie na temat 20 modeli opon zimowych do sedanów i minivanów, które zdały pierwszy test hamowania.
Opinie na temat ogumienia Kumho i Dębica
Opony zimowe Kumho WinterCraft WP 71 (20. miejsce) oraz Dębica Frigo HP2 (19. miejsce) zdecydowanie odbiegają od konkurencyjnych modeli pod względem drogi hamowania na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Dlatego znalazły się na szarym końcu zestawienia, a w rankingu Autobild opatrzono je adnotacją „polecane z zastrzeżeniem”. Gwoli sprawiedliwości nadmieńmy jednak, że opony Dębica wzorowo sprawdziły się w próbach jazdy po śniegu.
Opinie na temat ogumienia Pirelli, Sava, Dunlop i Kleber
Cztery kolejne modele opon zimowych – Pirelli Winter Sottozero 3 (18. miejsce), Sava Eskimo HP2 (17. miejsce), Dunlop Winter Sport 5 (16. miejsce) oraz Kleber Krisalp HP3 (15. miejsce) otrzymały w rankingu Autobild ocenę dostateczną. Ich największą wadą jest wciąż za długa droga hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni. Nie najlepiej też poradziły sobie w pozostałych konkurencjach, stąd niskie miejsce w ostatecznej klasyfikacji.
Opinie na temat ogumienia Yokohama, Nokian, Fulda i Nexen
Ogólnie nieźle ocenione opony zimowe Yokohama BluEarth Winter V905 (14. miejsce), Nokian WR Snowproof (13. miejsce), Fulda Crystal Control HP2 (12. miejsce) oraz Nexen Winguard Sport 2 (11. miejsce) znalazły się w środku stawki. Modele te odznaczają się dość dobrze zrównoważonymi parametrami użytkowymi z okazjonalnymi wahnięciami punktacji w niektórych kategoriach.
Opinie na temat ogumienia Uniroyal, Hankook, Semperit i BF Goodrich
Pierwszą dziesiątkę rankingu Autobild otwierają modele docenione za bardzo dobrze zrównoważone parametry użytkowe: Uniroyal MS Plus 77 (10. miejsce), Hankook Winter i*cept RS2 (9. miejsce), Semperit Speed-Grip 3 (8. miejsce) oraz BF Goodrich g-Force Winter 2 (7. miejsce).
Opinie na temat ogumienia Vredestein, Bridgestone i Apollo
Tuż za podium znalazły się Vredestein Wintrac Pro (6. miejsce), Bridgestone Blizzak LM005 (5. miejsce) i Apollo Aspire XP Winter (4. miejsce). W opinii Autobild wszystkie trzy modele zasłużyły sobie na ocenę wzorową za godną uwagi wydajność.
Opinie na temat ogumienia Michelin, Goodyear i Continental
Te trzy wiodące marki trafiły do czołówki rankingu ogumienia zimowego Autobild. Najwięcej punktów w testach oraz zaszczytne miano najlepszych opon zimowych do aut kompaktowych i samochodów o średniej wielkości z nadwoziem typu sedan i minivan zdobyły: Michelin Alpin 6 (3. miejsce), Goodyear UltraGrip Performance + (2. miejsce) oraz Continental WinterContact TS860 (1. miejsce).
20 najlepszych opon zimowych do sedanów i minivanów
Opona | Miejsce w rankingu Autobild | Zalety | Wady |
Continental WinterContact TS860 | 1 | Najlepsza wydajność jazdy w każdych warunkach pogodowychWysoka reaktywnośćStabilność na zakrętachNiski opór toczeniaDuża trwałość | |
Goodyear Ultragrip Performance + | 2 | Rewelacyjna wydajność jazdy na mokrych i zaśnieżonych drogachPrecyzyjne trzymanie się drogi i wysoka reaktywność na mokrych i zaśnieżonych drogachKrótka droga hamowania na mokrej nawierzchni | |
Michelin Alpin 6 | 3 | Specjalne wyróżnienie „Eco-Meister 2019” za konkurencyjną cenęRewelacyjna wydajność na śniegu i w deszczuWysoki poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacjiPrecyzyjna kontrola nad pojazdemKrótka droga hamowania na mokrej nawierzchniWysoki komfort jazdyWysokie oceny za trwałość i opór toczenia | |
Apollo Aspire XP Winter | 4 | Specjalne wyróżnienie „Eco-Meister 2019” za konkurencyjną cenęZrównoważone parametry użytkoweStabilne trzymanie się drogi na suchej i mokrej nawierzchniKrótka droga hamowania na śnieguWysoki poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacjiBardzo dobry stosunek jakości do ceny | |
Bridgestone Blizzak LM005 | 5 | Dobra zwrotność na suchej i mokrej nawierzchniReaktywność i precyzja jazdy na suchej i mokrej drodze | Przeciętne trzymanie się drogi na zaśnieżonych zakrętach |
Vredestein Wintrac Pro | 6 | Wydajna jazda na mokrej i suchej nawierzchniDobra reaktywność na mokrej nawierzchniWydajność w warunkach zimowych | Przeciętne trzymanie się drogi na zaśnieżonych zakrętach |
BF Goodrich g-Force Winter 2 | 7 | Bardzo dobry stosunek jakości do cenyZnakomita wydajność w warunkach zimowych i w deszczuWysoki poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacjiNiski hałas toczenia | Długi przebiegPrzeciętna przyczepność na suchej nawierzchni |
Semperit Speed-Grip 3 | 8 | Dobra wydajność w warunkach zimowychStabilne trzymanie się drogi na mokrej nawierzchniNiski hałas toczeniaNiski opór toczenia | Przeciętny poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacjiDłuższa droga hamowania na suchej nawierzchni |
Hankook Winter i*cept RS2 | 9 | Bezkonkurencyjna wydajność na śnieguZwrotność na suchej nawierzchniNiezła trwałośćAtrakcyjna cena | Brak precyzji na zakrętach i mokrej nawierzchni |
Uniroyal MS Plus 77 | 10 | Stabilna jazda w każdych warunkach pogodowychDobre trzymanie się drogi na zakrętachNiski opór toczeniaAtrakcyjna cena | Nieco dłuższa droga hamowania na suchej nawierzchni |
Nexen Winguard Sport 2 | 11 | Dobrze zrównoważone parametry użytkoweStabilne trzymanie się drogi przy każdej pogodzieKrótka droga hamowania na śnieguNiski hałas toczeniaAtrakcyjna cena | Dłuższa droga hamowania na suchej nawierzchniWysoki opór toczenia |
Fulda Kristall Control HP2 | 12 | Dobrze zrównoważone parametry użytkoweOptymalny komfort jazdyWysoki poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacji | Niski opór toczeniaPrzeciętna wydajność jazdy na mokrych i zaśnieżonych zakrętach |
Nokian WR Snowproof | 13 | Parametry zbliżone do opon nordyckichDynamiczna jazdaOptymalny komfort jazdy i cicha pracaNiski opór toczenia | Przeciętna przyczepność na mokrej nawierzchniUmiarkowane bezpieczeństwo w razie akwaplanacji |
Yokohama BluEarth Winter V905 | 14 | Niezła trakcja na śnieguDobra zwrotność na suchej nawierzchniNiski opór toczenia | Słabsza zwrotność na mokrej nawierzchniSłabsza odporność na zjawisko akwaplanacji |
Kleber Krisalp HP 3 | 15 | Bardzo dobra wydajność na śnieguWysoka reaktywnośćKrótka droga hamowaniaWysoki poziom bezpieczeństwa w razie akwaplanacji | Trudniejsze panowanie nad pojazdem w razie podsterownościDłuższa droga hamowaniaPrzeciętna trwałość |
Dunlop Winter Sport 5 | 16 | Dobra trakcja na śnieguKrótka droga hamowania na śnieguBezpieczeństwo w razie akwaplanacji | Słabsza zwrotność na suchej nawierzchniDłuższa droga hamowania na suchej nawierzchni |
Sava Eskimo HP2 | 17 | Wysoka reaktywnośćKrótka droga hamowania na śnieguNiski opór toczeniaAtrakcyjna cena | Niska trwałość |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 18 | Stabilność na zakrętachKrótka droga hamowania na mokrej nawierzchniNiski opór toczenia | Przeciętny komfort jazdyNiska trwałość |
Dębica Frigo HP2 | 19 | Bardzo dobra wydajność na śnieguWysoki komfort jazdy | Słaba przyczepność poprzecznaTrudniejsze panowanie nad pojazdem w razie podsterowności na suchej i mokrej drodzeNadmierny hałas toczenia |
Kumho WinterCraft WP 71 | 20 | Krótka droga hamowaniaDobra zwrotność na mokrej nawierzchniNiski hałas toczenia | Średnia przyczepność na nachylonej drodzePrzeciętna trwałość |
* „Lider oszczędności 2019”