Magazyn AutoBild porównał 6 opon całorocznych, 2 opony terenowe, 1 oponę letnią i 1 oponę zimową, aby sprawdzić skuteczność opon całorocznych w warunkach zimowych.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi1137 słowa5.8 minut na przeczytanie
Magazyn AutoBild Allrad przetestował opony całoroczne na 18-calowych felgach za pomocą Audi Q5
Magazyn AutoBild Allrad przetestował opony całoroczne na 18-calowych felgach za pomocą Audi Q5. © AutoBild Allrad

Duża różnorodność testowanych opon

W swoim najnowszym numerze magazyn AutoBild AllRad (wydanie specjalne poświęcone autom z napędem 4×4) postawił sobie pytanie o elementy składowe prawdziwej opony zimowej. Zgodnie z przepisami za oponę zimową uważa się taką, która posiada oznaczenie M+S i 3PMSF. Problem polega na tym, że wiele opon całorocznych czy terenowych dysponuje tym oznaczeniem, mimo że nie są typowo zimowym ogumieniem. Dlatego niemiecki magazyn zestawił 6 opon całorocznych i porównał ich parametry do osiągów opony zimowej i opony letniej w warunkach zimowych. Oto lista opon całorocznych (w rozmiarze 235/50 R18), które zostały poddane testowi:

Niemiecki magazyn dodał do tej listy dwie opony o podwójnym przeznaczeniu z bieżnikiem terenowym, które również są oznaczone symbolami M+S et 3PMSF:

Testy zarówno w warunkach zimowych, jak i bardziej konwencjonalnych

Magazyn AutoBild przeprowadził testy w różnych ośrodkach. Wykorzystano samochód Audi Q5, wykonując łącznie 12 testów na 3 różnych nawierzchniach. Ich przedmiotem były: trakcja, hamowanie, prowadzenie i slalom na śniegu; aquaplaning, prowadzenie, jazda na zakrętach i hamowanie na mokrym podłożu; prowadzenie, hamowanie, poziom hałasu i opór toczenia na suchej nawierzchni.

Opony o podwójnym przeznaczeniu zostają w tyle

Jak można było się spodziewać, opony Yokohama Geolandar A/T G015 i General Tire Grabber AT3 nie dorównują oponom całorocznym, a tym bardziej oponom zimowym.

W testach obejmujących trakcję, slalom i prowadzenie na śniegu opona General Tire uzyskała najsłabsze wyniki po oponie letniej. O ile jej droga hamowania na śniegu przy 50 km/h jest zadowalająca (27,6 m), to wyniki na mokrej nawierzchni przerażają: do pełnego zatrzymania samochodu jadącego z prędkością 100 km/h potrzeba 68,7 m! To prawie o 20 m więcej niż w przypadku pozostałych opon. Opona uzyskała również najsłabsze noty we wszystkich innych testach na mokrej nawierzchni. Jej wyniki nie imponują także na suchej drodze.

Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie trochę lepiej, ale i tak raczej daleko jej do osiągów opon całorocznych. Za wyjątkiem slalomu na śniegu, w którym opona Yokohama uzyskała najlepszą ocenę po oponie zimowej, plasuje się ona raczej w dolnej części zestawienia.

Wniosek: oznaczenia M+S i/lub 3PMSF nie zapewniają bynajmniej skuteczności opony w warunkach zimowych. To tylko gwarancja minimalnych osiągów. Opony o podwójnym przeznaczeniu mają inne zastosowanie i nie zastąpią opon zimowych.

© AutoBild Allrad

Opony całoroczne mogą sprostać wyzwaniu

Magazyn AutoBild wybrał do testu dość podobne opony całoroczne. Tylko Mastersteel All Weather reprezentuje modele klasy ekonomicznej. Przy cenie 430 EUR za 4 opony model chińskiego producenta ma dużo do zaoferowania na tle konkurencji. Zaskakuje nawet najlepszą spośród wszystkich opon całorocznych trakcją na śniegu, zbliżając się mocno do opony zimowej. Na tej nawierzchni ma dobrą drogę hamowania (25,7 m), ale jego wyniki w zakresie slalomu i prowadzenia na śniegu są raczej przeciętne. Na mokrej nawierzchni w każdym teście lokuje się w dolnej części zestawienia opon całorocznych, a na suchym podłożu wcale nie radzi sobie lepiej, biorąc pod uwagę dość długą drogę hamowania (43,4 m).

Hankook Kinergy 4S ma dobre osiągi na śniegu mimo przydługiej drogi hamowania. Na mokrej nawierzchni wyniki opony mieszczą się w średniej. Podobnie na suchym podłożu, na którym jej osiągi nie są złe, ale nie przewyższają też pozostałych uczestników testu. Na takiej nawierzchni potrzebuje do zatrzymania prawie takiej samej odległości, co opona zimowa (42,8 m). Dla magazynu AutoBild, który podkreśla zapewniany przez nią komfort jazdy, jest to jednak dobra opona, biorąc pod uwagę jej niższą niż u konkurencji cenę 580 EUR.

Opona Vredestein Quatrac 5, druga pod względem drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, uzyskała również dobre noty w testach prowadzenia na obu tych rodzajach podłoża (zajmując w nich pierwsze miejsce). Trochę słabiej wypadła na śniegu, tym niemniej nadal stanowi doskonały wybór, szczególnie biorąc pod uwagę jej cenę 600 EUR.

Trochę droższa opona Nokian Weatherproof SUV (640 EUR) uzyskała tę samą ocenę całkowitą, co opona Vredestein. Po oponie zimowej to ona najskuteczniej hamuje na śniegu (24,5 m). Jeśli chodzi o hamowanie na mokrej nawierzchni, plasuje się między dwiema oponami sezonowymi (70,8 m). W teście odporności na aquaplaning uzyskała pierwsze miejsce ex aequo z inną oponą. Na suchej nawierzchni jej droga hamowania była odrobinę krótsza niż w przypadku opony zimowej.

Opona Michelin CrossClimate SUV, znajdująca się w górnej części rankingu, wydaje się skuteczna na wszystkich nawierzchniach. Znakomicie radzi sobie na suchym podłożu, na którym uzyskała najlepszą ocenę po oponie letniej w testach prowadzenia, hamowania i oporu toczenia. Całoroczna opona Michelin ma również najkrótszą drogę hamowania na mokrej drodze (49,2 m). Trochę słabiej wypada na śniegu, mimo że według magazynu AutoBild zapewnia dobre odczucia podczas jazdy po tej nawierzchni. 

Zwycięzcą tego testu jest wyjątkowa opona: Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2! Jej osiągi podczas jazdy po śniegu są niemal porównywalne z osiągami opony zimowej. Podobnie na mokrej nawierzchni, na której może ona konkurować z oponą letnią, a w teście prowadzenia jest nawet lepsza. Na suchej drodze przypomina bardziej oponę zimową, ale jej droga hamowania na tej nawierzchni jest jednak krótsza (41,8 m).

© AutoBild Allrad

Jaką oponę wybrać do samochodu z napędem 4×4?

Celem eksperymentu przeprowadzonego przez AutoBild było wskazanie opony, która najlepiej pasuje do danego pojazdu, a szczególnie do sposobu jego wykorzystania. Żadna opona nie będzie skuteczniejsza niż letnia latem i zimowa zimą. Jednak opona całoroczna może okazać się dobrym kompromisem, jeśli samochód porusza się głównie po mieście, gdzie temperatury często nie spadają poniżej zera. Dlatego dzięki homologacji M+S i 3PMSF opony całoroczne mogą być stosowane zimą w większości krajów europejskich o umiarkowanym klimacie. Jednak niekoniecznie daje to gwarancję bezpieczeństwa w warunkach zimowych. Stanowi raczej zapewnienie o minimalnych osiągach.

Opona Hamowanie na śniegu Hamowanie na suchej nawierzchni Hamowanie na mokrej nawierzchni
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 (1) 25,1 m (2) 41,8 m (3) 50,2 m (3)
Michelin CrossClimate SUV (2) 27,8 m (6) 38,3 m (1) 49,2 m (1)
Nokian Weatherproof SUV (3) 24,5 m (1) 42,5 m (4) 50,3 m (4)
Vredestein Quatrac 5 (3) 26,2 m (4) 40,7 m (2) 49,7 m (2)
Hankook Kinergy 4S (5) 27,7 m (5) 42,8 m (5) 52,6 m (5)
Mastersteel All Weather (6) 25,7 m (3) 43,4 m (6) 54,3 m (6)

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł