Brytyjski magazyn evo zestawił dziewięć opon UHP w wielkim teście porównawczym. O ile wszystkie modele dobrze sobie poradziły, niektóre z nich pozytywnie wyróżniają się na tle konkurencji.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi921 słowa4.7 minut na przeczytanie
Magazyn evo porównał osiągi 9 opon Ultra High Performance w 11 testach
Magazyn evo porównał osiągi 9 opon Ultra High Performance w 11 testach. © iStock

9 opon UHP przetestowanych przez profesjonalistów

Brytyjski magazyn motoryzacyjny evo wybrał dziewięć opon klasy Ultra High Performance (o bardzo wysokich osiągach)je l’ai pas vue i przetestował je pod kątem hamowania, aquaplaningu, zachowania na suchej i mokrej nawierzchni, oporu toczenia i jazdy drogowej. W zestawieniu evo znalazły się następujące opony:

  • Bridgestone Turanza T001 EVO
  • Continental ContiPremiumContact6
  • Dunlop Sport Maxx RT2
  • Falken Azenis FK510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
  • Hankook Ventus S1 evo2
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Pirelli P Zero PZ4
  • Toyo Proxes Sport

Brytyjski magazyn kupił opony w rozmiarze 225/40 R18 92 Y (najbardziej popularnym w przypadku 18-calowych felg) i zabrał je do należącego do firmy Continental obiektu Contidrom w Hamburgu. Następnie zostały założone na koła Volkswagena Golfa GTI z 2017 roku.

Ranking zgodny z przewidywaniami, ale nie obyło się bez kilku niespodzianek

Opona Toyo Proxes Sport jest czerwoną latarnią klasyfikacji i wyraźnie odstaje od konkurencji. Wprawdzie na pierwszy rzut oka widać, że jest to najtańsza pozycja (80 EUR) w całym zestawieniu, lecz kierowcy evo podkreślali nieprawidłowe zachowanie ogumienia na torze (mokra i sucha nawierzchnia) oraz wysoki hałas toczenia podczas jazdy drogowej. Opona ta najsłabiej radzi sobie też z hamowaniem, potrzebowała bowiem aż 38,8 metra do zatrzymania samochodu jadącego z prędkością 100 km/h po suchym torze oraz 33,2 metra przy prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni.

Oczko wyżej w rankingu, na ósmej pozycji, znalazła się opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, rozczarowując nieco kierowców evo. Pomimo bardzo dobrych osiągów na suchej nawierzchni (36,1 metrów przy 100 km/h) oraz w zakresie aquaplaningu, wydawała się dość powolna na mokrej drodze.

Model Hankook Ventus S1 evo2, który zajął siódmą pozycję, nie wyróżnia się szczególnie w żadnym teście, ale nie wypadł też gorzej niż konkurencja. Kierowcy evo podkreślali jednak dobre zachowanie opony na drodze, zwłaszcza jeśli chodzi o komfort jazdy oraz hałas toczenia. A wszystko to w cenie 84 EUR za oponę.

Na szóstej pozycji uplasowała się Bridgestone Turanza T001 Evo, która wyróżnia się zachowaniem na mokrej nawierzchni. Poprawnie wypadła także w innych testach, zwłaszcza pod względem oporu toczenia: w tej kategorii zajęła drugie miejsce. Nieco gorzej było z przystosowaniem do różnych rodzajów nawierzchni oraz hamowaniem na suchej drodze, gdzie rozpędzony do 100 km/h samochód potrzebował 36,7 metra do całkowitego zatrzymania.

Zdobywca piątego miejsca, model Dunlop Sport Maxx RT2, budził mieszane uczucia wśród kierowców. Opona ta bardzo dobrze radziła sobie na suchej drodze, ale wykazywała też słabą przyczepność boczną na mokrej nawierzchni. Mimo tego opona brytyjskiego producenta uzyskała jedną z najlepszych ocen podczas testu hydropoślizgowego. Na drodze opona zapewnia niezły komfort jazdy i niski poziom hałasu, pomimo mało ciekawego prowadzenia. Jeśli chodzi o cenę, jest to trzecia najtańsza opona (87 EUR). Dodatkowo uzyskała najlepsze wyniki w kategorii oporu toczenia. 

Na czwartej pozycji, z niewielką stratą do zdobywców podium, znalazł się model Falken Azenis FK510, który pozytywnie zaskoczył testerów. To najcięższa opona, jedna z najszerszych i charakteryzująca się najwyższym oporem toczenia. Tyle, jeśli chodzi o wady. Bardzo dobrze sprawowała się bowiem zarówno na mokrej, jak i na suchej drodze. Na mokrej nawierzchni droga zatrzymania wyniosła 30,9 metra przy prędkości 80 km/h, co stanowi trzeci najlepszy wynik w teście. Kierowcy evo chwalili także szybką jazdę po torze, bardzo dobre wrażenia z jazdy i doskonałą precyzję prowadzenia.

 Prestiżowe podium

Model Continental PremiumContact 6 zasłużył na miejsce na podium dzięki bardzo dobrym ogólnym osiągom. Dostępna w cenie 96 EUR za sztukę opona oferuje wyjątkową skuteczność na mokrej drodze. Zdobyła też trzecie miejsce w teście prędkości na torze. Kierowcy mieli natomiast dość mieszane wrażenia z jazdy. Z kolei na suchej drodze, ogumienie Continental PremiumContact 6 okazało się wolniejsze, ale za to dużo bardziej niezawodne. Jeśli chodzi o hamowanie, model ten zdobył trzecie miejsce na suchej (36,1 metra przy 100 km/h) i drugie na mokrej nawierzchni (30,7 metra przy 80 km/h). Na drodze opona zajęła drugą pozycję w kategorii komfortu dzięki cichej jeździe oraz precyzyjnemu prowadzeniu na zakrętach. 

Pirelli P Zero PZ4, zdobywca drugiego miejsca w klasyfikacji, to także najszybsza opona na suchym i mokrym torze. Kierowcy evo chwalili dobrą przyczepność w połowie i na wyjściu z zakrętu. Pomimo słabych wyników w zakresie aquaplaningu, flagowa opona Pirelli zrobiła doskonałe wrażenie. Na pochwałę zasługuje najkrótsza drogą hamowania na suchej drodze, wynosząca zaledwie 35,3 metra przy prędkości 100 km/h. Zdaniem magazynu evo, modelowi temu zabrakło jedynie odrobiny finezji prowadzenia, by móc zdetronizować zwycięzcę testu.

Na najwyższym stopniu podium znalazła się opona Michelin Pilot Sport 4. Zdobywczyni pierwszego miejsca po prostu oczarowała kierowców. Droga hamowania: 29,8 metra na mokrej drodze i 35,4 metra na suchej nawierzchni. Opona doskonale poradziła sobie z testami zachowania na torze, zajmując drugą pozycję w tej kategorii. Krótko mówiąc, PS4 zdecydowanie zasłużyła na zwycięstwo: kierowcy evo opisali ją jako „po prostu świetną oponę”.

Aby zapoznać się z kompletnymi wynikami testu przeprowadzonego przez evo, odwiedź stronę magazynu (dostępną w języku angielskim).

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł