Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor und Sport opublikował ranking najlepszych opon zimowych do kompaktowych SUV-ów. W zestawieniu uwzględniono jedenaście modeli, które poddano testom na świeżym śniegu w północnej Finlandii. Ranking ma w założeniu ułatwić kierowcom SUV-ów wybór najbezpieczniejszego ogumienia.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi1269 słowa6.5 minut na przeczytanie
Jakie opony zimowe najlepiej sprawdzą się w kompaktowych SUV-ach? Wyniki nowego testu na łamach Auto Motor und Sport.
Jakie opony zimowe najlepiej sprawdzą się w kompaktowych SUV-ach? Wyniki nowego testu na łamach Auto Motor und Sport © Dino Eisele – Auto Motor und Sport

Przetestowane modele opon zimowych SUV

Kompaktowe SUV-y i crossovery szturmem zdobywają pozamiejskie drogi i ulice większych miast.

Do testowania opon zimowych posłużył kompaktowy SUV Volkswagen T-Roc
© Dino Eisele – Auto Motor und Sport

Do najnowszego testu opon zimowych posłużył bardzo popularny wśród miejskich kierowców kompaktowy SUV Volkswagen T-Roc. Specjaliści z Auto Motor und Sport wybrali rozmiar 215 55 R17, w którym dostępnych jest wiele wartych uwagi modeli ogumienia:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Continental TS 850 P
  • Giti Winter W1
  • Goodyear UltraGrip Performance Plus
  • Hankook i*cept evo2
  • Falken Eurowinter HS01
  • Michelin Alpin 6
  • Nokian WR Snowproof
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Toyo Snowprox S954
  • Vredestein Wintrac Pro

Wydajność w warunkach zimowych testowano w ośrodku badawczym w północnej Finlandii, a próby hamowania, zwrotności i odporności na zjawisko akwaplanacji oraz testy akustyczne przeprowadzono w północnych Niemczech.

Test zimowego ogumienia do kompaktowych SUV-ów w Finlandii
© Dino Eisele – Auto Motor und Sport

Wyniki testów Auto Motor und Sport warto porównać z rankingiem ogumienia do SUV-ów opublikowanym niedawno przez Auto Express:

>Auto Express publikuje ranking opon do SUV-ów

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Nokian WR Snowproof

Mimo zadowalających rezultatów opony Nokian WR Snowproof znalazły się na ostatnim miejscu zestawienia głównie za sprawą słabo zrównoważonych parametrów użytkowych. Z jednej strony uzyskały sporo punktów za pewną i stabilną jazdę po śniegu i suchej nawierzchni. Z drugiej zaś bardzo słabo wypadły w testach hamowania i przyczepności na mokrej drodze. Okazały się również bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany obciążenia. Chodzi o to, że rozkład obciążeń poszczególnych kół pojazdu zmienia się podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów, co jest szczególnie dotkliwie odczuwalne w przypadku tego modelu i wpłynęło na taką, a nie inną ocenę końcową.  

>Nokian WR Snowproof – poczucie bezpieczeństwa w warunkach zimowych

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Giti Winter W1

Opony Giti Winter W1 odznaczają się dobrą przyczepnością oraz krótką drogą hamowania na suchej nawierzchni. Niestety o wiele gorzej radzą sobie na śniegu, gdzie droga hamowania wyraźnie się wydłuża, a przyczepność niebezpiecznie spada. Z kolei na mokrej nawierzchni trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem, który wykazuje tendencję do podsterowności. Mimo że to najtańsze ze wszystkich testowanych modeli, atrakcyjna cena w żadnym wypadku nie rekompensuje słabej wydajności, przez co opony te znalazły się na przedostatnim miejscu rankingu.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Pirelli Winter Sottozero 3

Dzięki dobrze zrównoważonym parametrom użytkowym opony Pirelli Winter Sottozero 3 doskonale sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy na suchej nawierzchni. Zdobyły też sporo punktów za wydajność na mokrych i zaśnieżonych drogach. Wśród wad natomiast odnotowano dłuższą drogę hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni, a także niedoskonałą trakcję oraz tendencję do znoszenia pojazdu podczas akwaplanacji.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Toyo Snowprox S954

Ogumienie Toyo zapewnia dynamiczną, ale stabilną jazdę w warunkach zimowych, choć momentami traci przyczepność na ostrzejszych zakrętach. Model Snowprox S954 mógłby wypaść w tym rankingu lepiej, gdyby nie ciut za długa droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz wyraźna tendencja do nadsterowności na mokrych zakrętach.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Falken Eurowinter HS01

Oprócz znakomitej przyczepności na zakrętach i stabilności podczas przyspieszania, opony Falken Eurowinter HS01 zapewniają skuteczne hamowanie na śniegu oraz optymalną kontrolę nad pojazdem w razie akwaplanacji. Niemniej jednak auto może czasem wpadać w poślizg z uwagi na słabszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Inną poważną wadą jest niższa wydajność na suchych zakrętach. Podsumowując, Falken Eurowinter HS01 to opony ze średniej półki, które całkiem nieźle radzą sobie na śniegu, ale potrafią sprawić przykre niespodzianki na mokrej drodze.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Hankook i*cept evo2

Do największych zalet ogumienia Hankook i*Cept evo2 należy z pewnością znakomita trakcja i dynamiczna jazda na śniegu. Opony dobrze też radzą sobie na suchej nawierzchni i odznaczają się wyjątkowo cichą pracą. Do wad zaliczono natomiast zbyt długą drogę hamowania na suchej jezdni oraz wysoki opór toczenia.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 to wysokiej klasy opony, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na suchej jezdni i mokrych zakrętach. Dobrze współpracują też z elektronicznymi systemami wspomagania jazdy (m.in. ESP i ABS).

Trochę gorzej jednak sprawują się podczas hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni. Według magazynu Auto Motor und Sport to idealne ogumienie do jazdy po suchych drogach, ale nieszczególnie zalecane w typowo zimowych warunkach.

>Michelin Alpin 6 – zrównoważona wydajność na ekstremalne zimy

Ocena sprawności hamowania opon zimowych na kompaktowym SUV-ie Volkswagen T-Roc
© Dino Eisele – Auto Motor und Sport

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Continental TS 850 P

Obecne na rynku od ponad pięciu lat Continental TS 850 P wciąż nieźle wypadają w rozmaitych testach wydajnościowych. Nawet na śniegu zapewniają dynamiczną, ale stabilną jazdę. Zachowują się w sposób wysoce przewidywalny, co umożliwia pewne prowadzenie auta podczas opadów deszczu oraz sprawne radzenie sobie z lekką podsterownością przy suchej pogodzie.

Niestety dużo gorzej poradziły sobie w testach hamowania na śniegu i suchej jezdni, wyraźnie ustępując miejsca modelom opracowanym z zastosowaniem nowocześniejszej technologii.

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Vredestein Wintrac Pro

Na trzecim miejscu rankingu uplasowały się Vredestein Wintrac Pro. Bardzo dynamiczne i reaktywne, odznaczają się znakomitą przyczepnością na suchych i mokrych zakrętach. Poza tym całkiem nieźle radzą sobie na śniegu, choć tutaj rozczarowuje nieco zbyt długa droga hamowania w porównaniu do konkurencyjnych modeli. To samo dotyczy oporów toczenia.

>Wintrac Pro – nowe opony zimowe Ultra High Performance marki Vredestein zaprezentowane w Kolonii

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Bridgestone Blizzak LM005

Drugie miejsce zajęły opony Bridgestone Blizzak LM005, które wyróżniają się dużą precyzją jazdy na mokrych i zaśnieżonych drogach. Wysoka stabilność ułatwia panowanie nad pojazdem podczas gwałtownych zmian rozkładu obciążenia, a krótka droga hamowania wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. Największe minusy? Słabsze osiągi na zakrętach i gorsze hamowanie na suchej nawierzchni.

>Nowe opony zimowe Bridgestone Blizzak LM005 – bezpieczeństwo zimą w zasięgu ręki

Test opon zimowych SUV – opinie na temat ogumienia Goodyear Ultragrip Performance Plus

Pierwsze miejsce w rankingu Auto Motor und Sport oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon zimowych do kompaktowych SUV-ów zdobyły Goodyear Ultragrip Performance Plus. Ich niezawodna wydajność przejawia się między innymi łatwym panowaniem nad pojazdem podczas zmian rozkładu obciążenia oraz optymalną sterownością na śniegu i mokrej nawierzchni, dzięki czemu jazda w warunkach zimowych staje się prawdziwą przyjemnością. Krótka droga hamowania i optymalna przyczepność na zaśnieżonych i mokrych drogach to gwarancja bezpieczeństwa. Dodatkowym atutem jest bezproblemowa współpraca z systemami wspomagania jazdy. W zasadzie jedyna wada tych opon to nieco słabsza przyczepność na ostrych zakrętach przy suchej nawierzchni.

>Goodyear rozszerza linię UltraGrip o trzy nowe modele opon zimowych

Opona Klasyfikacja
Goodyear Ultragrip Performance Plus 1
Bridgestone Blizzak LM005 2
Vredestein Wintrac Pro 3
Continental TS 850 P 4
Michelin Alpin 6 5
Hankook i*cept evo2 6
Falken Eurowinter HS01 7
Toyo Snowprox S954 8
Pirelli Winter Sottozero 3 9
Giti Winter W1 10
Nokian WR Snowproof 11

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł