Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild przetestowali i porównali 10 modeli opon o rozmiarze 215/60 R17 przeznaczonym do kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Prawie wszystkie opony sprawdziły się znakomicie, tylko jeden model zawiódł oczekiwania testujących.

Przez Opublikowano dnia: 9 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi802 słowa4.1 minut na przeczytanie
Test opon letnich do SUV-a przeprowadzony przez Auto Bild
© Auto Bild – Toni Bader

Szeroki wybór testowanego ogumienia

Tym razem specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego zrezygnowali z testowania pięćdziesięciu modeli – jak to było w przypadku niedawnego porównania opon o rozmiarze 205 55 R16 – i wyselekcjonowali 10 opon letnich różnych marek do SUV-ów i crossoverów. Tak więc znajdziemy tu zarówno modele od dawna odnoszące sukcesy w rozmaitych rankingach, opony z tzw. średniej półki, a nawet jeden model budżetowy – to produkowany w Chinach Imperial, marka własna belgijskiego dystrybutora opon Deldo:

Jazdy próbne przeprowadzono na Jeepie Renegade, ale rozmiar pasuje do wielu innych kompaktowych SUV-ów i crossoverów, jak np. Opel Mokka, Dodge Caliber, Audi Q3, BMW X3, Mercedes GLA, Nissan Qashqai, X-Trail itd. Próby podzielono na trzy kategorie według rodzaju podłoża: sucha i mokra nawierzchnia oraz teren.

Budżetowe opony letnie do SUV-ów w opinii Auto Bild

Specjaliści z Auto Bild już na wstępnie zaznaczyli, że z dużą ostrożnością podchodzą do ogumienia produkowanego w Chinach, choć jakość budżetowych modeli z roku na rok wyraźnie się poprawia. Jest też ich na rynku coraz więcej, dlatego warto od czasu do czasu sprawdzić, czy opony dużo tańsze od flagowych produktów zapewniają przynajmniej akceptowalny poziom bezpieczeństwa.

Przeciętny nabywca zwykle nie ma możliwości przetestowania ogumienia przed zakupem. Dlatego zawsze warto sprawdzić informacje zamieszczone na europejskiej etykiecie wydajności. Zwróćmy uwagę, że opony Imperial EcoSport SUV w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymały ocenę C, podczas gdy pozostałe 9 testowanych modeli może pochwalić się najwyższą notą A.

Toyo Proxes Comfort, BF Goodrich Advantage i Maxxis Premitra 5 HP5 wypadły w testach znacznie lepiej, zapewniając dobrą odporność na zjawisko akwaplanacji i przyzwoity komfort jazdy.

© BFGoodrich

Te trzy modele uzyskały w teście ocenę dostateczną, o czym zadecydowała delikatna tendencja do podsterowności i opóźniona reakcja na manewry kierownicą. Maxxis Premitra 5 HP5 zyskały za to kilka cennych punktów za krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni i atrakcyjną cenę.

Wyważone i wydajne ogumienie letnie do SUV-ów

Dzięki stabilnej i pewnej jeździe na mokrej nawierzchni oraz krótkiej drodze hamowania Falken Ziex ZE 310 zasłużyły sobie na ocenę dobrą, która świadczy o prawidłowym zrównoważeniu parametrów użytkowych. Dodatkowym atutem jest wysoka odporność na zjawisko akwaplanacji, a za największy minus uznano słabszą trakcję w terenie i na błotnistym podłożu.

Mimo lekkiego opóźnienia reakcji na manewry kierownicą opony letnie Nokian Wetproof SUV uzyskały całkiem niezłe wyniki w testach hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Dobrze też poradziły sobie z jazdą po trawie i żwirze, choć odbywa się to kosztem wyższego oporu toczenia.

Continental PremiumContact 6 mają dobrze wyważone parametry użytkowe i świetnie trzymają się drogi w każdych warunkach. Oferują przy tym wysoką precyzję i wyprzedzają pozostałe opony letnie do SUV-ów pod względem wydajności na mokrej nawierzchni, choć niestety wyraźnie słabiej radzą sobie w terenie, a zwłaszcza na trawie i żwirze.

Z kolei Bridgestone Turanza T005 nie mają sobie równych na suchej nawierzchni i zapewniają przy tym znakomitą dynamikę jazdy, a dzięki niezłym wynikom na mokrej drodze zasłużyły na ocenę wzorową. Jedyny minus to cena, choć koszt zakupu może zwrócić się biegiem czasu dzięki niskiemu oporowi toczenia.

Taką samą notę przyznano również dość drogim, ale wartym swojej ceny Michelin Primacy 4, które praktycznie nie mają słabych stron, może z wyjątkiem jazdy po piasku. Świetnie za to sprawdzają się na suchej i mokrej nawierzchni, znakomicie trzymają się drogi i odznaczają wysoką skutecznością hamowania.

Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild 2021 oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon letnich do SUV-ów zdobyły Goodyear EfficientGrip 2 SUV. Perfekcyjnie sprawdzają się na dowolnym podłożu, a na suchej nawierzchni zapewniają wyjątkowo precyzyjną i dynamiczną jazdę. Odznaczają się przy tym krótką drogą hamowania w każdych warunkach oraz niskim oporem toczenia.

5 najlepszych opon letnich do SUV-ów na 2021 rok wg Auto Bild                           +                –
1 – Goodyear EfficientGrip 2 SUV Wyważone parametry, pewna i dynamiczna jazda  
2 – Michelin Primacy 4 Wyważone parametry, skuteczne hamowanie, komfort jazdy Cena
3 – Bridgestone Turanza T005 Najlepsze na suchej nawierzchni, niskie zużycie paliwa Wydajność na trawie i żwirze, cena
4 – Continental PremiumContact 6 Najlepsze na mokrej nawierzchni Wydajność na trawie i żwirze
5 – Nokian Wetproof SUV Hamowanie, wydajność na trawie i żwirze Zużycie paliwa

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł