Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild porównali 10 modeli opon całorocznych do SUV-ów. W tegorocznym teście pod lupę wzięto ogumienie o rozmiarze 215/65 R17 przeznaczonym do kompaktowych SUV-ów typu Volkswagen Tiguan.
Test 10 najlepszych modeli opon całorocznych 2021
Ogumienie całoroczne cieszy się na europejskim rynku wciąż rosnącą popularnością. Dzięki coraz lepiej zrównoważonym parametrom użytkowym, zwłaszcza tym, od których zależy bezpieczeństwo jazdy, w wielu przypadkach stanowi ono doskonałą alternatywę dla opon zimowych, zdecydowanie ułatwiając życie kierowcom. Wychodząc z tego założenia, w tegorocznym teście redaktorzy z Auto Bild postanowili dokładniej sprawdzić wydajność opon całorocznych. Pod lupę wzięto następujące modele o rozmiarze 215/65 R17 przeznaczonym do kompaktowych SUV-ów typu Volkswagen Tiguan:
- Bridgestone Weather Control A005 Evo
- Continental AllSeasonContact
- Cooper Discoverer All Season
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV
- Hankook Kinergy 4S2 X
- Imperial All Season Driver
- Maxxis Premitra All Season AP3 SUV
- Michelin CrossClimate 2
- Pirelli Cinturato All Season SF 2
- Vredestein Quatrac Pro
Czy ogumienie całoroczne stanowi rozsądny kompromis?
Podstawowym założeniem autorów testu było znalezienie opon o wydajności i poziomie bezpieczeństwa zbliżonym do parametrów typowo zimowego ogumienia. Uzyskanie takiego wyrobu to największe wyzwanie dla producentów i inżynierów, ponieważ każda zmiana wpływająca na poprawę jednego parametru zazwyczaj negatywnie odbija się na wszystkich pozostałych. To dlatego jeszcze do niedawna opony całoroczne praktycznie nie mogły równać się z typowym ogumieniem sezonowym.
Budżetowe ogumienie całoroczne – opinia Auto Bild na temat opon Imperial
Auto Bild zdążył już przyzwyczaić nas do testowania produktów z wielu kategorii. Tym razem wśród 10 uwzględnionych modeli znalazły się All Season Driver chińskiej marki Imperial, niemal o połowę tańsze od pozostałych opon.
Jak jednak można było się spodziewać, Auto Bild zdecydowanie odradza zakup tego ogumienia z uwagi na niedostateczną przyczepność na mokrej nawierzchni, niebezpieczną tendencję do podsterowności oraz wyjątkowo długą drogę hamowania w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Właściwie jedyny plus tych opon to skuteczne hamowanie na śniegu, pytanie tylko komu potrzebne „opony całoroczne”, które sprawdzają się wyłącznie w jednych warunkach?
Sześć modeli o zadowalających wynikach, które jednak nie do końca przekonują redaktorów z Auto Bild
Autorzy testu wprawdzie dostrzegają wyraźną poprawę jakości ogumienia całorocznego na przestrzeni ostatnich kilku lat, ale widzą też, że niektóre modele wciąż nie radzą sobie w pewnych warunkach, wykazując np. tendencję do podsterowności na zaśnieżonej czy mokrej nawierzchni.
Do tej kategorii zaliczono m.in. Cooper Discoverer All Season, które mimo sprawnego hamowania na śniegu i dobrej odporności na zjawisko akwaplanacji nie są w stanie zapewnić pełnego bezpieczeństwa na mokrym i zaśnieżonym podłożu. Podobnie jest w przypadku Maxxis Premitra All Season AP3 SUV, które akurat lepiej sprawdzają się na suchej jezdni, Pirelli Cinturato All Season SF 2 zoptymalizowanych pod kątem jazdy po śniegu, czy Vredestein Quatrac Pro, które nie sprawiają większych problemów na mokrej ani suchej nawierzchni, ale wyraźnie gorzej radzą sobie na śniegu.
Z kolei Bridgestone Weather Control A005 Evo znakomicie sprawdzają się na zaśnieżonej drodze i zapewniają precyzyjną, dynamiczną jazdę na mokrym podłożu, głównie za sprawą wysokiej odporności na zjawisko akwaplanacji, ale przez niedostateczną skuteczność hamowania na suchej jezdni nie otrzymały lepszej noty w klasyfikacji końcowej. W przypadku bezkonkurencyjnych na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni opon Continental AllSeasonContact SUV największą przeszkodą w zajęciu wyższego miejsca okazała się wydajność na suchym podłożu, zwłaszcza jeżeli chodzi o skuteczność hamowania.
Trzy najlepsze modele wiodących marek
Tylko dwa modele opon zasłużyły sobie na ocenę dobrą w najnowszym rankingu Auto Bild. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV charakteryzują się uniwersalnością, dobrze zrównoważonymi parametrami i wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach. Niemniej jednak w żadnej kategorii nie uzyskały nadzwyczajnych wyników.
Za to wreszcie po raz pierwszy od oficjalnej premiery należycie docenione zostały Michelin CrossClimate 2. Wzorowe wręcz zachowanie na suchym i zaśnieżonym podłożu w opinii ekspertów z Auto Bild pozwala przymknąć oko na drobne problemy z przyczepnością na mokrej nawierzchni. Krótka droga hamowania oraz niski opór toczenia wyraźnie wskazują, że Michelin coraz pewniej czuje się w tym segmencie produktów.
Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild 2021 oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon całorocznych do SUV-ów zdobyły jednak Hankook Kinergy 4S2 X. To jedyny model wyróżniony w tym roku oceną wzorową. W opinii specjalistów z niemieckiego magazynu to właśnie ten model najlepiej sprawdza się w każdych warunkach pogodowych, zapewniając odpowiednio zrównoważone parametry i wysoki poziom bezpieczeństwa. Obok stabilnej i pewnej jazdy na mokrej i suchej nawierzchni, dodatkowym atutem jest bardzo konkurencyjna cena.
5 najlepszych modeli opon całorocznych SUV o rozmiarze 215/65 R17
Opony | + | – |
1 – Hankook Kinergy 4S2 X | Atrakcyjna cena, wzorowa wydajność w każdych warunkach, wysoki poziom bezpieczeństwa | |
2 – Michelin CrossClimate 2 | Śnieg, najlepsze wyniki na suchej nawierzchni | Trzymanie się drogi na mokrej nawierzchni |
3 – Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV | Dobrze zrównoważone parametry użytkowe w każdych warunkach | Hamowanie na suchej nawierzchni |
4 – Continental AllSeasonContact SUV | Najlepsze na mokrej nawierzchni, dobre na śniegu | Hamowanie na suchej nawierzchni |
5 – Bridgestone Weather Control A005 Evo | Znakomite wyniki na śniegu, wysoki poziom bezpieczeństwa na mokrych drogach | Hamowanie na suchej nawierzchni |