Do tegorocznej edycji wybrano bardzo popularny rozmiar 225/40 R18, a wszystkie próby wykonano we Włoszech na Volkswagenie Golfie GTI. Wszystko po to, aby ustalić, który z siedmiu testowanych modeli klasy Ultra High Performance ma najlepsze i najlepiej zrównoważone parametry użytkowe.
Siedem modeli testowanych opon
Specjaliści z brytyjskiego magazynu evo udali się na tor testowy Pirelli we włoskim miasteczku Vizzola, gdzie sprawdzili wydajność poszczególnych opon na Volkswagenie Golfie GTI. Najpierw jednak zwrócili się do różnych producentów ogumienia z prośbą o wskazanie najlepszych modeli o rozmiarze 225/40 R18, które następnie spróbowali kupić tak jak zwyczajny konsument. Firmy Bridgestone, Yokohama i Hankook nie podjęły wyzwania, wobec czego ostateczna lista testowanych produktów przedstawia się następująco:
– Continental PremiumContact 6
– Dunlop Sport Maxx RT2
– Falken Azenis FK510
– Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
– Michelin Pilot Sport 4
– Nokian Powerproof
– Pirelli P Zero
Zamykać ją powinien model Maxxis Victra Sport 5, który nie był dostępny w normalnej sprzedaży, więc evo wbrew pierwotnym założeniom przyjął do testów komplet przesłany przez producenta. W celu zachowania obiektywności tych wyników jednak nie uwzględniono w ostatecznej klasyfikacji.
Dzięki rezulteo opony Maxxis Victra Sport 5 możesz już teraz kupić przez Internet.
Zakwalifikowane do testów modele poddano szeregowi prób w najróżniejszych warunkach: jazda, hamowanie i przyczepność poprzeczna na mokrej nawierzchni, podatność na ryzyko akwaplanacji przy jeździe po linii prostej i na zakrętach, jazda i hamowanie na suchej nawierzchni, opór toczenia, prędkość rozwijana na torze i wreszcie – jazda po zwykłej drodze.
Test opon Falken Azenis FK510 – opinia Evo
Ogumienie Falken Azenis FK510 wypadło w testach evo całkiem nieźle. Opony japońskiego producenta uzyskały przyzwoite i dość zrównoważone rezultaty w większości prób. Najlepiej ze wszystkich modeli poradziły sobie na mokrej nawierzchni, za to wyraźnie słabiej wypadły na suchej jezdni z najdłuższą drogą hamowania (podczas gdy w analogicznej konkurencji na mokrej nawierzchni uplasowały się na drugim miejscu).
Test opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 – opinia Evo
Niekwestionowany zwycięzca w kategorii odporności na zjawisko akwaplanacji przy jeździe po linii prostej –nowy Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 – z pewnością zasługuje na uwagę konsumentów. Szkoda tylko, że w pozostałych próbach nie poradził sobie już tak dobrze. Np. na suchym torze Golf GTI wyposażony w ogumienie Goodyear zarejestrował najdłuższy czas okrążenia. Tym niemniej opony pozytywnie wyróżniają się na tle konkurencji pod względem oporów toczenia.
Nasz test opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 na torze w Ascari
Test opon Nokian PowerProof – opinia Evo
Wprowadzone na rynek zaledwie rok temu opony letnie Nokian Powerproof powoli zaczynają pojawiać się w niezależnych rankingach. Mimo że ogumienie fińskiego producenta nie uzyskało spektakularnych rezultatów w poszczególnych próbach, to w ostatecznej klasyfikacji uplasowało się całkiem wysoko. Specjaliści z magazynu evo zwrócili uwagę na nieco nerwowe zachowanie na mokrej nawierzchni, co jednak rekompensuje pewna jazda po suchych drogach. W podsumowaniu podkreślono też udany kompromis między dynamiką a komfortem jazdy.
Przeczytaj więcej o wersji SUV opon Nokian Powerproof, która wejdzie do sprzedaży w 2020 roku
Test opon Dunlop Sport Maxx RT2 – opinia Evo
Opony Dunlop Sport Maxx RT2, które znakomicie wypadły pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji, uzyskały niestety najsłabsze ogólne wyniki w testach na mokrej nawierzchni. Niemniej jednak pozytywnie oceniono wydajność i pewność jazdy zarówno na suchym, jak i mokrym podłożu mimo ograniczonej przyczepności.
Test opon Continental PremiumContact 6 – opinia Evo
Opony Continental PremiumContact 6 znakomicie wypadły w konkurencji drogowej. Specjaliści z evo przyznali im w tej kategorii pierwsze miejsce, doceniając zwłaszcza cichą pracę i stabilność na nierównym asfalcie. Na uwagę zasługuje także optymalna wydajność na mokrej nawierzchni oraz najlepszy wynik w teście hamowania na suchej drodze. W podsumowaniu evo podkreśla znakomite rezultaty ogólne oraz niski opór toczenia.
Test opon Michelin Pilot Sport 4 – opinia Evo
Od dawna brylujące w rozmaitych zestawieniach Michelin Pilot Sport 4 po raz kolejny pokazują, na co je stać. O doskonale zrównoważonych parametrach użytkowych tych opon najlepiej świadczy miejsce na podium w każdej z przeprowadzonych prób. W opinii evo ogumienie to nie ma praktycznie żadnych słabych stron, może poza dość wysoką ceną, którą jednak warto zapłacić za ponadprzeciętną wydajność.
Test opon Pirelli P Zero – opinia Evo
Niekwestionowanym zwycięzcą rankingu 2019 jest model Pirelli P Zero, który uplasował się na pierwszej pozycji w aż sześciu kategoriach testowych. Szczególnie dobrze poradził sobie na mokrej nawierzchni, a kierowcy docenili go za niezrównany komfort jazdy. Ponadto Golf wyposażony w ogumienie P Zero najszybciej pokonał testowy odcinek toru zarówno przy suchej, jak i mokrej nawierzchni, w czym sporo pomogła znakomita przyczepność. Właściwie jedyną wadą tych opon jest najwyższy spośród wszystkich testowanych modeli opór toczenia. W opinii specjalistów z evo to parametr, który poświęcono dla ogólnej wydajności.
Test opon Maxxis Victra Sport 5 – opinia Evo
Jak wspomniano wcześniej, w zestawieniu miały też znaleźć się opony Maxxis Victra Sport 5. Ostatecznie jednak nie uwzględniono ich w klasyfikacji końcowej, co wcale nie znaczy, że model ten nie zasługuje na uwagę. Wręcz przeciwnie – ogumienie Maxxis dosłownie pobiłoby konkurencję na głowę, głównie dzięki znakomitej wydajności na suchej i mokrej nawierzchni oraz najniższej cenie. Dlatego warto zwrócić uwagę na te opony w nadchodzących niezależnych rankingach, oczywiście pod warunkiem, że będą pochodziły z tego samego źródła co pozostałe testowane modele.
Opona | Klasyfikacja |
Maxxis Victra Sport 5 | – |
Falken Azenis FK510 | 7 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 6 |
Nokian Powerproof | 4= |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 4= |
Continental PremiumContact 6 | 3 |
Michelin Pilot Sport 4 | 2 |
Pirelli P Zero | 1 |