W swoim porównaniu opon letnich 2019 Auto Bild uwzględnił 10 modeli o wymiarze 225/55 R17, które zamontowano w BMW X3 i przetestowano w różnych warunkach drogowych i terenowych.
Wysoka jakość za rozsądną cenę
Auto Bild specjalizuje się głównie w testach na dużą skalę, w których porównuje ponad 15 modeli, ale potrafi też podejmować nieco skromniejsze przedsięwzięcia. W ostatnim badaniu sprawdził opony do SUV-ów takich jak Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Audi Q3, Toyota Rav4, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mitsubishi Outlander, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, X-Trail Mercedes GLA czy Jeep Renegade.
Przetestowano 10 modeli o rozmiarze 225/55 R17, w tym jeden tajwańskiej firmy CST (Cheng Shin Tire), z której wywodzi się Maxxis, również obecny w omawianym zestawieniu:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental Premium Contact 6
- Cooper Zeon CS8
- CST Medallion MD-A1
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
- Hankook Ventus Prime 3
- Maxxis Premitra 5
- Nexen N’Fera RU1 SUV
- Nokian Powerproof
- Toyo Proxes Sport
Na potrzeby rankingu przeprowadzono serię testów w warunkach typowo miejskich (sucha i mokra nawierzchnia) oraz na bardziej wymagających podłożach spotykanych poza utartymi trasami (trawa, błoto, żwir itp.).
Niska cena w parze ze słabą wydajnością
Najtańsze z testowanych opon kosztują o ponad połowę mniej od najdroższych i na tym ich zalety się kończą, jako jedyne bowiem otrzymały w rankingu Auto Bild ocenę niedostateczną. Mowa o modelu CST Medallion MD-A1, który wypadł szczególnie słabo na mokrej nawierzchni. Kolejną istotną wadą tych opon jest wyraźna tendencja do podsterowności w każdych warunkach. Nie najlepiej przedstawia się też droga hamowania. Na suchej nawierzchni auto wyposażone w opony tajwańskiego producenta potrzebowało 3,5 m więcej do całkowitego zatrzymania (w porównaniu do najlepszego ogumienia w tej kategorii), a na mokrej nawierzchni różnica ta wyniosła aż 13 metrów!
Opony Cooper Zeon CS8 otrzymały ocenę warunkowo dopuszczającą za istotne wady, a w szczególności dłuższą od konkurencji drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Słaba przyczepność poprzeczna i opóźniona reakcja w deszczu nie rekompensują dobrych parametrów terenowych.
Model Nexen N’Fera RU1 SUV z oceną dobrą odznacza się wysoką wydajnością zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Ponadto zapewnia całkiem niezłą trakcję na piaszczystym i żwirowym podłożu. Na minus zaliczono nieco dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.
Podobnie ocenione Toyo Proxes Sport zebrały negatywne opinie za długą drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz słabą precyzję jazdy. Mimo to jednak doceniono je za przyzwoite zachowanie na piaszczystych i żwirowych zboczach oraz całkiem niezłą odporność na zjawisko akwaplanacji.
Sześć wzorowych modeli
Nie stwierdziwszy żadnych poważniejszych wad zagrażających bezpieczeństwu, Auto Bild przyznał najwyższą ocenę ponad połowie testowanych modeli.
Opony Bridgestone Turanza T005 spisały się znakomicie w niemal każdych warunkach testowych, a ich stosunkowo niska pozycja w rankingu nie wynika wcale z nieco słabszej trakcji na trawie, ale z wysokiej ceny, której nie usprawiedliwia nawet najniższy opór toczenia spośród wszystkich testowanych modeli.
W przeciwieństwie do siostrzanej marki z tego samego koncernu CST, opony Maxxis Permitra HP5 doskonale poradziły sobie w testach na suchej i mokrej nawierzchni, a także na wyboistych bezdrożach. Stosunkowo niska cena w tym przypadku nie odbija się negatywnie na poziomie bezpieczeństwa, co widać zwłaszcza po odporności na zjawisko akwaplanacji (pierwsze miejsce w tej kategorii). Warto zaznaczyć, że opony te zajęły drugie miejsce w próbach trakcji na błotnistym podłożu.
Na drugim miejscu podium znalazły się ex aequo nowe opony Nokian Powerproof, Hankook Ventus Prime 3 i Continental PremiumContact 6. Wszystkie trzy modele charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością na drodze i zasadniczo nie mają większych wad. Wśród mniej istotnych Auto Bild wskazuje wysoką cenę w przypadku Continental oraz trochę za duży hałas w przypadku Nokian Powerproof. Przyjrzyjmy się teraz bliżej różnicom w wynikach pozostałych testów.
Continental PremiumContact 6 wygrały w próbie hamowania na suchej drodze i zajęły drugie miejsce w teście na mokrej nawierzchni. Podobne wyniki uzyskały w testach jazdy po drogach i tylko trochę słabiej poradziły sobie w terenie. Hankook Ventus Prime 3 całkiem nieźle wypadły w testach hamowania i pobiły konkurencję na głowę pod względem stosunku jakości do ceny. Dobrze też poradziły sobie na trawiastym i żwirowym podłożu. Z kolei Nokian Powerproof uzyskały nieco gorsze wyniki w testach hamowania, ale za to znakomicie spisały się w próbach jazdy, zwłaszcza na mokrej nawierzchni (pierwsze miejsce w tej kategorii). Poza tym świetnie poradziły sobie na żwirowym podłożu, zapewniając przyzwoitą sterowność pojazdu i dość dobrze sprawdziły się na trawie.
Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild 2019 oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon do SUV-ów zdobyły Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Wynik ten zawdzięczają przede wszystkim najkrótszej drodze hamowania na mokrej nawierzchni i mocnej drugiej pozycji w testach na suchej jezdni. W próbach jazdy zajęły drugie miejsce zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. Dowiodły też znakomitej skuteczności w terenie, zwłaszcza na trawiastym podłożu, na którym uzyskały najlepszy wynik ze wszystkich 10 testowanych modeli.
Opony | Miejsce | Uwagi |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 1 | Znakomita wydajność na drodze i dobra w terenie |
Continental PremiumContact 6 | 2= | Znakomita wydajność na drodze |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 2= | Najlepszy stosunek jakości do ceny |
Nokian Powerproof | 2= | Dobra wydajność na każdej nawierzchni, wysoki poziom hałasu |
Maxxis Premitra HP5 | 5 | Dobra wydajność na drogach i niska cena |
Bridgestone Turanza T005 | 6 | Dobra wydajność na każdej nawierzchni i niski opór toczenia |
Toyo Proxes Sport | 7 | Dobra wydajność na suchej nawierzchni, długa droga hamowania |
Nexen N’Fera RU1 SUV | 8 | Długa droga hamowania na mokrej nawierzchni, dobra przyczepność na żwirowym podłożu |
Cooper Zeon CS8 | 9 | Dobra wydajność w terenie, słaba na mokrej nawierzchni |
CST Medallion MD-A1 | 10 | Zdecydowanie za długa droga hamowania |