Spośród 50 modeli opon letnich Ultra High Performance o rozmiarze 245/45 R18 100 Y, poddanych wstępnym testom na suchej i mokrej nawierzchni, do dalszych prób zakwalifikowano 20 opon o najkrótszej drodze hamowania. Produkty renomowanych marek ponownie znalazły się na najwyższych miejscach.
Ranking letnich opon sportowych – jakie modele poddano testom?
Po testach hamowania nadszedł czas na dodatkowe próby! Aby wyłonić najlepszy model spośród 20 finalistów, Auto Bild skorzystał ze sprawdzonej formuły. Próby na różnych typach podłoża przeprowadzono na BMW Serii 5:
- Apollo Aspire XP
- Bridgestone Potenza S001
- Continental PremiumContact 6
- Dunlop SportMaxx RT 2
- Falken Azensis FK510
- Firestone Roadhawk
- Fulda SportControl 2
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
- Hankook Ventus S1 evo 3
- Kleber Dynaxer UHP
- Kumho Ecsta PS71
- Laufenn S Fit EQ+
- Maxxis Victra Sport 5
- Michelin Pilot Sport 4
- Nexen NFera Sport
- Nokian PowerProof
- Toyo Proxes Sport
- Uniroyal RainSport 3
- Vredestein Ultrac Vorti
- Zeetex HP 200 vfm
Przed ogłoszeniem wyników zwróćmy jeszcze uwagę na wielkiego nieobecnego w powyższym zestawieniu, a mianowicie Pirelli. Otóż model P Zero znalazł się dopiero na 25 miejscu w testach hamowania. Jest to o tyle zaskakujące, że ta sama wersja – czyli P Zero PZ4 – bez problemu zakwalifikowała się do finałowej dwudziestki w zeszłorocznej edycji rankingu ogumienia o takim samym rozmiarze. Prawdopodobnie zaszła pomyłka i specjaliści z niemieckiego magazynu kupili do testów stary, ale wciąż dostępny w sprzedaży model, pozbawiając tym samym Pirelli szansy na podium. Dlatego właśnie przy zakupie radzimy sprawdzać datę produkcji opon na podstawie oznaczenia DOT.
Jak odczytać datę produkcji opony z oznaczenia DOT?
Ranking najlepszych opon letnich Ultra High Performance według magazynu Auto Bild
Najlepsze ogumienie sportowe | + | – |
Continental PremiumContact 6 (wzorowe) | Dynamiczna i oszczędna jazda | Brak |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (wzorowe) | Zrównoważone parametry sportowe | Brak |
Michelin Pilot Sport 4 (wzorowe) | Bezpieczeństwo i precyzyjna kontrola nad pojazdem | Wysoka cena |
Vredestein Ultrac Vorti (wzorowe | Znakomita przyczepność na każdej nawierzchni | Zużycie paliwa |
Apollo Aspire XP (wzorowe) | Zwrotność i bardzo dobry stosunek jakości do ceny | Brak |
Nexen N’Fera Sport (wzorowe) | Wydajność na suchej nawierzchni | Zużycie paliwa |
Falken Azenis FK510 (wzorowe) | Bardzo dobry stosunek jakości do ceny | Brak |
Nokian Powerproof (dobre) | Precyzyjna kontrola | Przebieg |
Firestone Roadhawk (dobre) | Zrównoważone parametry jazdy | Przebieg |
Fulda Sport Control 2 (dobre) | Zużycie paliwa | Przebieg |
Bridgestone Potenza S001 (dostateczne) | Bardzo dobra wydajność | Przebieg i zużycie paliwa |
Hankook Ventus S1 evo3 (dostateczne) | Droga hamowania na każdej nawierzchni | Przebieg |
Laufenn S Fit EQ+ (dostateczne) | Hamowanie na suchej nawierzchni | Przebieg i podsterowność na mokrej nawierzchni |
Dunlop SportMaxx RT2 (dostateczne) | Hamowanie na suchej nawierzchni | Przebieg i hamowanie na mokrej nawierzchni |
Kleber Dynaxer UHP (dostateczne) | Przebieg i opór toczenia | Przyczepność poprzeczna na suchej i mokrej nawierzchni |
Uniroyal RainSport 3 (dostateczne) | Przebieg i opór toczenia | Opóźniona reakcja na mokrej nawierzchni i podsterowność |
Kumho Ecsta PS71 (polecane z zastrzeżeniami) | Jazda na mokrej nawierzchni | Podsterowność na suchej nawierzchni, przebieg i opór toczenia |
Maxxis Victra Sport 5 (polecane z zastrzeżeniami) | Trzymanie się drogi | Przebieg i droga hamowania na mokrej nawierzchni |
Toyo Proxes Sport (polecane z zastrzeżeniami) | Akwaplanacja | Przebieg i droga hamowania na mokrej nawierzchni |
Zeetex HP 2000 vfm (polecane z zastrzeżeniami) | Krótka droga hamowania | Podsterowność na mokrej nawierzchni i przebieg |
Bezproblemowe hamowanie
Wstępne testy, którym poddano wszystkie 50 modeli, pozwoliły odrzucić opony o najdłuższej drodze hamowania jako potencjalnie niebezpieczne dla pasażerów i innych użytkowników dróg. Dlatego właśnie żaden z 20 finalistów nie otrzymał znacznie obniżonej noty, np. za mało skuteczne hamowanie na mokrej nawierzchni. Jedynie modele Kumho, Maxxis, Toyo oraz Zeetex opatrzono adnotacją „polecane z zastrzeżeniami”, za sprawą słabszej wydajności na mokrych zakrętach, a przede wszystkim – niższej trwałości, której nie usprawiedliwia nawet umiarkowana cena.
Te same uwagi dotyczą modeli Bridgestone Potenza S001 oraz Hankook Ventus S1 evo 3, które jednak poprawiły ostateczną notę dzięki optymalnej wydajności na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego otrzymały ocenę dostateczną, podobnie jak 4 inne modele.
Opony Nokian Powerproof, Fulda SportControl 2 oraz Firestone Roadhawk nie załapały się w rankingu Auto Bild na najwyższe noty i ostatecznie muszą zadowolić się oceną dobrą. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niski przebieg, którego w opinii twórców rankingu nie rekompensuje nawet znakomita wydajność tych modeli na mokrej nawierzchni.
Siedem wzorowych modeli
Siedem pierwszych modeli w rankingu Auto Bild otrzymało ocenę wzorową.
Opony Falken Azenis FK510 odznaczają się dobrym stosunkiem jakości do ceny przy całkiem niezłym przebiegu. Podobnie jest w przypadku Apollo Aspire XP oraz Vredestein Ultrac Vorti, który jednak stracił kilka cennych punktów za wysoki opór toczenia.
Na podium znalazły się trzy marki klasy premium: Michelin, Continental oraz Goodyear. Michelin Pilot Sport 4 nie ustępuje pozostałym dwóm konkurentom pod względem wydajności, ale jest niestety od nich dużo droższy.
W związku z tym prawdziwych zwycięzców wielkiego testu opon letnich Ultra High Performance Auto Bild 2020 mamy dwóch: Continental Premium Contact 6 i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.
Opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 zostały docenione za wyjątkowo sportowy charakter oraz przyczepność i dynamikę jazdy po suchej i mokrej nawierzchni. Wśród zalet wymieniono również precyzyjną kontrolę nad pojazdem, długi przebieg oraz rozsądną cenę.
Ogumienie Continental Premium Contact 6 ujmuje dynamiką i doskonale zrównoważonymi parametrami, a dzięki niezaprzeczalnym walorom ekonomicznym (przebieg, cena, opór toczenia) otrzymało również tytuł „lidera oszczędności”.