Spośród 50 modeli opon letnich Ultra High Performance o rozmiarze 245/45 R18 100 Y, poddanych wstępnym testom na suchej i mokrej nawierzchni, do dalszych prób zakwalifikowano 20 opon o najkrótszej drodze hamowania. Produkty renomowanych marek ponownie znalazły się na najwyższych miejscach.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi886 słowa4.5 minut na przeczytanie
Ranking sportowych opon letnich
© Auto Bild

Ranking letnich opon sportowych – jakie modele poddano testom?

Po testach hamowania nadszedł czas na dodatkowe próby! Aby wyłonić najlepszy model spośród 20 finalistów, Auto Bild skorzystał ze sprawdzonej formuły. Próby na różnych typach podłoża przeprowadzono na BMW Serii 5:

Przed ogłoszeniem wyników zwróćmy jeszcze uwagę na wielkiego nieobecnego w powyższym zestawieniu, a mianowicie Pirelli. Otóż model P Zero znalazł się dopiero na 25 miejscu w testach hamowania. Jest to o tyle zaskakujące, że ta sama wersja – czyli P Zero PZ4 – bez problemu zakwalifikowała się do finałowej dwudziestki w zeszłorocznej edycji rankingu ogumienia o takim samym rozmiarze. Prawdopodobnie zaszła pomyłka i specjaliści z niemieckiego magazynu kupili do testów stary, ale wciąż dostępny w sprzedaży model, pozbawiając tym samym Pirelli szansy na podium. Dlatego właśnie przy zakupie radzimy sprawdzać datę produkcji opon na podstawie oznaczenia DOT.

Jak odczytać datę produkcji opony z oznaczenia DOT?

Ranking najlepszych opon letnich Ultra High Performance według magazynu Auto Bild

Najlepsze ogumienie sportowe +
Continental PremiumContact 6 (wzorowe) Dynamiczna i oszczędna jazda Brak
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (wzorowe) Zrównoważone parametry sportowe Brak
Michelin Pilot Sport 4 (wzorowe) Bezpieczeństwo i precyzyjna kontrola nad pojazdem Wysoka cena
Vredestein Ultrac Vorti (wzorowe Znakomita przyczepność na każdej nawierzchni Zużycie paliwa
Apollo Aspire XP (wzorowe) Zwrotność i bardzo dobry stosunek jakości do ceny Brak
Nexen N’Fera Sport (wzorowe) Wydajność na suchej nawierzchni Zużycie paliwa
Falken Azenis FK510 (wzorowe) Bardzo dobry stosunek jakości do ceny Brak
Nokian Powerproof (dobre) Precyzyjna kontrola Przebieg
Firestone Roadhawk (dobre) Zrównoważone parametry jazdy Przebieg
Fulda Sport Control 2 (dobre) Zużycie paliwa Przebieg
Bridgestone Potenza S001 (dostateczne) Bardzo dobra wydajność Przebieg i zużycie paliwa
Hankook Ventus S1 evo3 (dostateczne) Droga hamowania na każdej nawierzchni Przebieg
Laufenn S Fit EQ+ (dostateczne) Hamowanie na suchej nawierzchni Przebieg i podsterowność na mokrej nawierzchni
Dunlop SportMaxx RT2 (dostateczne) Hamowanie na suchej nawierzchni Przebieg i hamowanie na mokrej nawierzchni
Kleber Dynaxer UHP (dostateczne) Przebieg i opór toczenia Przyczepność poprzeczna na suchej i mokrej nawierzchni
Uniroyal RainSport 3 (dostateczne) Przebieg i opór toczenia Opóźniona reakcja na mokrej nawierzchni i podsterowność
Kumho Ecsta PS71 (polecane z zastrzeżeniami) Jazda na mokrej nawierzchni Podsterowność na suchej nawierzchni, przebieg i opór toczenia
Maxxis Victra Sport 5 (polecane z zastrzeżeniami) Trzymanie się drogi Przebieg i droga hamowania na mokrej nawierzchni
Toyo Proxes Sport (polecane z zastrzeżeniami) Akwaplanacja Przebieg i droga hamowania na mokrej nawierzchni
Zeetex HP 2000 vfm (polecane z zastrzeżeniami) Krótka droga hamowania Podsterowność na mokrej nawierzchni i przebieg
     

Bezproblemowe hamowanie

Wstępne testy, którym poddano wszystkie 50 modeli, pozwoliły odrzucić opony o najdłuższej drodze hamowania jako potencjalnie niebezpieczne dla pasażerów i innych użytkowników dróg. Dlatego właśnie żaden z 20 finalistów nie otrzymał znacznie obniżonej noty, np. za mało skuteczne hamowanie na mokrej nawierzchni. Jedynie modele KumhoMaxxisToyo oraz Zeetex opatrzono adnotacją „polecane z zastrzeżeniami”, za sprawą słabszej wydajności na mokrych zakrętach, a przede wszystkim – niższej trwałości, której nie usprawiedliwia nawet umiarkowana cena.

Te same uwagi dotyczą modeli Bridgestone Potenza S001 oraz Hankook Ventus S1 evo 3, które jednak poprawiły ostateczną notę dzięki optymalnej wydajności na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego otrzymały ocenę dostateczną, podobnie jak 4 inne modele.

Opony Nokian PowerproofFulda SportControl 2 oraz Firestone Roadhawk nie załapały się w rankingu Auto Bild na najwyższe noty i ostatecznie muszą zadowolić się oceną dobrą. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niski przebieg, którego w opinii twórców rankingu nie rekompensuje nawet znakomita wydajność tych modeli na mokrej nawierzchni.

Siedem wzorowych modeli

Siedem pierwszych modeli w rankingu Auto Bild otrzymało ocenę wzorową.

Opony Falken Azenis FK510 odznaczają się dobrym stosunkiem jakości do ceny przy całkiem niezłym przebiegu. Podobnie jest w przypadku Apollo Aspire XP oraz Vredestein Ultrac Vorti, który jednak stracił kilka cennych punktów za wysoki opór toczenia.

Na podium znalazły się trzy marki klasy premiumMichelinContinental oraz GoodyearMichelin Pilot Sport 4 nie ustępuje pozostałym dwóm konkurentom pod względem wydajności, ale jest niestety od nich dużo droższy.

W związku z tym prawdziwych zwycięzców wielkiego testu opon letnich Ultra High Performance Auto Bild 2020 mamy dwóch: Continental Premium Contact 6 i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.

Opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 zostały docenione za wyjątkowo sportowy charakter oraz przyczepność i dynamikę jazdy po suchej i mokrej nawierzchni. Wśród zalet wymieniono również precyzyjną kontrolę nad pojazdem, długi przebieg oraz rozsądną cenę.

Ogumienie Continental Premium Contact 6 ujmuje dynamiką i doskonale zrównoważonymi parametrami, a dzięki niezaprzeczalnym walorom ekonomicznym (przebieg, cena, opór toczenia) otrzymało również tytuł „lidera oszczędności”.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł