Dwa największe automobilkluby z Niemiec (ADAC) i Szwajcarii (TCS) w ramach trwającej od wielu lat współpracy przeprowadziły kolejny test ogumienia letniego podsumowany stosownym rankingiem. W tegorocznej edycji uwzględniono 17 modeli o rozmiarze 225/50 R17 pasującym do sedanów i kombi.

Przez Opublikowano dnia: 9 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi812 słowa4.2 minut na przeczytanie
Test opon letnich 2021 do sedana i kombi
© ADAC

Test – 17 najlepszych modeli opon letnich na 2021 rok

Po przetestowaniu 15 modeli opon letnich o rozmiarze 205/55 R16 do aut miejskich i kompaktów specjaliści z ADAC i Touring Club Suisse wzięli pod lupę 17 opon letnich o innym popularnym rozmiarze – 225/50 R17 pasującym do wielu sedanów, kombi i samochodów rodzinnych. Ogumienie testowano na Audi A4.

O ile w poprzednim teście opon do felg o średnicy 16 cali marka Michelin nie była obecna z bliżej niesprecyzowanych powodów, to tym razem pojawia się z modelem Primacy 4 obok innych bardziej i mniej znanych producentów:

ADAC i TCS już tradycyjnie w swoich testach przykładają szczególną wagę do bezpieczeństwa opon letnich, zwłaszcza na mokrej nawierzchni (40% oceny końcowej). Pozostałe składowe to: 20% za wydajność na suchej nawierzchni, 20% za trwałość oraz po 10% za komfort akustyczny i oszczędność paliwa.

Test ogumienia letniego wg – porównanie wydajności opon do sedanów i kombi na suchej nawierzchni
© ADAC

Tylko jeden model poniżej oczekiwań

O ile model Firestone Roadhawk całkiem nieźle poradził sobie na suchej drodze, o tyle wyniki na mokrej nawierzchni pozostawiają wg ACAC i TCS wiele do życzenia. Przede wszystkim chodzi o niedostateczną przyczepność, zarówno w trakcie jazdy, jak i podczas przyspieszania czy hamowania. To główny powód, dla którego opony marki należącej do koncernu Bridgestone otrzymały ocenę mierną.

Ogumienie letnie tańszych marek jako interesująca alternatywa

Na ocenę dobrą załapało się sporo tańszych marek należących do wiodących producentów. Na przykład opony Semperit, Barum i Viking koncernu Continental zapewniają całkiem niezłą wydajność w każdych warunkach przy dobrze zrównoważonych parametrach użytkowych. Semperit Speed-Life 3 mają najkrótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni i odznaczają się dużą trwałością, ale niestety trochę zawodzą na suchej jezdni.

Z kolei Kleber Dynaxer HP4 (Michelin), Sava Intensa UHP 2 (Goodyear) i Laufenn S-Fit EQ+ LK01 (Hankook) znakomicie sprawdzają się na suchej nawierzchni, a nieco gorzej radzą sobie na mokrym podłożu, choć wciąż pozwalają w miarę bezpiecznie jeździć.

Podobnie jest w przypadku Giti GitiPremium H1, które dodatkowo na mokrej nawierzchni hamują trochę słabiej od najlepszych modeli letnich.

Nowa wersja Pirelli Cinturato P7 C2 z zeszłego roku nie przekonała specjalistów z ADAC i TCS. O ile na suchej nawierzchni było całkiem nieźle, to już na mokrej wyraźnie widać wyraźnie dłuższą drogę hamowania i dużo słabszą przyczepność.

Podobnie sprawy mają się z Michelin Primacy 4, które uzyskały znakomite wyniki na suchej drodze, ale na mokrej nawierzchni miały trudności z prowadzeniem i akwaplanacją. Specjaliści z ADAC i TCS nie byli też specjalnie zachwyceni wysoką ceną produktu, ale za to docenili nadzwyczajną trwałość (pierwsze miejsce w tej kategorii).

Opony marki Esa+Tecar dostępne wyłącznie w Szwajcarii uzyskały niezłe wyniki na mokrej nawierzchni i sporo punktów za trwałość, ale średnio poradziły sobie na suchej jezdni.

To odwrotnie niż Dunlop Sport Maxx RT2 i Nexen N’Fera Sport.

Porównanie skuteczności hamowania opon do sedanów i kombi
© ADAC

Opony o najlepiej zrównoważonych parametrach na czele rankingu

Bridgestone Turanza T005 pozytywnie zaskoczyły autorów testu krótką drogą hamowania na każdej nawierzchni oraz precyzyjną kontrolą nad pojazdem. Niestety okazały się mniej trwałe od zwycięskiej trójki.

Bardzo atrakcyjne cenowo Kumho Ecsta PS71 wypadły znakomicie, zwłaszcza pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji. Doceniane też w innych rankingach za wydajność na mokrej nawierzchni, nieco słabiej radzą sobie na suchej jezdni – w porównaniu do pozostałych topowych modeli opon letnich trochę brakuje precyzji prowadzenia, ale ogólna wydajność nie jest zła, zwłaszcza jeżeli chodzi o drogę hamowania.

Bardzo dobre na suchej i mokrej nawierzchni, ekonomiczne i precyzyjne Continental Premium Contact 6 były dosłownie o włos od zwycięstwa w rankingu. Ale zaszczytny tytuł najlepszych opon letnich 2021 o rozmiarze 225/50 R17 przypadł ogumieniu Falken Azenis FK510.

Przesądziły o tym znakomicie zrównoważone parametry użytkowe oraz bardzo atrakcyjna cena. Właściwie jedyną wadą tych opon jest nieco za wysokie zużycie paliwa, ale można to wybaczyć, biorąc pod uwagę bezkonkurencyjną wydajność na mokrej nawierzchni.

5 najlepszych modeli opon letnich 2021 o rozmiarze 225/50 R17                             +           –
1 – Falken Azenis FK510 Wydajność na suchej i mokrej nawierzchni, cena Zużycie paliwa
2 – Continental PremiumCOntact 6 Dobrze zrównoważone parametry, zużycie paliwa  
3 – Kumho Ecsta PS71 Hamowanie, jazda na mokrej nawierzchni Sucha nawierzchnia
4 – Bridgestone Turanza T005 Hamowanie, zwrotność Trwałość
5 – Michelin Primacy 4 Sucha nawierzchnia, trwałość Mokra nawierzchnia

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł