Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild przetestowali i porównali 10 modeli opon o rozmiarze 255/55 R18 do SUV-ów i samochodów terenowych. Poznaj najlepsze ogumienie do tego typu pojazdów na wszystkie rodzaje nawierzchni: suche i mokre, żwirowe, piaszczyste, drogi gruntowe itd.

Przez Opublikowano dnia: 3 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi572 słowa3 minut na przeczytanie
Test opon letnich do samochodów terenowych i SUV-ów: Auto Bild porównuje ogumienie do samochodów terenowych na BMW X5
© Auto Bild – Anuscha Sonntag

10 modeli przetestowanych na wszystkich rodzajach nawierzchni

Po szeroko zakrojonym teście 50 modeli opon letnich do sportowych sedanówAuto Bild powraca z nieco skromniejszym rankingiem, przynajmniej jeżeli chodzi o liczbę testowanych modeli. Tym razem specjaliści z niemieckiego magazynu przetestowali 10 opon do SUV-ów i samochodów terenowych z permanentnym napędem na wszystkie koła. Wybrany rozmiar 255/55 R18 ma homologację do pojazdu, na którym prowadzono testy – BMW X5 i wielu innych samochodów terenowych, jak np. Mercedes GLE, Audi Q7 czy Volkswagen Touareg. Autorzy rankingu wykonali próby na trzech rodzajach podłoża, po których zwykle poruszamy się autami terenowymi: suchych i mokrych drogach oraz bezdrożach.

Ranking najlepszych opon do samochodów terenowych i SUV-ów na 2020 rok wg magazynu Auto Bild

Najlepsze ogumienie do samochodów terenowych i SUV-ów +
Michelin Pilot Sport 4 SUV (wzorowe) Najlepsze opony w niemal wszystkich kategoriach Cena
Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV (wzorowe) Krótka droga hamowania i sportowe zachowanie na drodze Zużycie paliwa
Vredestein Ultrac Satin (wzorowe) Najlepszy stosunek jakości do ceny i najniższe zużycie paliwa Przyczepność na żwirze
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV (dobre) Trzymanie się drogi i precyzyjna kontrola Jazda po trawie
Pirelli Scorpion Verde (dobre) Stabilna, bezpieczne i komfortowa jazda na drodze Zachowanie w terenie
Barum Bravuris 5HM (dostateczne) Trakcja w terenie i zużycie paliwa Podsterowność na suchej drodze i hamowanie na mokrej nawierzchni
Maxxis Victra Sport VS5 SUV (dostateczne) Odporność na zjawisko akwaplanacji i przyczepność na suchej nawierzchni Hamowanie i stabilność kierunkowa na mokrej nawierzchni
Cooper Zeon 4XS Spor (dostateczne) Trzymanie się drogi na suchej nawierzchni i przyczepność na piaszczystym i żwirowym podłożu Hamowanie na mokrej nawierzchni i akwaplanacja
Nokian Powerproof SUV (dostateczne) Odporność na zjawisko akwaplanacji i oszczędność paliwa Hamowanie na mokrej nawierzchni i jazda w terenie
Lexani LX-Thirty (niepolecane) Cena Hamowanie i podsterowność

Czy cena opon idzie w parze z jakością?

Jak to często bywa w rankingach ogumienia, opony Michelin są najdroższe ze wszystkich testowanych modeli. Zazwyczaj wysoka cena ma swoje uzasadnienie i tak jest też w tym przypadku. Pod względem wydajności Michelin Pilot Sport 4 SUV biją konkurencję na głowę. Auto Bild wręcz podkreśla, że wyprzedzają pozostałe modele we wszystkich konkurencjach testowych. Pytanie tylko, czy możemy albo w ogóle chcemy tyle wydać na bezkompromisową wydajność. Poza Michelin na podium rankingu znalazły się opony Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV oraz Vredestein Ultrac Satin. Dunlop charakteryzuje się wzorowym zachowaniem sportowym kosztem podwyższonego zużycia paliwa. Natomiast Vredestein to w opinii Auto Bild model o najlepszym stosunku jakości do ceny, głównie za sprawą wyważonych parametrów użytkowych i niskiego oporu toczenia.

Ranking opon letnich do samochodów terenowych i SUV-ów – specjaliści z Auto Bild testują możliwości opon w błocie na BMW X5
© Auto Bild – Anuscha Sonntag

Opony Pirelli Scorpion Verde i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV uzyskały ocenę dobrą, jakkolwiek nieco słabiej radzą sobie podczas jazdy po bezdrożach. Dla ścisłości nadmieńmy jednak, że to modele starej generacji, których odświeżone wersje z pewnością znalazłyby się wyżej w omawianym rankingu Auto Bild.

Na ostatnim miejscu klasyfikacji – Lexani LX-Thirty, marka południowokoreańskiego producenta ogumienia Nexen. To jedyne opony z adnotacją „niepolecane” i nie bez przyczyny – droga hamowania na mokrej nawierzchni jest o 22 metry dłuższa niż w przypadku ogumienia Michelin. Najgorszy wynik spośród wszystkich modeli nie pozostawił twórcom rankingu innego wyboru.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł