Niemiecki magazyn Auto Zeitung przetestował i porównał 10 najlepszych opon sportowych (UHP) w rozmiarze 225 40 R18 na nowym Seat Leon 1.5 eTSI o mocy 150 KM i kompatybilnych z wieloma innymi kompaktowymi i sportowymi modelami sedan.

Przez Opublikowano dnia: 9 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi701 słowa3.7 minut na przeczytanie
Test opon sportowych UHP - Auto Zeitung
© Auto Zeitung – Franck Ratering

Porównanie 10 najlepszych modeli Ultra High Performance

W zeszłym roku Auto Zeitung porównywał 20 modeli opon o rozmiarze 225/50 R17. W tegorocznej edycji wybór padł na ogumienie o większej średnicy i wyższych wymaganiach w zakresie wydajności – 225/40 R18. Poniżej lista 10 zakwalifikowanych do testu modeli Ultra High Performance:

Jazdy próbne przeprowadzono na nowym Seacie Leon 1.5 eTSI z silnikiem o mocy 150 KM. Wybrany rozmiar pasuje też do wielu innych kompaktów i sedanów, jak np. Audi A3, BMW serii 1 2 i 3, Fiat Tipo, Mercedes Classe A et CLA, Volkswagen Golf et Golf GTI, Volvo V40, V60 i nie tylko.

Drobne minusy na mokrej lub suchej nawierzchni

Chociaż wszystkie testowane opony na etykiecie europejskiej mają ocenę A w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni, wcale nie są jednakowo sprawne pod tym względem. Różnica w długości drogi hamowania między najlepszym a najsłabszym modelem wynosi aż 9 metrów. Dlatego właśnie Auto Zeitung nie poleca produktów marki Dunlop, Nexen i Hankook.

Przy tym o ile Hankook Ventus S1 evo3 i Dunlop Sport Maxx RT2 uzyskały całkiem niezłe wyniki na suchej drodze, zapewniając dynamiczną jazdę, o tyle nie można tego powiedzieć o Nexen N’Fera Sport.

Podobnie jest w przypadku Nokian Powerproof – które notabene całkiem nieźle wypadły w testach jazdy na mokrym podłożu – oraz Maxxis Victra Sport 5. Te modele, a zwłaszcza Maxxis, świetnie radzą sobie na suchej drodze, ale niezbyt skutecznie hamują na mokrej nawierzchni.

Portal rezulteo przetestował letnią oponę UHP Nokian Powerproof na torze w portugalskim Portimao. © Nokian

Pięć najlepszych modeli Ultra High Performance

Falken Azenis FK510 pozytywnie zaskoczyły specjalistów z Auto Zeitung atrakcyjnym stosunkiem jakości do ceny, głównie dzięki wysokiej wydajności na mokrej nawierzchni. Na minus zaliczono nieco zbyt duży opór toczenia oraz wyraźnie niższą precyzję prowadzenia auta na zakrętach, zwłaszcza na suchej drodze.

Michelin Pilot Sport 4 mają najkrótszą drogę hamowania na suchej nawierzchni i zapewniają dynamiczną, ale bezpieczną jazdę, choć kierowcy z Auto Zeitung zwracają uwagę na pewne braki spontaniczności na zakrętach. Opony bardzo dobrze radzą sobie na mokrej nawierzchni mimo dobrych problemów z akwaplanacją, które jednak nie zagrażają bezpieczeństwu jazdy.

Pirelli świetnie radzą sobie w konkurencjach, do których zostały stworzone. Model P Zero PZ4 ma dobrze zrównoważone parametry użytkowe i doskonale sprawdza się na mokrej nawierzchni, zwłaszcza jeżeli chodzi o pewność prowadzenia, choć i tu widać pewne kłopoty z akwaplanacją.

Continental PremiumContact 6 na suchej drodze uzyskały takie same wyniki co Michelin, zapewniając przy tym pewną jazdę i optymalne hamowanie. Sporo punktów uzyskały też za wysoki poziom bezpieczeństwa na mokrych drogach, zwłaszcza w testach hamowania i odporności na akwaplanację.

Niemniej jednak – w porównaniu do zeszłorocznego rankingu Auto Zeitung, w którym nie miały sobie równych pod względem dynamiki i reaktywności – tym razem dały się wyprzedzić konkurencji.

Według Auto Zeitung najlepsze opony UHP o rozmiarze 225/40 R18 na 2021 rok to Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Znakomicie sprawdzają się na suchej i mokrej nawierzchni, a poza tym odznaczają typowo sportowym charakterem, który nie ujmuje jednak nic z komfortu jazdy. Jeżeli do tych zalet dodamy jeszcze stosunkowo niski opór toczenia, wychodzi na to, że opony Goodyeara to najlepiej zrównoważone i najwydajniejsze ogumienie spośród wszystkich testowanych produktów.

© Goodyear

Top 5 des meilleurs pneus été UHP

5 najlepszych opon letnich UHP 2021 wg Auto Zeitung                                    +                     –
1 – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Jazda na suchej nawierzchni, hamowanie na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa  
2 – Continental PremiumContact 6 Bezpieczeństwo na suchej i mokrej nawierzchni Jazda na mokrej nawierzchni
3 – Pirelli P Zero PZ4 Jazda na mokrej nawierzchni Akwaplanacja
4 – Michelin Pilot Sport 4 Jazda na suchej nawierzchni Akwaplanacja
5 – Falken Azenis FK510 Bardzo dobry stosunek jakości do ceny Zużycie paliwa, stabilność na zakrętach

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł