Jak co roku Touring Club Suisse opublikował rezultaty testów najlepszych opon przeprowadzonych we współpracy z niemiecką organizacją ADAC. Tym razem specjaliści ze Szwajcarii i Niemiec – przy uwzględnieniu wyników z zeszłorocznego zestawienia – porównali 12 modeli o rozmiarze 235/55 R17 przeznaczonym do SUV-ów.

Przez Opublikowano dnia: 2 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi824 słowa4.3 minut na przeczytanie
Nowe testy 12 modeli opon letnich w wykonaniu ADAC i TCS. Jakie wyniki?
Nowe testy 12 modeli opon letnich w wykonaniu ADAC i TCS. Jakie wyniki? © ADAC

12 testowanych modeli opon do SUV-ów

W ubiegłym roku specjaliści z TCS i ADAC testowali opony o rozmiarze 215/65 R16C przeznaczonym w szczególności do furgonetek. Ponieważ większość modeli wypadła wtedy słabo, autorzy rankingu postanowili przetestować opony do samochodów osobowych o rozmiarze homologowanym do używanego pojazdu, czyli Volkswagena T6 (235/55 R17 103W).

Ten rozmiar nadaje się zarówno do średnich SUV-ów, jak i furgonetek, a nawet do luksusowych limuzyn: Audi A7, Q3, Ford Kuga (pojazd testowy), S-Max, Jaguar XF, Mercedes klasy S i klasy V, Volvo S60, V60, XC60, Volkswagen Tiguan, T6 itp.

Przetestowano następujące modele opon:

Poszczególne próby nie zmieniły się i tak jak w zeszłym roku obejmują 6 kategorii: wydajność na suchej i mokrej nawierzchni, komfort jazdy, spalanie, zużycie i zachowanie przy dużej prędkości, przy czym wyniki z dwóch pierwszych kategorii składają się na 60% oceny końcowej.

 

Ranking opon letnich – montaż ogumienia do SUV-ów
© ADAC

Tylko jeden niepolecany model

O ile w zeszłym roku ponad połowa testowanych modeli do furgonetek otrzymała adnotację „niepolecane”, tak tym razem pod kreską znalazły się jedynie opony Laufenn S-Fit EQ. Przesądziła o tym niedostateczna jak na wyśrubowane standardy ADAC wydajność na mokrej nawierzchni, gdyż w pozostałych kategoriach model ten wypadł całkiem nieźle. Przypomnijmy, że niedawno marka koncernu Hankook wprowadziła na rynek nową wersję tych opon o nazwie S-Fit EQ+.

Trudne wybory dotyczące parametrów użytkowych

Bardzo ciekawie wygląda porównanie wyników testów hamowania na mokrej nawierzchni z bieżącej i ubiegłorocznej edycji. Np. w tym roku Maxxis Premitra 5 uzyskały najgorszy rezultat w tej próbie: 41 m na wyhamowanie od 80 do 20 km/h. Ale w porównaniu do zeszłorocznego zwycięzcy – Apollo Altrust (47 m) to wcale nie wydaje się tak dużo.

Gwarancja bezpieczeństwa liczy się bardziej od trwałości. Zakładany przebieg opon w tegorocznej edycji waha się od 34 500 do 48 300 km w porównaniu do 81 000 km u niektórych modeli przeznaczonych do furgonetek. Bezpieczeństwo czy trwałość – na co powinni postawić właściciele tego typu pojazdów? Przynajmniej mają w czym wybierać. Trzy najtrwalsze modele z zestawienia: Semperit Speed-Life 2 SUV, Esa+Tecar Spirit Pro oraz Continental Eco Contact 6 nie otrzymały adnotacji „bardzo polecane” właśnie z uwagi na słabe wyniki na mokrej nawierzchni.

Podobnie zresztą sprawy się mają z ogumieniem Kleber Dynaxer HP 3 i Yokohama BluEarth RV-02, a z kolei Hankook Ventus Prime 3 i Kumho Ecsta HS51 słabo poradziły sobie na suchej jezdni.

Test opon letnich do SUV-ów – przyczepność na mokrej nawierzchni
© ADAC

Cztery bardzo polecane modele

Zasadniczo pozbawione większych wad Maxxis Premitra 5 i Pirelli Cinturato P7 uzyskały ten sam wynik końcowy i znalazły się ex aequo na 3. miejscu rankingu. Oba modele zebrały podobną liczbę punktów za wydajność na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa i komfort jazdy. Ogumienie Pirelli okazało się odrobinę lepsze na suchej drodze, ale za to Maxxis nieco przewyższa je pod względem trwałości.

Bridgestone Turanza T005 uplasowały się na drugim miejscu rankingu dzięki dobrze zrównoważonym parametrom użytkowym. Nieźle poradziły sobie we wszystkich testach, nie wykazując większych słabości, ale też nie pobiły konkurencji na głowę w żadnej kategorii.

Laur zwycięzcy przypada firmie Michelin. Jej Primacy 4 to jedyne opony o trwałości powyżej 45 000 km (dokładnie 46 700 km), które zarazem charakteryzują się znakomitą wydajnością na mokrej nawierzchni. W tej kategorii zdecydowanie pobiły konkurencję na głowę.

Ranking ogumienia do SUV-ów na podstawie testów wykonanych w 2020 roku przez TCS i ADAC

Najlepsze opony letnie do SUV-ów  +
1. Michelin Primacy 4 (bardzo polecane) Wydajność na mokrej nawierzchni i trwałość Brak
2. Bridgestone Turanza T005 (bardzo polecane) Dobrze zrównoważone parametry użytkowe i niskie zużycie paliwa Brak
3. Maxxis Premitra 5 (bardzo polecane) Zrównoważone parametry użytkowe Hamowanie na mokrej nawierzchni
4. Pirelli Cinturato P7 (bardzo polecane) Wydajność na suchej nawierzchni Trwałość
5. Hankook Ventus Prime 3 (polecane) Wydajność na mokrej nawierzchni Wydajność na suchej nawierzchni
6. Semperit Speed-Life 2 SUV (polecane) Trwałość Wydajność na mokrej nawierzchni
7. Yokohama BluEarth RV-02 (polecane) Komfort Wysokie zużycie paliwa
8. Continental Eco Contact 6 (polecane) Trwałość i niskie zużycie paliwa Wydajność na mokrej nawierzchni
9. Esa+Tecar Spirit Pro (polecane) Trwałość Wydajność na mokrej nawierzchni
10. Kumho Ecsta HS51 (polecane) Wydajność na mokrej nawierzchni Wydajność na suchej nawierzchni i trwałość
11. Kleber Dynaxer HP 3 (polecane) Niskie zużycie paliwa Wydajność na mokrej nawierzchni i komfort
12. Laufenn S-Fit EQ (niepolecane) Dobra wydajność na suchej nawierzchni Zdecydowanie za słabe hamowanie na mokrej nawierzchni

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł