Yokohama zawsze była liderem w segmencie semi-slicków. Jej najnowsza opona AD08R dysponuje ogromnym potencjałem, który mogliśmy podziwiać podczas wyścigu wytrzymałościowego Mitjetem 2l na torze Magny Cours.

Przez Opublikowano dnia: 8 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi845 słowa4.4 minut na przeczytanie
rezulteo testuje oponę Yokohama Advan AD08R podczas wyścigu po torze Magny-Cours
rezulteo testuje oponę Yokohama Advan AD08R podczas wyścigu po torze Magny-Cours © rezulteo

Japoński producent Yokohama oferuje szeroki wachlarz doskonałej jakości produktów. Reputacja marki została jednak zbudowana na gamie sportowej i hiper-sportowej.

W kategorii semi-slicków, Yokohama oferuje niezrównane modele A032R oraz A048, które są obecnie  najjaśniejszymi gwiazdami wszelkich imprez typu track-days oraz zawodów i wyścigów w formule monotypowej.

Model Advan Neova AD08R, który ma zastąpić AD08, będzie prezentował minimalnie mniejszy radykalizm niż dwie wspomniane opony, gdyż charakteryzuje się większym zagęszczeniem rowków, co ma skutkować lepszym odprowadzaniem wody.

Wszystkie dane techniczne można znaleźć w naszym artykule, który mówi o tym modelu opony. 

Test w naturalnych warunkach

Francuski oddział firmy Yokohama  dał nam możliwość wypróbowania tej opony w optymalnych warunkach: podczas wyścigu wytrzymałościowego, Mitjetem po torze Magny-Cours. Jest to doskonały sposób na sprawdzenie możliwości opony, umożliwiający precyzyjne przetestowanie jej osiągów. 

Yokohama AD08R na kołach Mitjet
© rezulteo

Pojazd

Opona AD08R jest przeznaczona do użytku drogowego, mimo to Yokohama pozwoliła nam przetestować ją  za pomocą najprawdziwszego samochodu wyczynowego: Mitjet 2L.

Ta prototypowa konstrukcja, wykorzystująca podwozie ramowe jest napędzana 4-cylindrowym silnikiem z Clio RS o pojemności 2 litrów, zapewniającym  moc ponad 200 KM. Napęd jest przekazywany na koła tylnej osi za pomocą sekwencyjnej skrzyni biegów. Waga tego pojazdu wynosi ok. 800 kilogramów.

Wykorzystanie pojazdu Mitjet do oceny opon przeznaczonych do użytku w autach osobowych posiada wiele zalet. Przede wszystkim, pojazd ten posiada konstrukcję oraz gabaryty zbliżone do auta osobowego. Dodatkowo, bez problemu może wycisnąć z opony maksymalne osiągi jeśli chodzi o przyczepność, wytrzymałość oraz odporność dla danego rozmiaru.  

Mijet są wyposażone w opony AD08R w rozmiarze 255 40R18. Każdy pojazd został wyposażony w 8 opon, które muszą wystarczyć na cały sezon, co odpowiada 50 godzinom łącznej jazdy podzielonym na 7 wyścigów (testy, kwalifikacje, wyścig). 

Mitjet 2l na stanowisku
© rezulteo

Nawiązanie kontaktu 

Po przyzwyczajeniu się do działania sekwencyjnej skrzyni biegów, Mitjet zachowuje się jak każdy inny pojazd sportowy, pomimo swojej rygorystycznej koncepcji. Jednak konieczne są wcześniejsze jazdy próbne , by przyzwyczaić się do toru przed rozpoczęciem wyścigu.

Już pierwsze okrążenia podczas kwalifikacji pozwoliły nam zauważyć, że Yokohama AD08R dość szybko się nagrzewa. Po pokonaniu kilku zakrętów guma osiągnęła optymalną przyczepność. Pierwszy test pozwolił nam docenić zarówno potencjał pojazdu, zalety jego ogumienia, jak i doskonałą współpracę całości!

Postój na stanowiskach w ramach ogólnej weryfikacji naszego Mitjeta wykazał, że zużycie opon jest całkowicie płaskie ze względu na neutralną geometrię oraz doskonale dostosowane ciśnienie. Miało to również wpływ na strategię wyścigu, gdyż dzieliłem siedzenie kubełkowe z kolegą z magazynu Motorsport oraz Patrickiem Lhoste, dyrektorem Yokohama France. Zdecydowaliśmy się zmieniać za kierownicą co 40 minut, na 2 sesje 3-godzinnego wyścigu. 

Mitjet 2l w Magny-Cours

© rezulteo

Test ADO8R podczas wyścigu

Złożona z doświadczonych zespołów, formuła Mitjet bynajmniej nie jest niedzielną przejażdżką a wymaga ogromnej pokory i  jednocześnie koncentracji na naszym głównym celu, którym jest ocena osiągów ADO8R w ekstremalnych warunkach.

Wszyscy amatorzy imprez track-days wiedzą, że 40-minutowe sesje na torze to poważne wyzwanie dla opony homologowanej. Najczęściej ulega ona przegrzaniu, co bezpośrednio przekłada się na gwałtownie malejącą skuteczność.

W związku z tym, oczekiwaliśmy analogicznej sytuacji w przypadku japońskiej opony. W momencie, gdy przejmowałem sterowanie Mitjeta, był już po 1-godzinnej jeździe na tym samym ogumieniu. Mimo to, prowadzenie było  równie dokładne, precyzyjne oraz skuteczne co podczas etapów kwalifikacyjnych.

Pierwsze okrążenia służą do zapoznania się z torem oraz przystosowania się do rytmu innych uczestników. Trasa Magny-Cours F1 jest wymagająca oraz stworzona do średnio wysokich prędkości , co można sprawdzić za pomocą pokładowej kamery:

https://youtu.be/ueZWB14U6ZU

Niektóre szybkie odcinki są rzeczywiście wymagającymi sędziami jeśli chodzi o jakość opon. Mamy na myśli przede wszystkim duży zakręt po długiej prostej, pod koniec 5-ego okrążenia. Na tym szybkim odcinku, przyczepność ADO8R jest wzorowa, opon zapewnia precyzyjne oraz reaktywne prowadzenie i gwarantuje stałą przyczepność oraz względnie przewidywalne ruszanie z miejsca.

Na  szykanach Nürburgringu oraz Imoli, kontrola boczna jest praktycznie bez zarzutu, podobnie jak przyczepność podczas gwałtownego hamowania czy też trakcja przy wychodzeniu z zakrętu.

Najbardziej zaskakujący jest względnie niski poziom zużycia pod koniec wyścigu, a przede wszystkim zdolność opony do zapewnienia stałej przyczepności przez cały wyścig pomimo temperatury otoczenia powyżej 30°C.

Wrażenia z jazdy były tak wyjątkowe i wspaniałe, że  honorowe miejsce naszego zespołu pośrodku stawki w klasyfikacji końcowej wydaje się detalem ledwie wartym wspomnienia.

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł