Musisz wymienić jedną lub więcej opon w samochodzie? Zgłoś się do swojego mechanika lub wyspecjalizowanego warsztatu – montaż opon wymaga fachowej wiedzy i umiejętności. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby poznać wszystkie zasady montażu obowiązujące przy wymianie jednej lub dwóch opon.
Musisz wymienić jedną lub więcej opon w samochodzie? Zgłoś się do swojego mechanika lub wyspecjalizowanego warsztatu – montaż opon wymaga fachowej wiedzy i umiejętności. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby poznać wszystkie zasady montażu obowiązujące przy wymianie jednej lub dwóch opon.
Dlaczego lepiej zlecić montaż opon fachowcom?
Montaż nowej opony na feldze wiąże się z koniecznością wykonania szeregu czynności przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Zlecając montaż fachowcom, nie musisz martwić się o następujące kwestie:
- Zgodność z obowiązującymi przepisami, m.in. w zakresie budowy oraz różnic w stopniu zużycia opon zamontowanych na tej samej osi
- Zgodność z zaleceniami producenta pojazdu dotyczącymi budowy, wymiarów, indeksu prędkości i nośności oraz ciśnienia
- Sprawdzenie opon pod kątem ewentualnych uszkodzeń przed przystąpieniem do montażu
- Zgodność z procedurami montażowymi: demontaż starych opon, wyważenie kół celem eliminacji drgań i uniknięcia przedwczesnego zużycia nowych opon oraz elementów zawieszenia i układu kierowniczego, pompowanie do zalecanej wartości ciśnienia, wymiana wentyli celem zapewnienia szczelności, zachowanie kierunku montażu lub obrotu opon
- Uwzględnienie ewentualnych szczególnych właściwości opon (niskie boki, jazda po przebiciu itp.)
Znajdź warsztat serwisowy w mojej okolicy
Wentyl ma podstawowe znaczenie dla szczelności opony. Z biegiem czasu jednak nieuchronnie się zużywa. Dlatego przy każdej wymianie opon należy pamiętać również o wymianie wentyli! Systematyczna wymiana nie jest konieczna w przypadku wentyli elektronicznych, które wykonane są z metalu, dzięki czemu mogą niezawodnie służyć przez okres od 5 do nawet 10 lat. W tym przypadku wystarczy upewnić się, czy metalowe elementy nie są skorodowane oraz sprawdzić stan naładowania baterii.
Obowiązujące zasady montażu opon
Chcesz wymienić tylko jedną oponę?
Koniecznie weź pod uwagę poniższe zalecenia:
- Nowa opona musi być taka sama jak poprzednia: ta sama marka, ten sam model, profil, te same wymiary oraz indeksy nośności i prędkości.
- Różnica w głębokości rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie może przekraczać 5 mm. W przeciwnym przypadku należy wymienić obie opony.
Chcesz wymienić dwie opony naraz?
Przede wszystkim upewnij się czy wszystkie cztery opony mają tę samą budowę (radialną lub diagonalną). Wprawdzie w świetle obowiązujących przepisów możesz założyć różne opony na przednią i tylną oś, ale pamiętaj, że montaż kompletu czterech identycznych opon zapewni zdecydowanie lepsze zachowanie się pojazdu na drodze.
Nowe opony najlepiej montować na tylnej osi. Niedoświadczeni kierowcy często wolą zakładać nowe ogumienie na przednią oś, ponieważ opony z przodu pojazdu zwykle zużywają się szybciej. To błąd! Dla własnego bezpieczeństwa lepiej zamontuj nowe opony na tylnej osi z dwóch prostych przyczyn:
- Tylna oś zazwyczaj sprawia więcej kłopotów.
- Nowe opony z tyłu pojazdu zapewniają lepsze trzymanie się drogi, zwłaszcza w trudnych warunkach, np. ostre zakręty, mokra lub śliska nawierzchnia, gwałtowne hamowanie itp.