Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Motor und Sport sprawdził i porównał 11 opon letnich o rozmiarze 225/45 R18 na BMW serii 3. W efekcie powstało zestawienie modeli zapewniających najlepszą wydajność i maksymalną przyjemność z jazdy.
Dynamika przede wszystkim
BMW to jedna z ulubionych marek prasy motoryzacyjnej, zwłaszcza jeżeli chodzi o testy na torach wyścigowych. Nie inaczej jest w przypadku dwumiesięcznika Auto Motor und Sport – niekwestionowanego specjalisty w dziedzinie pojazdów sportowych. Testy do najnowszego rankingu opon letnich przeprowadzono na BMW serii 3 330i z silnikiem o mocy 256 KM. To auto znane z dynamicznej jazdy, które jednak pełnię możliwości – jak twierdzi AMS – może osiągnąć wyłącznie we współpracy ze sprawdzonym ogumieniem.
Jedenaście wybranych modeli poddano zatem szeregowi prób na suchej i mokrej nawierzchni. Zgodnie z przyjętą metodologią, największy wpływ na ocenę końcową miały wyniki testów na mokrej drodze, a zwłaszcza bezpieczeństwo.
Najlepsze opony letnie Ultra High Performance wg magazynu Auto Motor und Sport
Najlepsze opony letnie UHP | + | – |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | Hamowanie w każdych warunkach, amortyzacja na nierównej nawierzchni | Zużycie paliwa |
Michelin Pilot Sport 4 | Bezpieczeństwo i dynamika | Cena |
Continental PremiumContact 6 | Dynamiczna i precyzyjna jazda | Akwaplanacja |
Pirelli P Zero PZ4 | Najlepsze w testach jazdy na mokrej nawierzchni i stabilne na suchym podłożu | Opóźniona reakcja na suchej nawierzchni |
Maxxis Victra Sport 5 | Dobrze zrównoważone parametry na każdej nawierzchni | Opór toczenia |
Bridgestone Turanza T005 | Dynamika, oszczędność i komfort oraz dobre wyniki w testach jazdy na mokrej nawierzchni | Hamowanie na mokrej nawierzchni |
Nokian Powerproof | Bezpieczeństwo i pewne pokonywanie zakrętów z dużą prędkością | Precyzja i hamowanie na mokrej nawierzchni |
Falken Azenis FK510 | Hamowanie na suchej nawierzchni | Przyczepność na mokrej nawierzchni i stabilność przy szybkim pokonywaniu zakrętów |
Nexen N’Fera Sport | Hamowanie na suchej nawierzchni | Hamowanie na mokrej nawierzchni i reakcja na manewry kierownicą |
Toyo Proxes Sport | Zrównoważone parametry jazdy i szybka reakcja na manewry kierownicą | Stabilność tylnej osi i słabsze hamowanie na mokrej nawierzchni |
Giti GitiSport S1 | Dynamika na suchej nawierzchni | Hamowanie na każdym rodzaju podłoża i podsterowność na mokrej nawierzchni |
Michelin, Goodyear i Continental w czołówce, Maxxis z dobrym wynikiem
Jak to zwykle bywa, najtańsze opony – mimo ogólnie poprawnej wydajności – znalazły się w dolnej partii zestawienia. W przypadku modeli Toyo, Giti, Nexen i Falken największą przeszkodą w uzyskaniu lepszego wyniku była niska skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni.
Niewiele lepiej w tych warunkach poradziły sobie opony Nokian Powerproof oraz Bridgestone Turanza T005, chociaż sporo nadrobiły straty wynikami na suchej jezdni.
Z kolei Maxxis może świętować kolejny wielki sukces, po tym jak Auto Zeitung uznał Premitra 5 za model o najlepszym stosunku jakości do ceny. W tym rankingu bowiem Victra Sport 5 także otrzymały zaszczytny tytuł najlepszych opon budżetowych. Wprawdzie daleko im jeszcze do profesjonalnych produktów, ale w opinii redaktorów z niemieckiego magazynu odznaczają się godnym pochwały zrównoważeniem parametrów użytkowych.
Na czterech pierwszych miejscach rankingu opony Goodyear, Michelin, Continental i Pirelli. Pirelli P Zero PZ4 znakomicie radzą sobie na mokrej nawierzchni. Niestety na suchej drodze wykazują pewne opóźnienia w reakcji na manewry kierownicą, co może prowadzić do nadsterowności.
Continental PremiumContact 6 z kolei stracił kilka cennych punktów na mokrej nawierzchni za dłuższą od konkurencyjnych modeli drogę hamowania. Za to nie miał sobie równych pod względem precyzji na suchej drodze, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów.
Michelin Pilot Sport 4 i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 mogą pochwalić się niemal identycznymi wynikami we wszystkich kategoriach, a w szczególności znakomitą dynamiką i niewiarygodną precyzją. Oba modele charakteryzują się wysoką odpornością na zjawisko akwaplanacji i zapewniają niezrównany komfort jazdy. Niemniej jednak dzięki najkrótszej drodze hamowania Goodyear ostatecznie znalazł się na pierwszym miejscu rankingu, mimo że Michelin Pilot Sport 4 mają nieco bardziej sportowy charakter. Są to również najdroższe ze wszystkich testowanych przez Auto Motor und Sport modeli, ale w końcu za wydajność trzeba zapłacić.