Przed zakupem opon zazwyczaj trzeba porównać interesujące nas produkty. Porównanie to ułatwiają oceny przyznawane w trzech kategoriach: opór toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Naucz się odczytywać etykiety opon i poznaj najważniejsze czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze.
Przed zakupem opon zazwyczaj trzeba porównać interesujące nas produkty. Porównanie to ułatwiają oceny przyznawane w trzech kategoriach: opór toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Naucz się odczytywać etykiety opon i poznaj najważniejsze czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze.

Ocena oporu toczenia opony i zużycia paliwa
Pierwszym kryterium oceny opony na europejskiej etykiecie jest opór toczenia. Im większy opór, tym więcej opona zużywa energii podczas jazdy. Jeżeli chcesz ograniczyć zużycie paliwa, wybierz opony o możliwie jak najniższym oporze toczenia.
Opory toczenia oznaczane są na etykiecie literami od A do G, przy czym A to najniższy, a G – najwyższy opór. Różnica w zużyciu paliwa między oponami klasy A i G jest całkiem spora: opony klasy A pozwalają zaoszczędzić średnio 0,5 l na 100 km, co przy zakładanym przebiegu rocznym 15 000 km oznacza 80 litrów mniej spalonego paliwa, czyli oszczędność rzędu kilkuset złotych.
Jeżeli chodzi o emisję CO2 do atmosfery, to samochód wyposażony w opony klasy A na każdy przejechany kilometr emituje o 12 g CO2 mniej niż auto z oponami klasy G, co oznacza 0,18 t CO2 mniej w skali roku (przy takim samym rocznym przebiegu).
Oczywiście są to dane przybliżone, a rzeczywiste wartości zależą od typu samochodu, stylu jazdy i warunków pogodowych.
Ocena skuteczność hamowania opony na mokrej nawierzchni
Bardzo istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa skuteczność hamowania opony na mokrej nawierzchni oznaczana jest literami od A (najwyższa) do F (najniższa).
Również w tym przypadku różnica między najlepszym i najgorszym wynikiem jest znacząca: na mokrej nawierzchni droga hamowania samochodu wyposażonego w opony klasy A i jadącego z prędkością 80 km/h będzie o 18 metrów krótsza niż w przypadku opon klasy F – jest to mniej więcej czterokrotna długość auta!
Ocena zewnętrznego hałasu toczenia opony
Ostatnim z ocenianych parametrów opony jest zewnętrzny hałas toczenia, który wpływa na jakość środowiska akustycznego. Nie chodzi tu o hałas słyszany wewnątrz pojazdu, ale ten, na który narażeni są przechodnie i inni użytkownicy dróg.
Hałas ten jest mierzony w decybelach (dB) i klasyfikowany według 3 poziomów hałasu: A, B lub C. Opony o najlepszych osiągach i najmniejszym poziomie hałasu to te, które na etykiecie mają oznaczenie A.
Jeśli weźmiemy pod uwagę dwie opony o tym samym rozmiarze poruszające się z tą samą prędkością, opona klasy A będzie 2 razy mniej hałaśliwa niż opona klasy B i 4 razy mniej hałaśliwa niż opona klasy C.

Dlaczego opony zimowe mają dużo słabsze wyniki od letnich?
Przeglądając etykiety opon, być może zauważysz, że opony zimowe są zwykle dużo gorzej notowane od letnich. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ europejski system oceny opon uwzględnia kryteria, w których ogumienie letnie wypada znacznie lepiej od zimowego.
Opony zimowe mają zapewniać optymalny poziom bezpieczeństwa w niskich temperaturach (poniżej 7°C), na zimnej, śliskiej, zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Dlatego hamowanie na mokrej drodze nie jest ich mocną stroną.
Co więcej, głębokie rzeźbienia bieżnika, zapewniające lepszą przyczepność i trakcję na śniegu czy lodzie, hałasują znacznie bardziej niż delikatniej zarysowane bieżniki opon letnich.
Uwaga! Opony z symbolem płatka śniegu (3PMSF) i symbolem lodu (IceGrip) na etykiecie są dopuszczone do jazdy w zimie, po śniegu, gołoledzi i/lub lodzie.
Dodatkowe trzy ważne kryteria, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie opon
System ocen stosowany na etykietach nie jest idealny. Uwzględnia on bowiem tylko trzy kryteria, podczas gdy w większości testów prowadzonych przez instytucje badawcze bierze się pod uwagę kilkanaście kryteriów.
Aby prawidłowo ocenić wydajność opony, czy to w zakresie bezpieczeństwa, oszczędności, czy komfortu, należy rozpatrzyć wiele innych czynników, z których trzy najważniejsze to:
1. Żywotność opony
Wolne i równomierne ścieranie się bieżnika może przedłużyć żywotność opon nawet o rok! Dlatego przy zakupie nowych opon warto zwrócić uwagę na ich trwałość, która ma niebagatelny wpływ na rzeczywisty koszt nabycia.
2. Hamowanie na suchej nawierzchni
Jedynym istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa kryterium uwzględnionym na etykiecie jest hamowanie na mokrej nawierzchni. A nie jest to wcale najważniejszy czynnik. Wręcz przeciwnie, z danych Instytutu Badania Wypadków Drogowych (VUFO) przy Uniwersytecie Drezdeńskim wynika, że aż 70% wypadków przydarza się na suchej drodze! Dlatego przed podjęciem decyzji w sprawie zakupu nie zapomnij sprawdzić, jak poszczególne modele, które bierzesz pod uwagę, radzą sobie z hamowaniem na suchej nawierzchni.
3. Przyczepność na zakrętach
Według specjalistów z Uniwersytetu Drezdeńskiego aż jedna czwarta wypadków przydarza się na zakrętach. Z tego powodu przed podjęciem decyzji zakupowej warto uważniej przyjrzeć się kryterium przyczepności na zakrętach.
Aby zaoferować możliwie najpełniejsze informacje na temat właściwości użytkowych opon, w serwisie rezulteo zbieramy wyniki badań przeprowadzonych przez niezależne instytucje i prezentujemy je w formie oceny opartej na systemie 5 gwiazdek.
Przejrzysty system oceny rezulteo uwzględnia 9 kryteriów wydajności dla opon letnich oraz 13 dla zimowych, m.in. odporność na zjawisko akwaplanacji, trzymanie się drogi na suchej i mokrej nawierzchni, stabilność przy wysokiej prędkości, zdolność amortyzacji nierówności itd.