Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Test porównawczy sprawności opon całorocznych w warunkach zimowych i letnich przeprowadzony przez TCS

Szwajcarski automobilklub Touring Club Suisse porównał sprawność całorocznych i typowo sezonowych opon o rozmiarze 225/40 R18 92Y.

Test porównawczy wydajności opon całorocznych w warunkach letnich i zimowych

Test opon całorocznych 2018: TCS porównuje wydajność ogumienia wielosezonowego w warunkach letnich i zimowych. © Adobe

Testy czterech modeli opon

W tym roku TCS odszedł od „klasycznych” testów porównujących sprawność tylko jednego rodzaju opon. Na taki krok zdecydowano się z uwagi na rosnącą z roku na rok popularność opon całorocznych, które zaczynają wypierać ogumienie typowo sezonowe. Właśnie dlatego Touring Club Suisse postanowił sprawdzić wydajność opon całorocznych zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich.

W teście nie padają nazwy konkretnych marek – TCS porównał opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej i zimowej z ogumieniem dedykowanym do jazdy w konkretnych warunkach pogodowych. Do testów wybrano opony o rozmiarze 225/40 R18 92Y.

Latem warto uważać podczas hamowania

Wyniki testów przeprowadzonych przez TCS mówią same za siebie. W typowo letnich warunkach pogodowych, przy temperaturze sięgającej 26°C, zdecydowanie lepiej postawić na dedykowane ogumienie. W teście hamowania ze 100 km/h na suchej nawierzchni auto wyposażone w opony letnie zatrzymało się po 33 metrach. Niewiele gorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej (37 metrów), ale to wciąż cenne 4 metry. Ciekawie się natomiast przedstawiają wyniki opon całorocznych o podwyższonej sprawności zimowej. Tutaj droga hamowania wyniosła aż 49 metrów, czyli o 16 metrów więcej niż w przypadku ogumienia typowo letniego. Inaczej rzecz ujmując, gdyby test wykonać równolegle na dwóch sąsiednich pasach, to w momencie, w którym auto z oponami letnimi się zatrzyma, to z oponami całorocznymi o podwyższonej sprawności zimowej wciąż będzie poruszać się z prędkością 57 km/h. Ponadto TCS zwraca uwagę, że opony letnie odznaczają się wyraźnie lepszą stabilnością kierunkową od opon całorocznych o podwyższonej sprawności zimowej.

Przy hamowaniu awaryjnym z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni samochód z oponami letnimi również zatrzymał się najszybciej, bo już po 21 metrach. Opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej wypadły tylko nieco słabiej z drogą hamowania o długości 23 metrów. Ponownie najgorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej – droga hamowania 28 metrów, co oznacza jazdę z prędkością 40 km/h w momencie, gdy samochód wyposażony w opony letnie już stoi.

Zimą łatwo stracić kontrolę nad pojazdem

Zachowanie opon całorocznych w warunkach zimowych przetestowano w Alpach szwajcarskich. Auta rozpędzono do prędkości 50 km/h na mocno zaśnieżonej nawierzchni przy temperaturze 2,5°C. Droga hamowania samochodu z oponami zimowymi wyniosła 25 metrów. Niecały metr dalej udało się zatrzymać auto wyposażone w ogumienie całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej. Najgorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej z drogą hamowania 29 metrów, co oznacza jazdę z prędkością 20 km/h w momencie, gdy samochód wyposażony w opony zimowe już stoi.

Touring Club Suisse przetestował również zwrotność i trakcję aut wyposażonych w poszczególne modele opon. W tym celu za każdym razem samochód rozpędzono do 35 km/h na prostym, zaśnieżonym odcinku. Opony całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej wypadły w tym teście tylko trochę słabiej od ogumienia typowo zimowego, natomiast auto wyposażone w opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej potrzebowało o 9 sekund więcej, aby osiągnąć wymaganą prędkość.

W tzw. teście łosia na zaśnieżonej nawierzchni najlepiej sprawdziły się opony zimowe. Ogumienie całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej trzymało się drogi już nie tak pewnie, ale nadal w miarę stabilnie. Natomiast opony wielosezonowe o podwyższonej sprawności letniej zachowywały się w sposób kompletnie nieprzewidywalny, stwarzając tym samym poważne zagrożenie bezpieczeństwa.

CZYTAJ TAKŻE

Test rezulteo 2019 – niebezpieczne zużycie opon i zobowiązanie Michelin

Michelin zaprosił nas do Wiednia, gdzie mogliśmy docenić zaangażowanie firmy w produkcję ogumienia, które zachowuje pełnię właściwości użytkowych aż do ostatniego milimetra dopuszczalnej grubości bieżnika. W perspektywie nadchodzących zmian w przepisach francuski producent ogumienia postanowił wesprzeć władze w zdecydowanych działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa jazdy na zużytych oponach na mokrej nawierzchni.

rezulteo testuje opony Goodyear Eagle F1 Supersport

Rok 2019 zapowiada się naprawdę ciekawie na rynku ogumienia sportowego. Goodyear podkreśla swoją pozycję w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze, wprowadzając trzy nowe modele Eagle F1 z serii Supersport.

Test ogumienia całorocznego do SUV-ów 2019 – najlepsze opony wielosezonowe wg magazynu Auto Bild

Specjaliści z magazynu Auto Bild przetestowali i porównali 7 modeli opon całorocznych w takich samych warunkach, w jakich sprawdzano ogumienie typowo letnie i zimowe. Do testów wybrano opony o rozmiarze 235/55 R19 przeznaczonym do SUV-ów.

Test opon letnich do aut kompaktowych 2019 – najlepsze ogumienie według ACE Lenkrad

Niemiecki magazyn motoryzacyjny ACE Lenkrad właśnie opublikował wyniki najnowszego testu opon letnich na 2019 rok. W tegorocznej edycji porównano 9 modeli opon o rozmiarze 205/55 R16.