Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Test porównawczy sprawności opon całorocznych w warunkach zimowych i letnich przeprowadzony przez TCS

Szwajcarski automobilklub Touring Club Suisse porównał sprawność całorocznych i typowo sezonowych opon o rozmiarze 225/40 R18 92Y.

Test porównawczy wydajności opon całorocznych w warunkach letnich i zimowych

Test opon całorocznych 2018: TCS porównuje wydajność ogumienia wielosezonowego w warunkach letnich i zimowych. © Adobe

Testy czterech modeli opon

W tym roku TCS odszedł od „klasycznych” testów porównujących sprawność tylko jednego rodzaju opon. Na taki krok zdecydowano się z uwagi na rosnącą z roku na rok popularność opon całorocznych, które zaczynają wypierać ogumienie typowo sezonowe. Właśnie dlatego Touring Club Suisse postanowił sprawdzić wydajność opon całorocznych zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich.

W teście nie padają nazwy konkretnych marek – TCS porównał opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej i zimowej z ogumieniem dedykowanym do jazdy w konkretnych warunkach pogodowych. Do testów wybrano opony o rozmiarze 225/40 R18 92Y.

Latem warto uważać podczas hamowania

Wyniki testów przeprowadzonych przez TCS mówią same za siebie. W typowo letnich warunkach pogodowych, przy temperaturze sięgającej 26°C, zdecydowanie lepiej postawić na dedykowane ogumienie. W teście hamowania ze 100 km/h na suchej nawierzchni auto wyposażone w opony letnie zatrzymało się po 33 metrach. Niewiele gorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej (37 metrów), ale to wciąż cenne 4 metry. Ciekawie się natomiast przedstawiają wyniki opon całorocznych o podwyższonej sprawności zimowej. Tutaj droga hamowania wyniosła aż 49 metrów, czyli o 16 metrów więcej niż w przypadku ogumienia typowo letniego. Inaczej rzecz ujmując, gdyby test wykonać równolegle na dwóch sąsiednich pasach, to w momencie, w którym auto z oponami letnimi się zatrzyma, to z oponami całorocznymi o podwyższonej sprawności zimowej wciąż będzie poruszać się z prędkością 57 km/h. Ponadto TCS zwraca uwagę, że opony letnie odznaczają się wyraźnie lepszą stabilnością kierunkową od opon całorocznych o podwyższonej sprawności zimowej.

Przy hamowaniu awaryjnym z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni samochód z oponami letnimi również zatrzymał się najszybciej, bo już po 21 metrach. Opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej wypadły tylko nieco słabiej z drogą hamowania o długości 23 metrów. Ponownie najgorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej – droga hamowania 28 metrów, co oznacza jazdę z prędkością 40 km/h w momencie, gdy samochód wyposażony w opony letnie już stoi.

Zimą łatwo stracić kontrolę nad pojazdem

Zachowanie opon całorocznych w warunkach zimowych przetestowano w Alpach szwajcarskich. Auta rozpędzono do prędkości 50 km/h na mocno zaśnieżonej nawierzchni przy temperaturze 2,5°C. Droga hamowania samochodu z oponami zimowymi wyniosła 25 metrów. Niecały metr dalej udało się zatrzymać auto wyposażone w ogumienie całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej. Najgorzej wypadły opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej z drogą hamowania 29 metrów, co oznacza jazdę z prędkością 20 km/h w momencie, gdy samochód wyposażony w opony zimowe już stoi.

Touring Club Suisse przetestował również zwrotność i trakcję aut wyposażonych w poszczególne modele opon. W tym celu za każdym razem samochód rozpędzono do 35 km/h na prostym, zaśnieżonym odcinku. Opony całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej wypadły w tym teście tylko trochę słabiej od ogumienia typowo zimowego, natomiast auto wyposażone w opony całoroczne o podwyższonej sprawności letniej potrzebowało o 9 sekund więcej, aby osiągnąć wymaganą prędkość.

W tzw. teście łosia na zaśnieżonej nawierzchni najlepiej sprawdziły się opony zimowe. Ogumienie całoroczne o podwyższonej sprawności zimowej trzymało się drogi już nie tak pewnie, ale nadal w miarę stabilnie. Natomiast opony wielosezonowe o podwyższonej sprawności letniej zachowywały się w sposób kompletnie nieprzewidywalny, stwarzając tym samym poważne zagrożenie bezpieczeństwa.

CZYTAJ TAKŻE

Michelin okrzyknięty producentem roku przez Auto Bild dzięki znakomitym wynikom w testach wydajności

Auto Bild przyznał firmie Michelin tytuł „producent roku – lato 2019” na podstawie wyników testów hamowania uzyskanych w pięciu ostatnich rankingach opon letnich.

Test opon letnich 2019 – najlepsze opony 18″ do aut turystycznych według Auto Zeitung

Do najnowszego testu ogumienia 2019 Auto Zeitung wybrał 9 modeli opon letnich i jedne opony całoroczne. Wyniki zasadniczo nie odbiegły od oczekiwań, ale było też kilka niespodzianek.

Najlepsze ogumienie sportowe 2019 wg Auto Bild – test opon letnich Ultra High Performance

W tegorocznym teście ogumienia letniego Auto Bild porównał 11 modeli opon sportowych o rozmiarze 245/45 R18. Próby na różnych typach nawierzchni ujawniły mocne i słabe strony poszczególnych opon.

Test opon letnich 2019 – najlepsze ogumienie do SUV-ów wg Auto Bild

W swoim porównaniu opon letnich 2019 Auto Bild uwzględnił 10 modeli o wymiarze 225/55 R17, które zamontowano w BMW X3 i przetestowano w różnych warunkach drogowych i terenowych.