Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Cztery najważniejsze rzeczy, które trzeba wiedzieć o oporze toczenia, aby trafnie dobrać opony

Na pewno nie umknęła Twej uwadze ocena oporu toczenia zamieszczona na etykiecie każdej opony. Ale co ona właściwie oznacza i w jaki sposób może pomóc w wyborze odpowiedniego ogumienia? Dowiedz się, czym jest opór toczenia i jak wpływa on na zużycie paliwa.
Opór toczenia – ważne kryterium oceny ułatwiające wybór opon

Opór toczenia – ważne kryterium oceny ułatwiające wybór opon - Copyright © fr.fotolia.com

Czym jest opór toczenia?

Pierwszym kryterium oceny na etykiecie opon jest opór toczenia. Krótko mówiąc, jest to tarcie między bieżnikiem opony a nawierzchnią drogi.

Pod wpływem nacisku pojazdu opony lekko odkształcają się w strefie styku z jezdnią. Odkształcenia te generują siły utrudniające poruszanie się samochodu, które nazywamy właśnie oporem toczenia. 

Jak opór toczenia wpływa na zużycie paliwa?

Ogólna zasada jest prosta: im wyższy opór toczenia, tym większe zużycie paliwa. Jeżeli zdarzyło Ci się kiedyś jeździć na rowerze ze słabo napompowanymi oponami, na pewno nie umknęło Twej uwadze, że trzeba pedałować znacznie mocniej niż wtedy, gdy opony są prawidłowo napompowane. Tak samo wygląda to w przypadku samochodu – im większy opór toczenia, tym więcej energii musi dostarczyć silnik, aby umożliwić poruszanie się pojazdu. Jeżeli chcesz ograniczyć zużycie paliwa, wybierz opony o możliwie jak najniższym oporze toczenia i pamiętaj o ich prawidłowym napompowaniu.

Opory toczenia oznaczane są na etykiecie literami od A do G, przy czym A to najniższy, a G – najwyższy opór. Różnica w zużyciu paliwa między oponami klasy A i G może sięgać nawet 6 litrów na 1000 km. Tak więc przy zakładanym przebiegu rocznym 20 000 km oszczędzisz około 120 litrów paliwa!

Jakie czynniki wpływają na opór toczenia?

Sześć najważniejszych czynników wpływających na opór toczenia, a w rezultacie także na zużycie paliwa:

Skład mieszanki gumowej

Opony wykonane z gumy z domieszką krzemionki charakteryzują się niższymi oporami toczenia.

Masa koła

Im lżejsze koło (opona + felga), tym niższy opór toczenia i większe oszczędności paliwa.

Sztywność ścian bocznych

Im twardsze boki, tym mniej opona odkształca się w strefie styku z jezdnią, co oznacza mniejszy opór toczenia.

Ciśnienie w oponach

Im słabiej napompowane opony, tym większy opór toczenia. Pamiętaj o kontroli ciśnienia co najmniej raz na miesiąc!

Stopień zużycia bieżnika

Wbrew powszechnej opinii zupełnie nowe opony wcale nie odznaczają się najlepszym oporem toczenia! Otóż w miarę zużywania się bieżnika opona traci masę i spada opór toczenia. Różnice w oporze toczenia między nowymi i dotartymi oponami mogą dochodzić do ok. 20%. Po dotarciu bieżnika samochód będzie zużywać mniej paliwa.

Jakość nawierzchni

Jest to równie istotny czynnik, na który niestety nie mamy żadnego wpływu.

W jaki sposób oblicza się opór toczenia?

Opór toczenia mierzy się w warunkach laboratoryjnych według bardzo restrykcyjnych norm ISO. Podaje się go na dwa sposoby – w postaci siły wyrażonej w niutonach lub jako współczynnik. Zaletą tego drugiego rozwiązania jest możliwość porównywania różnych opon niezależnie od pojazdu, do którego są przeznaczone.

Współczynnik oporu toczenia (RRC) to stosunek siły oporu (wyrażonej w niutonach) do obciążenia opony (wyrażonego w kN).

Pozwala to lepiej zrozumieć, dlaczego niektórzy kierowcy wolą szerokie ogumienie: rozkład oporów i naprężeń na większej powierzchni pozwala wydłużyć żywotność opon.

Porada Rezulteo:

Przy wyborze ogumienia zwróć uwagę przede wszystkim na te parametry zapewniające bezpieczeństwo jazdy, ale nie zapominaj też o żywotności, która bezpośrednio wpływa na ostateczny koszt nabycia opon.

 

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat