Tu znajdziesz najlepsze opony w najlepszej cenie

rezulteo pomaga wybrać i kupić opony

Trzy proste metody błyskawicznego pomiaru zużycia opon

Nie masz pewności, czy Twoje opony wciąż nadają się do użytku? Naucz się kontrolować ich stopień zużycia. To dziecinnie proste, a zarazem bardzo ważne, ponieważ „łyse” opony nie tylko zagrażają Twojemu bezpieczeństwu na drodze, ale też mogą narazić Cię na słony mandat.
Trzy proste metody błyskawicznego pomiaru zużycia opon

© rezulteo

Czym grozi jazda z „łysymi” oponami?

Często zapominamy o tym, że ogumienie to jedyny element pojazdu mający styczność z nawierzchnią. Dlatego właśnie tak istotna jest odpowiednia jakość mieszanki gumowej oraz grubość bieżnika, która ma bezpośredni wpływ na przyczepność do drogi.

Jazda z wytartymi bieżnikami grozi przebiciem opony oraz hydroplaningiem. Przykładowo: im płytsze rowki bieżnika, tym gorsza będzie wydajność opon letnich, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Krótko mówiąc, jazda ze zużytymi oponami grozi utratą kontroli nad samochodem.

Zgodnie z obowiązującymi w Europie przepisami minimalna dopuszczalna głębokość głównych rowków bieżnika na całym obwodzie opony wynosi 1,6 mm. Warto jednak mieć na uwadze, że wydajność opon na mokrej nawierzchni zaczyna obniżać się na długo przed osiągnięciem tego granicznego stopnia zużycia, w związku z czym niektórzy producenci umieszczają na swoich oponach dodatkowe znaczniki, które sygnalizują pogorszenie osiągów na mokrej drodze. Dodatkowo różnica w głębokości rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie powinna przekraczać 5 mm.

Pamiętaj, że jazda na nadmiernie zużytych oponach grozi mandatem w wysokości do 500 złotych oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Stawienie się na przegląd techniczny z nieprzepisową grubością bieżnika oznacza konieczność ponownej kontroli pojazdu.

Jak mierzyć stopień zużycia opon?

Najpierw zaparkuj samochód na płaskim podłożu i skręć koła o 45°, aby zyskać łatwiejszy dostęp do przednich opon. Teraz możesz sprawdzić stopień zużycia poszczególnych opon, stosując jedną z trzech poniższych metod:

Wskaźnik zużycia

Wszystkie opony wyposażone są we wskaźniki zużycia – to małe gumowe paski o grubości 1,6 mm, umieszczone na dnie głównych rowków bieżnika. Zrównanie się wysokości bieżnika ze wskaźnikiem oznacza graniczne zużycie ogumienia i konieczność jego wymiany. Wystarczy jeden rzut oka. I lepiej, żeby to było Twoje oko, a nie policjanta, który zatrzyma Cię do kontroli!

Crédits photo - © rezulteo

Lokalizację wskaźnika zużycia ułatwiają oznaczenia zamieszczone na boku opony. Może być to skrót TWI (ang. Tread Wear Indicator), logo producenta lub symbol trójkąta.

Tread Wear Indicator - Michelin

© : Michelin

Niektórzy producenci, wśród nich np. Continental, umieszczają na swoich oponach znaczniki częściowego zużycia, których wytarcie sygnalizuje, że opona nie zapewnia już optymalnych osiągów na mokrej nawierzchni. Wskaźniki zużycia w oponach zimowych mają wysokość 4 mm. 

Wskaźnik zużycia-continental

© Continental

Ciekawym ułatwieniem dla użytkownika wyróżniają się opony zimowe Nokian, które mają wskaźnik poziomu zużycia bieżnika w formie cyfr wyżłobionych w bieżniku. Z każdym zużytym milimetrem opony ściera się kolejna cyfra.  

Témoin d'usure numérique Nokian

Crédits photo © : Nokian

Głębokościomierz

Takie urządzenie można za niewielką kwotę nabyć w niemal każdym salonie samochodowym. I warto o tym pomyśleć, ponieważ umożliwia ono precyzyjny pomiar głębokości bieżnika w dowolnym miejscu opony, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Należy bowiem pamiętać, że opony mogą zużywać się nierównomiernie, a pomiar przy użyciu wskaźnika ma wyłącznie charakter orientacyjny i nie zapewnia takiej dokładności jak głębokościomierz. 

Głębokościomierz

© DR

Moneta

Jeżeli nie posiadasz głębokościomierza, możesz w przybliżeniu określić głębokość rowków bieżnika za pomocą monety wkładanej pionowo między klocki:

  • W przypadku opony letniej – włóż monetę o nominale 2 gr koroną orzełka w dół: jeśli cała korona jest widoczna, należy wymienić oponę.
  • W przypadku opony zimowej – włóż monetę o nominale 5 zł: jeżeli cały wewnętrzny krążek wystaje z rowka bieżnika, opona kwalifikuje się do wymiany.

Ta metoda nie gwarantuje rzecz jasna takiej precyzji pomiaru jak głębokościomierz.

Porada rezulteo:

Aby wydłużyć żywotność opon, zamieniaj je miejscami (tzw. rotacja opon) przynajmniej raz na rok lub co 10 do 12 tys. przejechanych kilometrów, co zapewni bardziej równomierne zużycie bieżnika. W samochodach z napędem na przednią oś opony przednie zużywają się szybciej od tylnych. Zasady prawidłowej rotacji zależą ściśle od rodzaju napędu (na przednią / tylną oś / na 4 koła) i typu bieżnika (symetryczny / asymetryczny).

Poznaj zasady rotacji kół

Czy ta informacja była pomocna?

Więcej na ten temat

Podobne tematy

Sprawdzanie zużycia opon przed przeglądem technicznym

Zaliczam przegląd techniczny

Zbliża się termin przeglądu technicznego pojazdu? W tym dziale poznasz wszystkie kryteria brane pod uwagę przy kontroli stanu opon: dopuszczalny stopień zużycia, przepisowe wymiary, montaż różnych opon na przedniej i tylnej osi itd. Poza tym nauczysz się rozpoznawać uszkodzenia i objawy zużycia, przez które auto może nie zaliczyć przeglądu i które zwyczajnie zagrażają Twojemu bezpieczeństwu, jak np. dziury, pęknięcia, wybrzuszenia itp.

Przebita opona

Przebita lub uszkodzona opona

Co robić w przypadku przebicia opony? W tym dziale dowiesz się wszystkiego o kole zapasowym i jego konserwacji, poznasz różne sposoby naprawy przebitych opon (zestaw naprawczy itd.) oraz środki ostrożności, jakie należy zachować podczas jazdy z naprawianą oponą. Dowiesz się również, jak rozpoznać uszkodzenia opon: nadmierne zużycie, wybrzuszenia, pęknięcia itp. Wszystko to dla własnego bezpieczeństwa!

Stopień zużycia opon

TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach