Porównaj opony i znajdź je w najlepszej cenie!

Opony symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe – jaki bieżnik wybrać?

Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz jaki bieżnik wybrać – symetryczny, asymetryczny, a może kierunkowy? Pamiętaj, że typ bieżnika wpływa na zachowanie opon w różnych warunkach drogowych. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach różnych rodzajów bieżników i wybierz taki, który najlepiej sprawdzi się w Twoim samochodzie.

Crédits photos - Copyright : rezulteo

Opony symetryczne – pewny wybór

opona-z-bieżnikiem-symetrycznym

Copyright © Kumho

Jak sama nazwa wskazuje, opony symetryczne mają taki sam kształt bieżnika po obu stronach. Są najczęściej stosowane w samochodach kompaktowych oraz miejskich i dostępne głównie w małych rozmiarach (13, 14 i 15 cali średnicy).

Zalety opon symetrycznych

  • Korzystny stosunek jakości do ceny, mniejszy koszt zakupu niż w przypadku opon asymetrycznych czy kierunkowych, długi okres użytkowania.
  • Duża stabilność jazdy po prostej, dobre trzymanie się drogi, wysoki komfort jazdy.
  • Kierunek montażu nie ma znaczenia, co bardzo ułatwia zakładanie i rotację oraz wyklucza możliwość pomyłki.

Wady opon symetrycznych

  • Brak atutów opon asymetrycznych czy kierunkowych.
  • Wyraźnie gorsze zachowanie na mokrej nawierzchni.
  • Nie nadają się do aut sportowych ani samochodów o mocniejszych silnikach.

Idealne dla niewymagających kierowców – niezła wydajność za rozsądną cenę.

Opony asymetryczne – optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach

opona-z-bieżnikiem-asymetrycznym

Copyright © Bridgestone

W przeciwieństwie do ogumiena o bieżniku symetrycznym, opony asymetryczne mają inny kształt bieżnika po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. Klocki bieżnika po stronie zewnętrznej są zazwyczaj nieco większe, co zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach. Strona wewnętrzna natomiast jest mocniej ponacinana i wyposażona w wiele rowków i lamelek, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody przy jeździe po mokrej nawierzchni. Opony tego typu dostępne są w średnich i dużych rozmiarach (od 19 cali wzwyż), montowane zwykle w mocniejszych pojazdach średniej i wysokiej klasy.

Zalety opon asymetrycznych

  • Znakomita stabilność i zwrotność na zakrętach.
  • Optymalny poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni i mniejsze ryzyko akwaplanacji.
  • Cichsza jazda niż w przypadku opon symetrycznych – wyższy komfort akustyczny.

Wady opon asymetrycznych

  • Wyższy koszt zakupu niż w przypadku opon symetrycznych i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę, czy napis „outside” znajduje się po zewnętrznej stronie opony.

Idealne do aut sportowych i większych samochodów osobowych, ogumienie asymetryczne zapewnia bezpieczeństwo na wszystkich rodzajach dróg.

Opony kierunkowe – do jazdy zimowej

opona-z-bieżnikiem-kierunkowym

Copyright © BF Goodrich

Charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V umożliwia sprawne odprowadzanie dużych ilości wody nawet przy większych prędkościach. Tego rodzaju bieżniki najczęściej spotka się w oponach zimowych nowej generacji, głównie z powodu znakomitych własności trakcyjnych na śniegu.

Zalety opon kierunkowych

  • Wyjątkowo skuteczne odprowadzanie wody na mokrej nawierzchni i znacznie ograniczone niebezpieczeństwo akwaplanacji.
  • Lepsze właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach śniegu (śnieg zbity, błoto pośniegowe itp.).

Wady opon kierunkowych

  • Wyższy koszt i krótszy okres użytkowania z racji obecności miękkich i bardziej podatnych na zużycie elementów.
  • Nieco wyższy hałas toczenia, zwłaszcza przy silnym zużyciu.
  • Przy montażu należy zwrócić uwagę na kierunek strzałki zamieszczonej z boku – opony kierunkowe zaprojektowane są do jazdy w ściśle określonym kierunku.

Opony kierunkowe – pierwotnie przeznaczone do aut sportowych – okazały się znakomitym remedium na wszelkie trudności pogodowe w czasie zimy.

Asymetryczne opony kierunkowe – prawdziwa rzadkość

Wciąż rzadko spotykane na rynku połączenie technologii asymetrycznej i kierunkowej. Przeznaczone dla kierowców sportowych, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich pojazdów. Opony prawe (R) różnią się od lewych (L), a w przypadku różnych średnic na przedniej i tylnej osi każda opona z zestawu jest inna.

Zalety opon asymetrycznych kierunkowych 

  • Specjalnie zaprojektowane do konkretnego modelu pojazdu, przez co zapewniają maksymalne osiągi.

Wady opon asymetrycznych kierunkowych

  • Rzadko dostępne i bardzo drogie.
  • Wymagany montaż w ściśle określonym położeniu, jak w przypadku opon kierunkowych.

Specjalnie zaprojektowane z myślą o kierowcach, którzy chcą wycisnąć maksimum ze swoich aut sportowych.

Czy ta informacja była pomocna?

Kontynuując nawigację na stronie akceptujesz, że będziemy wykorzystywać pliki Cookies do udoskonalania doświadczeń użytkownika oraz statystyk. Więcej informacji na temat naszej polityki prywatności znajdziesz w regulaminie.