Przymierzasz się do zakupu opon, ale nie wiesz, co oznaczają poszczególne cyfry i litery zamieszczone na bocznej ścianie? Przeczytaj nasz artykuł, aby nauczyć się bezbłędnie odczytywać rozmiary opon, indeksy prędkości i nośności oraz pozostałe oznaczenia.

Rozmiar opony
Istnieją cztery sposoby, aby znaleźć rozmiary opon pasujące do Twojego samochodu:
- sprawdzić rozmiar na boku opony
- sprawdzić rozmiar na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy
- sprawdzić tabelę zamienników opon zgodną z normami przyjętymi przez producentów samochodów
- wybrać swój model pojazdu spośród marek dostępnych w ofercie rezulteo
Z boku każdej opony podana jest jej marka, model oraz rozmiar. Weźmy na przykład opony zimowe Bridgestone Blizzak, na których zamieszczono następujące oznaczenia: 205 55 R 16 91 V. Oto, jak należy je rozumieć:
205 | szerokość opony w milimetrach |
55 | stosunek wysokości boku do szerokości opony wyrażony w procentach |
R | budowa opony (R – radialna, jak w przypadku większości obecnie sprzedawanych opon) |
16 | średnica felgi w calach |
91 | indeks nośności |
T | indeks prędkości |

Indeks nośności
Indeks nośności (Load Index) wskazuje maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona przy maksymalnej prędkości. W poniższej tabeli możesz sprawdzić, jakie maksymalne obciążenie w kilogramach może przenieść opona o danym indeksie nośności.
Indeks nośności opony | Maksymalne obciążenie w kg | Indeks nośności opony | Maksymalne obciążenie w kg |
75 | 387 | 101 | 825 |
76 | 400 | 102 | 850 |
77 | 412 | 103 | 875 |
78 | 425 | 104 | 900 |
79 | 437 | 105 | 925 |
80 | 450 | 106 | 950 |
81 | 462 | 107 | 975 |
82 | 475 | 108 | 1000 |
83 | 487 | 109 | 1030 |
84 | 500 | 110 | 1060 |
85 | 515 | 111 | 1090 |
86 | 530 | 112 | 1120 |
87 | 545 | 113 | 1150 |
88 | 560 | 114 | 1180 |
89 | 580 | 115 | 1215 |
90 | 600 | 116 | 1250 |
91 | 615 | 117 | 1285 |
92 | 630 | 118 | 1320 |
93 | 650 | 119 | 1360 |
94 | 670 | 120 | 1400 |
95 | 690 | 121 | 1450 |
96 | 710 | 122 | 1500 |
97 | 730 | 123 | 1550 |
98 | 750 | 124 | 1600 |
99 | 775 | 125 | 1650 |
100 | 800 | 126 | 1700 |
Indeks prędkości
Indeks prędkości (Speed Index) wskazuje maksymalną dopuszczalną prędkość eksploatacji danej opony. W poniższej tabeli możesz sprawdzić maksymalną prędkość eksploatacji opon o danym indeksie prędkości.
Indeks prędkości opony | Maksymalna prędkość w km/h |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | >240 |
W | 270 |
Y | 300 |
Oznaczenia techniczne
Na bocznej ścianie opony można również odnaleźć pewne oznaczenia techniczne, np. M + S (Mud + Snow) wymagane w niektórych krajach dla opon zimowych oraz 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake), czyli symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. To drugie oznaczenie gwarantuje maksymalną wydajność opon w warunkach zimowych.
Istnieją również opony specjalnie zaprojektowane do wysokiej klasy aut czołowych producentów, takich jak Porsche czy Mercedes. W takim przypadku symbole na bocznej ścianie wskazują homologację danego producenta.
Pewne oznaczenia można spotkać na oponach różnych marek, inne tylko na niektórych produktach.
Oznaczenia zamieszczane na oponach różnych marek
M + S | ![]() © rezulteo | Oznaczenie Mud + Snow spotykane na oponach zimowych, 4×4 i całorocznych wskazuje lepszą przyczepność na trudnym podłożu (śniegu, błocie itp.) |
3PMSF | ![]() © By-Oregon-Department-of-Transportation-commons.wikimedia.org | Symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich („Three Peak Mountain Snow Flake”) zamieszczany na oponach przeznaczonych do jazdy w trudnych warunkach zimowych, m.in. na zaśnieżonej nawierzchni |
RF lub Renforcé(XL, Extraload lub Reinforced) | Opony o wyższym indeksie nośności przeznaczone do cięższych pojazdów, m.in. minivanów, kombi, dużych limuzyn oraz samochodów użytkowych | |
TL lub Tubeless | ![]() © Michelin | Opony ze zintegrowanym uszczelnieniem, które nie wymagają stosowania dętki |
TT lub Tube Type | Opony wymagające zastosowania dętki | |
TWI | Wskaźnik zużycia (Trade Wear Indicator) | |
MO | Specyfikacja Mercedesa | |
N0/N1/N2 itd. | Specyfikacja Porsche | |
M3 | BMW M3 | |
R01 | Audi | |
* | ![]() © BMW | Homologacja BMW |
J | Jaguar | |
G1 | Oryginalne ogumienie niektórych samochodów (C6, Laguna 2, Espace 4 itd.) | |
B | Bentley lub Audi | |
C1 | Chrysler Viper | |
F lub K1 | Ferrari | |
S8 | Lexus RX300 | |
AMS | Aston Martin | |
OWL | Litery z białym obrysem (Outline White Letter) | |
ULW | Opony o ultralekkiej budowie | |
MFS | Rant ochronny na felgę (Max Flange Shield) | |
RBL | Wklęsłe, czarne litery (Recessed Black Letter) | |
WLT | ![]() © BFGoodrich | Białe litery (White Letter) |
RWL | Wypukłe, białe litery | |
FR | Rant ochronny na felgę | |
ML | Rant ochronny | |
FP | Osłona felgi | |
WW | Biały pasek | |
RB | Czarne litery | |
RW | Białe litery |
Oznaczenia stosowane przez niektórych producentów
Oznakowanie opon Bridgestone
RFT | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) |
RW | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu przeznaczone do aut Mercedesa |
Oznakowanie opon Continental
SSR | Opony ze wzmocnionymi bokami umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) |
Vmax | Opony przeznaczone do aut sportowych o wysokich osiągach |
ContiSeal | Specjalna substancja uszczelniająca umieszczona po wewnętrznej stronie opony przy bieżniku zapobiega uciekaniu powietrza w razie przebicia |
ContiSilent | Technologia obniżająca poziom hałasu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej |
Oznakowanie opon Dunlop
FL | Lewa przednia opona |
FR | Prawa przednia opona |
Runonflat | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) |
Noise Shield | Technologia obniżająca poziom hałasu wewnątrz pojazdu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej |
Oznakowanie opon Goodyear
EMT lub ROF | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) |
SoundComfort | Technologia obniżająca poziom hałasu wewnątrz pojazdu dzięki zastosowaniu pianki poliuretanowej |
Oznakowanie opon Michelin
Zp | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (Runflat) – zero pressure |
Green X | Ekologiczne opony charakteryzujące się niskim zużyciem paliwa, dużą trwałością i dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni |
Oznakowanie opon Pirelli
Run flat | Opony umożliwiające jazdę po przebiciu |
Allroad | Audi allroad |
Seal Inside | Specjalna konstrukcja umożliwia dalszą jazdę bez utraty ciśnienia po przebiciu opony |
Oznaczenia przepisowe: DOT, UTQG itp.
Prawodawstwo niektórych krajów nakłada obowiązek umieszczenia określonych oznaczeń.
W Europie na przykład wszystkie opony przeznaczone do samochodów osobowych podlegają przepisom w sprawie hałasu. Zamieszczony na oponie numer homologacji (np.: E2 02-03 527) potwierdza spełnienie wymagań tych przepisów.
W Stanach Zjednoczonych obowiązkowe są następujące oznaczenia:
Oznaczenie DOT (Department of Transportation)
Potwierdza ono spełnienie norm bezpieczeństwa określonych przez Departament Transportu USA. Oznaczenie to wskazuje m.in. miejsce oraz datę produkcji ogumienia.
Oznaczenie UTQG (Uniform Tire Quality Grade – Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon)
Ma na celu ułatwienie oceny różnych modeli opon w trzech kryteriach wydajnościowych:
- Treadwear: odporność na zużycie (wartość od 60 do 620)
- Traction: przyczepność na mokrej nawierzchni (od A do C, gdzie A oznacza najwyższą ocenę, a C minimalną dopuszczalną wartość)
- Temperature: odporność na nagrzewanie (ocena od A do C, gdzie C oznacza minimalną dopuszczalną wartość)
Należy mieć na uwadze, że wartości te są testowane we własnym zakresie przez poszczególnych producentów ogumienia. W związku z tym nie pozwalają one na wiarygodne porównanie opon różnych marek. Dlatego jeżeli chcesz trafnie określić parametry użytkowe danej opony, radzimy przede wszystkim kierować się oznaczeniami na etykiecie i oceną rezulteo, która opiera się na wynikach badań przeprowadzonych przez ekspertów z branży.