W związku ze zbliżającą się zimą niemiecki magazyn motoryzacyjny AutoBild opublikował nowe zestawienie opon całorocznych na rok 2018. Najpierw magazyn poddał testowi hamowania 27 opon w rozmiarze 195/65 R15, a następnie porównał 10 najlepszych.
Pierwsza runda eliminacyjna
Po oponach zimowych AutoBild bierze pod lupę ogumienie całoroczne. Niemiecki magazyn chce wykazać, że te coraz bardziej popularne opony, nawet jeśli są produktem kompromisowym, nie mają czego się wstydzić w zestawieniu z ogumieniem bardziej przystosowanym do warunków zimowych. Przed rozpoczęciem testów magazyn wstępnie wybrał 27 opon wielosezonowych. Tylko 10 z nich przeszło do dalszego etapu po eliminacjach dotyczących hamowania (od prędkości 100 km/h do zatrzymania na suchej i mokrej nawierzchni). Każda z nich mogła szczycić się krótką łączną drogą hamowania:
Mokra nawierzchnia |
Sucha nawierzchnia | Łączny wynik | |
Bridgestone Weather Control A005 | 45,2 | 39,4 | 84,6 |
Michelin CrossClimate + | 48,1 | 40,8 | 88,9 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 46,2 | 44,6 | 90,8 |
Hankook Kinergy 4S² | 47,8 | 43,1 | 90,9 |
Continental AllSeasonContact | 48,6 | 43,4 | 92 |
Vredestein Quatrac 5 | 48,6 | 43,9 | 92,5 |
Falken EuroAll Season AS210 | 49,5 | 43,6 | 93,1 |
Nexen N’blue 4 Season | 49,9 | 43,6 | 93,5 |
Nokian Weatherproof | 50,7 | 44,2 | 94,9 |
Pirelli Cinturato All Season Plus | 50,7 | 45,8 | 96,5 |
Kleber Quadraxer 2 | 52 | 45,1 | 97,1 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 49,2 | 48,3 | 97,5 |
Fulda MultiControl | 52,3 | 45,3 | 97,6 |
BF Goodrich g-Grip All Season 2 | 52,8 | 44,8 | 97,6 |
Viking FourTech | 50,8 | 47,4 | 98,2 |
Toyo Celsius | 52,7 | 45,9 | 98,6 |
Maxxis All Season AP2 | 53,4 | 45,8 | 99,2 |
Goodride All Seasons SW602 | 56,9 | 44,4 | 101,3 |
Momo 4Run M4 AllSeason | 57,7 | 44,7 | 102,4 |
Linglong Green-Max All Season | 59 | 43,8 | 102,8 |
Firestone Multiseason | 55,9 | 47,1 | 103 |
Hifly All-Turi 221 Allseason | 58 | 45,5 | 103,5 |
Fortuna EcoPlus 4S | 60,5 | 43,2 | 103,7 |
Torque TQ025 All Season | 58,6 | 45,4 | 104 |
Zeta Active 4S | 58,6 | 45,5 | 104,1 |
Atlas Green 4S | 61,9 | 43,5 | 105,4 |
Jinyu Gallopro Multiseason Eco | 61,4 | 44,8 | 106,2 |
Droga hamowania to jeszcze nie wszystko
Choć opona Bridgestone Weather Control A005 uzyskała najkrótszą łączną drogę hamowania spośród 27 opon, nie zachwyciła jurorów magazynu AutoBild poziomem pozostałych osiągów. Jest zwrotna i dynamiczna na suchej i mokrej drodze, jednak jej wyniki zostały uznane za niezbyt imponujące. Jej skłonność do podsterowności i długa droga hamowania na śniegu sprawiły, że jako jedyna otrzymała adnotację „niepolecana” od magazynu AutoBild.
Model Pirelli Cinturato All Season Plus wykazał się dobrą przyczepnością na zakrętach na śniegu i lodzie oraz niezłą zwrotnością na suchej nawierzchni. Jednak ze względu na niską odporność na aquaplaning zapewnia zaledwie przeciętny poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. Jego droga hamowania jest dość długa, trwałość niezbyt wysoka, a opór toczenia zbyt duży.
Opona Nexen N’blue 4 Season, mimo trochę zbyt długiej drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, o wiele lepiej sprawuje się na śniegu, na którym okazała się stabilna i w globalnym ujęciu wygodna. Jednak dobry stosunek jakości do ceny nie rekompensuje jej słabych stron w zakresie aquaplaningu oraz pewnej skłonności do podsterowności na suchej nawierzchni.
Vredestein Quatrac 5 zapewnia wyrównane osiągi podczas jazdy na wszystkich nawierzchniach i dobrze trzyma się drogi niezależnie od pogody. Szybko i precyzyjnie reaguje na mokrej nawierzchni, jednak nie błyszczy w teście odporności na aquaplaning. Z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą zwłaszcza podczas jazdy na suchej nawierzchni.
Falken EuroAll Season AS210 najbardziej wyróżnia się dobrą przyczepnością na śniegu, poziomem bezpieczeństwa podczas jazdy, jak również zadowalającą odpornością na aquaplaning. Gorzej jest z przyczepnością na mokrej nawierzchni, na której opona z opóźnieniem reaguje na polecenia i ma skłonność do podsterowności.
3 opony uznane za dobre
Nowa opona całoroczna Hankook Kinergy 4S2 zachowuje się stabilnie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Precyzyjnie reaguje na działania kierowcy i jest wygodna, wykazała się również dobrą odpornością na aquaplaning. Trochę gorzej sprawuje się na śniegu, a jej przebiegi w porównaniu do rywalek są raczej słabe. Dlatego właśnie nie uzyskała lepszego miejsca w zestawieniu.
Opona Michelin CrossClimate + jest ekonomicznym rozwiązaniem przez cały rok dzięki niskiemu oporowi toczenia i bardzo wysokiej trwałości. Magazyn AutoBild uznał stosunek jej jakości do ceny za niezaprzeczalną zaletę tej opony, podkreślając również jej zwrotność na suchej i mokrej nawierzchni. Model uzyskał trochę słabsze wyniki w zakresie odporności na aquaplaning na zakrętach i podczas jazdy po śniegu.
Zdaniem magazynu AutoBild opona Nokian Weatherproof to prawdziwa specjalistka od warunków zimowych. Znakomicie radzi sobie na śniegu i lodzie, jest również dość odporna na aquaplaning. Słabsza jest natomiast jej przyczepność na mokrej nawierzchni, ale opór toczenia jest raczej niski mimo niezbyt wysokich przebiegów.
2 opony ocenione jako znakomite
Opona Continental AllSeasonContact wzorowo sprawuje się na śniegu i na mokrej nawierzchni, dynamicznie trzymając się drogi i precyzyjnie reagując na polecenia kierowcy. Posiada bardzo wysoką odporność na aquaplaning i dobre przebiegi. Jeśli nie znalazła się na szczycie klasyfikacji końcowej, to z powodu nieco słabszych wyników w niektórych kategoriach na suchej nawierzchni.
Wielkim zwycięzcą tego zestawienia opon całorocznych opracowanego przez AutoBild jest Goodyear Vector 4Seasons Gen-2! Jest to wszechstronna opona oferująca znakomity poziom osiągów w każdych warunkach. Jest precyzyjna, zwrotna i dynamiczna na śniegu i na suchej nawierzchni, zapewnia dobrą odporność na aquaplaning, a przy tym jest wygodna w prowadzeniu. Jej jedynym minusem jest dość wysoka cena, którą równoważy jednak jej jakość i trwałość.
Opona | Klasyfikacja |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 1 |
Continental AllSeasonContact | 2 |
Nokian Weatherproof | 3 |
Michelin CrossClimate + | 4 |
Hankook Kinergy 4S2 | 5 |
Falken EuroAll Season AS210 | 6 |
Vredestein Quatrac 5 | 7 |
Nexen N’blue 4 Season | 8 |
Pirelli Cinturato All Season Plus | 9 |
Bridgestone Weather Control A005 | 10 |