Niemiecki magazyn „Auto motor und sport” przeprowadził test porównawczy 7 różnych modeli opon całorocznych w rozmiarze 225/45 R17. W teście porównano także opony zimowe i letnie.
7 opon całorocznych, 1 opona zimowa, 1 opona letnia
Opony całoroczne są, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone do jazdy przez cały rok. Dlatego niemiecki magazyn „Auto motor und sport” postanowił przetestować w różnych warunkach jazdy – na nawierzchni suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej – 7 modeli opon całorocznych w rozmiarze 225/45 R17:
- Continental AllSeasonContact
- Goodyear Vector 4Seasons Gen2
- Michelin CrossClimate+
- Nexen N’Blue 4 Season
- Nokian WeatherProof
- Toyo Celsius
- Vredestein Quatrac 5
W teście sprawdzano także oponę Continental Premium Contact 5 (letnia) oraz Continental WinterContact TS 860 (zimowa) w celu uzyskania porównywalnej wartości ich segmentu. Ale uwaga: niemiecki magazyn do testów wybrał opony w mniejszym rozmiarze 205/55 R 16, aby nie wykazywać zbyt dużej różnicy w stosunku do opon całorocznych. Te ostatnie są jednak wynikiem kompromisu i nigdy nie będą bardziej skuteczne niż opony letnie latem i opony zimowe zimą.
Coraz bardziej skuteczne opony całoroczne
Model Toyo Celsius to jedyna opona polecana z pewnymi zastrzeżeniami. Wynika to z dość słabych osiągów na mokrej nawierzchni mimo stabilnej i zrównoważonej jazdy po śniegu. Wydaje się też dość pewna na suchej drodze.
Opona Continental Premium Contact 5 okazała się bardzo skuteczna na suchej drodze w porównaniu do opon całorocznych. To normalne – w końcu mowa o oponie letniej obecnej w tym zestawieniu. Bardzo dobrze zachowuje się też na mokrej nawierzchni i wykazuje wysoką odporność na aquaplaning. A co z warunkami zimowymi? Oferuje to, czego można się spodziewać po oponie letniej. Czyli nic specjalnego.
Model Nokian Weatherproof uzyskał dobre wyniki na śniegu zarówno w teście hamowania, jak i przyczepności. Oferuje też dobry poziom odporności na aquaplaning. Jest jednak dość niestabilny podczas jazdy na mokrej i suchej drodze i ma tendencję do podsterowności na śniegu.
Opona Vredestein Quatrac 5 przoduje na suchej drodze dzięki najlepszej reakcji podczas jazdy i najlepszej stabilności. Na tej nawierzchni pokonuje nawet – wprawdzie mniejszą – oponę letnią. Mimo przeciętnych wyników na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w testach aquaplaningu, na śniegu zachowuje się raczej poprawnie.
Model Nexen N’Blue 4 Season wykazał się dobrą trakcją na śniegu. Mimo pewnych niedociągnięć pod względem ochrony przed aquaplaningiem i mało precyzyjnej jazdy na mokrej drodze, jest bardzo zrównoważony na wszystkich nawierzchniach. Zdaniem magazynu „Auto motor und sport” oferuje doskonały stosunek jakości do ceny.
Opona Michelin CrossClimate+ okazała się bardzo skuteczna i zrównoważona na śniegu. Oferuje również doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni i krótką drogę hamowania (36,1 m). Jest to najlepsza opona pod względem jazdy na tym rodzaju nawierzchni. Na suchej drodze model ten uzyskał najkrótszą po oponie letniej drogę hamowania (39,4 m), a w teście jazdy po suchej nawierzchni wyprzedził go tylko model marki Vredestein. Odznacza się raczej przeciętną ochroną przed aquaplaningiem, lecz magazyn „Auto motor und sport” najbardziej ubolewa nad hałasem toczenia i raczej wysoką ceną.
Goodyear Vector 4 Seasons Gen2 to zdaniem magazynu „Auto motor und sport” doskonale zrównoważona opona. Na śniegu tylko zimówka uzyskała krótszą drogę hamowania. Podczas jazdy na zaśnieżonej drodze wykazuje się stabilnością, niezawodnością i sterownością. Pod względem hamowania na mokrej nawierzchni uplasowała się o krok za oponą zimową. W teście jazdy na mokrej drodze znalazła się zaraz za modelem CrossClimate, mimo odrobinę opóźnionej reakcji. To także opona najbardziej odporna na aquaplaning spośród wszystkich testowanych modeli. Na suchej drodze pozostaje z tyłu w porównaniu z innymi specjalistami z tej dziedziny, takimi jak Vredestein Quatrac 5 czy Michelin CrossClimate+.
Opona Continental AllSeasonContact odznacza się bardzo dobrymi rezultatami w warunkach zimowych. Swoimi osiągami na śniegu, które można niemal porównywać z wynikami opony zimowej tej samej marki Wintercontact TS 860, zaskoczyła nawet magazyn „Auto motor und sport”. Przede wszystkim jednak okazała się bardzo reaktywna zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. To także opona o najniższym oporze toczenia spośród testowanych modeli.
Model opony | Klasyfikacja |
Continental WinterContact TS 860 | opona zimowa |
Continental AllSeasonContact | 1 |
Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2 | 2 |
Michelin CrossClimate+ | 3 |
Nexen N’Blue 4 Season | 4 |
Vredestein Quatrac 5 | 5 |
Nokian WeatherProof | 6 |
Continental Premium Contact 5 | letnia opona |
Toyo Celsius | 7 |