Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Test opon letnich 2019 magazynu Auto Bild, czyli sezon rankingów oficjalnie otwarty

Jak co roku, Auto Bild porównał ponad 50 modeli opon letnich o rozmiarze 225/45 R17, aby wyłonić najlepsze i najbardziej zrównoważone ogumienie. Opony, które przeszły rundę kwalifikacyjną, zostały poddane wnikliwym badaniom w najróżniejszych warunkach.

Najlepsze opony letnie na 2019 rok wg testów magazynu Auto Bild

Ranking najlepszych opon letnich wg magazynu Auto Bild. © Auto Bild

53 modele opon letnich w rundzie kwalifikacyjnej

W zeszłym roku Auto Bild porównywał 51 modeli opon letnich o rozmiarze 195/65 R15. Tym razem specjaliści z Niemiec postanowili przetestować 53 modele o rozmiarze 225/45 R17:

Zamiast testować wszystkie 53 ww. modele, Auto Bild przeprowadził testy wstępne, które pozwoliły zawęzić listę wartych uwagi opon do 20 produktów. Obejmowały one dwie próby hamowania: na suchej nawierzchni przy prędkości początkowej 100 km/h oraz na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h. I choć różnica między najlepszym a najgorszym modelem okazała się o wiele mniejsza niż w zeszłym roku (17,6 m na mokrej i 8 m na suchej nawierzchni), to wciąż jednak decydująca. Na suchej nawierzchni najlepsze opony zatrzymały się po 34,2 m, a najsłabsze po 39,1 m – prawie 5 m różnicy. Z kolei na mokrej nawierzchni droga hamowania najlepszych opon wyniosła 28,7 m, a najgorszych 39,4 m. To niemal 11 metrów różnicy!

Zauważmy, że do dalszych testów zakwalifikowały się wszystkie opony renomowanych producentów i tylko kilka modeli budżetowych marek:

  • Apollo Aspire XP
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Dunlop SportMaxx RT2
  • Falken Azenis FK510
  • Firestone Roadhawk
  • Fulda SportControl 2
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 evo3
  • Kenda Emera A1 KR 41
  • Kleber Dynaxer UHP
  • Kumho Ecsta PS71
  • Maxxis Premitra 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nokian Wetproof
  • Pirelli P Zero
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport
  • Vredestein Ultrac Vorti
  • Yokohama Advan Fleva V701

Siedem zadowalających modeli

Siedem modeli z finałowej dwudziestki otrzymało warunkową rekomendację. Wśród nich znalazły się m.in. opony Kumho Ecsta PS71, docenione za odporność na zjawisko akwaplanacji oraz wydajność na suchej nawierzchni. Jednak stosunkowo niska trwałość i zbyt wysoki opór toczenia nie pozwoliły im uplasować się na wyższym miejscu w rankingu.

Dużą niespodziankę specjalistom z Auto Bild sprawiły opony Kenda Emera A1, które dorównały wielu modelom często pojawiającym się w rankingach. Szczególne wrażenie wywarły ich nadzwyczajne wyniki w testach hamowania. Na suchej nawierzchni zajęły 3. miejsce z drogą hamowania zaledwie o 70 cm dłuższą od zwycięskiego modelu, a na mokrej nawierzchni okazały się lepsze od opon wielu renomowanych marek, zdobywając świetne 8. miejsce. Dobrze oceniono też odporność za akwaplanację, ale na minus zaliczono zauważalną tendencję do podsterowności na suchym podłożu. Jednak największą wadą tych opon jest stosunkowo wysoki koszt użytkowania. Choć to jeden z najtańszych modeli z całego zestawienia, stosunek jakości do ceny wcale nie przedstawia się rewelacyjnie, głównie przez bardzo słabą trwałość (przebieg o 26 000 km krótszy od najlepszego modelu w tej kategorii) oraz wysokie opory toczenia.

Opony Firestone RoadHawk, Maxxis Premitra HP5 i Kleber Dynaxer UHP są wprawdzie dosyć tanie, ale poza niskim oporem toczenia nie wyróżniają się na tle konkurencji wybitnymi parametrami. Przede wszystkim pozostawiają wiele do życzenia, jeżeli chodzi o trwałość, a nawet przyzwoite zachowanie na suchej nawierzchni, za które doceniono pierwszy z ww. modeli, nie rekompensuje uciążliwej tendencji do podsterowności i opóźnionej reakcji na manewry kierownicą, zarówno na suchej, jak i mokrej drodze.

 

Roadhawk: nowa opona od Firestone

Firestone prezentuje swoją najnowszą oponę do aut kompaktowych i sedanów: Roadhawk - Copyright © Firestone 2016

Opony Toyo Proxes Sport wprawdzie wypadły słabo w testach hamowania na różnych rodzajach nawierzchni, ale zdobyły uznanie za wysoki komfort jazdy. I choć uplasowały się na drugim miejscu w teście odporności na zjawisko akwaplanacji, Auto Bild obniżył ocenę końcową za niedostateczną trwałość i wysokie opory toczenia.

Całkiem nieźle w rankingu Auto Bild wypadły opony Yokohama Advan Fleva V701, choć ostateczny wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby nie słabo zrównoważone parametry użytkowe. Chodzi przede wszystkim o niższą wydajność na mokrej nawierzchni. Opony te natomiast rewelacyjnie sprawdziły się na suchej jezdni, głównie za sprawą krótkiej drogi hamowania i niskiego oporu toczenia.

© Yokohama

Siedem dobrych modeli

Podobnie jak ogumienie marki Yokohama, model Dunlop SportMaxx RT2 zawiódł pod względem wyważenia parametrów użytkowych, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdzie wyraźnie zaznacza się tendencja do podsterowności pojazdu. Niemniej jednak całkiem nieźle poradził sobie na suchym podłożu, pozytywnie zaskakując krótką drogą hamowania i dynamiczną jazdą. Wykazał się również dobrą odpornością na zjawisko akwaplanacji oraz wysoką trwałością.

Opony Bridgestone Turanza T005 odznaczają się podobną trwałością co ogumienie Dunlop, ale zupełnie inaczej zachowują się na poszczególnych typach nawierzchni. Wprawdzie nie są zbyt odporne na zjawisko akwaplanacji i średnio radzą sobie na suchej nawierzchni (wyraźne znoszenie tyłu pojazdu), ale za to doskonale spisują się na mokrych drogach. To właśnie na takiej nawierzchni w pełni ujawnia się sportowy charakter tego ogumienia, zwłaszcza dzięki krótkiej drodze hamowania. Warto nadmienić, że opony te charakteryzują się najniższym oporem toczenia pośród wszystkich testowanych modeli. Ponadto Auto Bild subiektywnie uznał je za bardzo komfortowe w użytku.

Bridgestone Turanza T005

© Bridgestone / Tom Joy

Podobnie oceniono model Apollo Aspire XP, który wprawdzie nie dorównuje konkurencji pod względem dynamiki jazdy na mokrej nawierzchni, ale za to pozwala sporo zaoszczędzić na paliwie. Opony indyjskiego producenta są ponadto dość tanie, a przy tym bardzo wydajne i trwałe, co pozytywnie wpływa na stosunek jakości do ceny.

Vredestein Ultrac Vorti są nieco mniej oszczędne od dwóch poprzednio omawianych modeli, ale za to równie wydajne na mokrej nawierzchni. Bardzo dobrze wypadły na tle konkurencji w próbach na suchej drodze, zwłaszcza w kategorii komfort jazdy.

Vredestein Ultrac Vorti

Vredestein Ultrac Vorti - Crédits photo © Vredenstein

Bardzo wysoko pod względem wydajności uplasowały się opony Pirelli P Zero. W testach hamowania na mokrej nawierzchni zajęły 3. miejsce (wynik tylko o 20 cm gorszy od zwycięzcy), a na suchej – 4. miejsce (90 cm za zwycięskim modelem). Poza tym okazały się bezkonkurencyjne w wyścigu na suchym torze i uplasowały na znakomitej 3. pozycji w wyścigu na torze mokrym. Precyzja w każdych warunkach oraz szybkość reakcji na manewry kierownicą wywarły spore wrażenie na kierowcach z Auto Bild. Problemem jest jednak cena. To jedne z najdroższych opon z całego zestawienia, a wcale nie najtrwalsze (szacowany przebieg o 18 000 km krótszy od zwycięzcy w tej kategorii). Ponadto dość wysoki – w porównaniu do konkurencji – opór toczenia rzutuje na stosunek jakości do ceny, w której to kategorii opony Pirelli zajęły ostatnie miejsce.

Opona Pirelli P Zero stanowi część oryginalnego wyposażenia aut korzystających z technologii Run Flat.

Firma Pirelli uzyskała już ponad 500 homologacji dzięki strategii „Perfect Fit” © Pirelli

Całkiem nieźle wypadły debiutujące w rankingu opony Nokian WetProof, które mieliśmy okazję przetestować przy okazji premiery. Dość dobrze poradziły sobie na suchej drodze, ale dopiero na mokrej nawierzchni ujawniły pełnię swych możliwości. W tej kategorii, oprócz krótkiej drogi hamowania, na plus zaliczono pewność oraz precyzję prowadzenia. Zwrócono również uwagę na wysoki poziom bezpieczeństwa, uzyskany głównie dzięki bezkonkurencyjnej wydajności na zakrętach na mokrej nawierzchni. Ponadto Nokian WetProof to najcichsze ze wszystkich testowanych opon i gdyby nie słaba odporność na zjawisko akwaplanacji z pewnością mogłyby powalczyć o wyższe miejsce w rankingu.

Sześć wzorowych modeli

Fulda SportControl 2 to bardzo wydajne opony ze sportowym pazurem. Odznaczają się dobrą zwrotnością, krótką drogą hamowania na suchej nawierzchni i odpornością na zjawisko akwaplanacji. Nie są też szczególnie drogie, co w połączeniu z niskim oporem toczenia i przyzwoitą trwałością pozytywnie wpływa na stosunek jakości do ceny, który z powodzeniem rekompensuje nieco słabszą wydajność na mokrej nawierzchni.

Inaczej się sprawy mają z Continental PremiumContact 6 – to jedne z najdroższych opon z całego zestawienia. Niemniej jednak znalazły się na drugim miejscu w kategorii stosunek jakości do ceny z uwagi na znakomity prognozowany przebieg oraz niski opór toczenia. Dzięki temu uzyskały dodatkowe wyróżnienie „ekspert od oszczędności”. Specjaliści z Auto Bild docenili także krótką drogę hamowania oraz bardzo dobrze zrównoważone parametry użytkowe na różnych rodzajach nawierzchni, które rekompensują słabszą odporność na zjawisko akwaplanacji.

Opona Continental PremiumContact 6

© Continental

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 to najdroższe ze wszystkich testowanych modeli. Trzeba mimo to przyznać, że wysoką cenę usprawiedliwia nieprzeciętna trwałość – w tej kategorii biją konkurencję na głowę. Miejsce na podium zawdzięczają jednak przede wszystkim znakomitej wydajności na różnych typach nawierzchni. Opony Goodyeara zajęły 2. pozycję w testach hamowania na mokrej drodze (wynik tylko o 10 cm gorszy od zwycięzcy) i na suchej nawierzchni (50 cm za zwycięskim modelem). Kierowcy z Auto Bild docenili zwłaszcza wysoką precyzję jazdy w różnych warunkach. Mieli jedynie pewne zastrzeżenia co do subiektywnie odczuwanego komfortu.

Le nouveau pneu Ultra Haute Performance Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

La nouvelle génération de pneus UHP arrive avec le Eagle F1 Asymmetric 5. © Goodyear

Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon letnich 2019 roku zdobyły niedoścignione Michelin Pilot Sport 4. Fakt, że są dosyć drogie i nieco odstają od pozostałych modeli pod względem oporu toczenia, ale za to wyróżniają się ponadprzeciętną żywotnością. Mają najkrótszą drogę hamowania na suchej nawierzchni, a na mokrej drodze uzyskały wynik tylko o 90 cm gorszy od zwycięzcy w tej kategorii. W wyścigu torowym na mokrej nawierzchni zajęły pierwsze miejsce, a na suchej drodze ustąpiły tylko modelowi P Zero. Okazały się również bezkonkurencyjne pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji. Specjaliści z Auto Bild przyznali oponom Michelin pierwsze miejsce w kategorii subiektywnego poczucia komfortu jazdy i docenili niską emisję hałasu. Jednak przede wszystkim ujęła ich nadzwyczajna szybkość reakcji Michelin Pilot Sport 4.

Michelin Pilot Sport 4 opona

© Michelin

Opony

Miejsce

Największa zaleta / wada

Michelin Pilot Sport 4

1

Najlepsze opony / wysoka cena

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

2

Najtrwalsze opony / wysoka cena

Falken Azenis FK510

3=

Wydajność na mokrej nawierzchni / średnia trwałość

Hankook Ventus S1 evo3

3=

Najkrótsza droga hamowania na mokrej nawierzchni / średni komfort

Continental PremiumContact 6

5

Bardzo dobry stosunek jakości do ceny / średnia odporność na zjawisko akwaplanacji

Fulda SportControl 2

6

Średnie hamowanie na mokrej nawierzchni / dobre hamowanie na suchej nawierzchni

Nokian Wetproof

7

Najniższy hałas toczenia / słaba odporność na zjawisko akwaplanacji

Pirelli P Zero

8

Najlepszy komfort jazdy na suchej nawierzchni / wysoka cena

Sava Intensa UHP 2

9

Najniższa cena / średnie hamowanie na mokrej nawierzchni

Apollo Aspire XP

10=

Dobry stosunek jakości do ceny / podsterowność na suchej nawierzchni

Vredestein Ultrac Vorti

10=

Najwyższy opór toczenia / wydajność na suchej nawierzchni

Bridgestone Turanza T005

10=

Najniższy opór toczenia / hałas

Dunlop SportMaxx RT2

13

Najniższy komfort jazdy / odporność na zjawisko akwaplanacji

Yokohama Advan Fleva V701

14

Cicha praca / średnie hamowanie na mokrej nawierzchni

Toyo Proxes Sport

15

Komfort jazdy / wysoki opór toczenia

Kleber Dynaxer UHP

16

Najsłabsza wydajność na mokrej nawierzchni / komfort jazdy

Maxxis Premitra HP5

17

Najdłuższa droga hamowania na mokrej nawierzchni / dobry stosunek jakości do ceny

Firestone RoadHawk

18

Najsłabsza wydajność, a zarazem krótka droga hamowania na suchej nawierzchni

Kenda Emera A1

19

Krótka droga hamowania / niska trwałość

Kumho Ecsta PS71

20

Najniższa trwałość / przyzwoita odporność na zjawisko akwaplanacji

CZYTAJ TAKŻE

Test rezulteo 2019 – niebezpieczne zużycie opon i zobowiązanie Michelin

Michelin zaprosił nas do Wiednia, gdzie mogliśmy docenić zaangażowanie firmy w produkcję ogumienia, które zachowuje pełnię właściwości użytkowych aż do ostatniego milimetra dopuszczalnej grubości bieżnika. W perspektywie nadchodzących zmian w przepisach francuski producent ogumienia postanowił wesprzeć władze w zdecydowanych działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa jazdy na zużytych oponach na mokrej nawierzchni.

rezulteo testuje opony Goodyear Eagle F1 Supersport

Rok 2019 zapowiada się naprawdę ciekawie na rynku ogumienia sportowego. Goodyear podkreśla swoją pozycję w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze, wprowadzając trzy nowe modele Eagle F1 z serii Supersport.

Test ogumienia całorocznego do SUV-ów 2019 – najlepsze opony wielosezonowe wg magazynu Auto Bild

Specjaliści z magazynu Auto Bild przetestowali i porównali 7 modeli opon całorocznych w takich samych warunkach, w jakich sprawdzano ogumienie typowo letnie i zimowe. Do testów wybrano opony o rozmiarze 235/55 R19 przeznaczonym do SUV-ów.

Test opon letnich do aut kompaktowych 2019 – najlepsze ogumienie według ACE Lenkrad

Niemiecki magazyn motoryzacyjny ACE Lenkrad właśnie opublikował wyniki najnowszego testu opon letnich na 2019 rok. W tegorocznej edycji porównano 9 modeli opon o rozmiarze 205/55 R16.