Specjaliści z magazynu Auto Bild przetestowali i porównali 7 modeli opon całorocznych. Do testów wybrano opony o rozmiarze 235/55 R19 przeznaczonym do SUV-ów.
Test sprawności opon całorocznych w warunkach letnich i zimowych
Czy ogumienie całoroczne naprawdę może zastąpić opony sezonowe? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Auto Bild w najnowszym teście ogumienia do SUV-ów. Specjaliści z Auto Bild wybrali do testów 7 modeli opon całorocznych o rozmiarze 235/55 R19:
- Continental AllSeasonContact
- Falken Euro All Season AS210
- Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2
- Gripmax Status Allclimate
- Michelin CrossClimate SUV
- Nokian Weatherproof SUV
- Vredestein Quatrac 5
Opony testowano w Audi Q5 na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni.
Cena idzie w parze z jakością
Najtańsze opony z zestawienia – Gripmax Status Allclimate – zdecydowanie nie przypadły do gustu kierowcom z Auto Bild. Nie polecają oni tego modelu głównie z uwagi na niski poziom bezpieczeństwa na mokrych i zaśnieżonych odcinkach pochyłych. Wśród innych poważnych mankamentów wymieniono dość długą drogę hamowania oraz niestabilne zachowanie na suchej nawierzchni.
Mimo to Gripmax nieźle wypadł w testach hamowania na śniegu (28,5 m) w porównaniu z oponami typowo letnimi (ponad 62 m do całkowitego zatrzymania pojazdu). To potwierdza, że opony całoroczne w warunkach zimowych sprawdzają się znacznie lepiej od ogumienia letniego.
Uwaga na podsterowność
Opony Falken Euro All Season AS210 znakomicie spisały się w testach odporności na zjawisko akwaplanacji. Ostatecznie jednak uzyskały tylko ocenę dostateczną za pewne braki w szybkości reakcji na manewry kierownicą oraz tendencję do podsterowności. Nieco gorzej od konkurencji wypadły także pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni.
Ocenę dostateczną uzyskały też opony Nokian Weatherproof SUV i to mimo znakomitej wydajności w warunkach zimowych oraz dobrej odporności na zjawisko akwaplanacji. Nie pomogły tu nawet dość wysoki komfort jazdy i cicha praca. O ostatecznym werdykcie przesądziły znaczne straty punktowe w testach hamowania oraz tendencja do podsterowności na suchej nawierzchni.
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 znalazły się na tym samym miejscu rankingu, choć uzyskały lepszą notę. Opony amerykańskiego producenta otrzymały ocenę dobrą za krótką drogę hamowania w każdych warunkach. I pewnie ostateczna pozycja w rankingu byłaby nieco wyższa, gdyby nie podsterowność na suchej nawierzchni oraz słabsza przyczepność poprzeczna na śniegu.
Na lato? Na zimę? Na każdą porę roku!
Continental AllSeasonContact okazały się niezwykle wydajne i bezpieczne w warunkach zimowych. Wprawdzie nie zdołały rozwinąć takiej prędkości jak ogumienie sezonowe, ale zdobyły sporo punktów za krótką drogę hamowania na śniegu i dynamiczną jazdę na mokrej nawierzchni. Poza tym pobiły konkurencję na głowę pod względem oporu toczenia, zapewniając przy tym wysoki komfort jazdy i cichą pracę. Niestety trochę gorzej poradziły sobie w testach na suchej nawierzchni, gdzie daje się we znaki pewna tendencja do podsterowności.
Z kolei Michelin CrossClimate SUV nie miały sobie równych w warunkach letnich. Na suchej nawierzchni okazały się najszybsze spośród wszystkich testowanych modeli i zapewniały najlepszą zwrotność. Poza dość wysoką ceną Auto Bild dostrzega tu same zalety, m.in. uniwersalność, dynamikę, szybkość reakcji i nie tylko. Sporo punktów przyznano też za bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni oraz niski opór toczenia, co w sumie złożyło się na ocenę wzorową dla tego modelu.
Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild 2019 oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon całorocznych do SUV-ów zdobyły Vredestein Quatrac 5. Ogumienie Vredestein, rzecz jasna również wyróżnione oceną wzorową, znakomicie spisało się w rozmaitych warunkach zimowych, gdzie wyraźnie widać doskonale zrównoważone parametry użytkowe. Niekwestionowane zwycięstwo w rankingu jest zasługą precyzyjnej jazdy oraz krótkiej drogi hamowania na mokrej czy zaśnieżonej nawierzchni w połączeniu z dość przystępną ceną.
Opony | Miejsce | Uwagi |
Vredestein Quatrac 5 | 1 | Wysoka wydajność w każdych warunkach |
Michelin CrossClimate SUV | 2 | Uniwersalność i wydajność, wysoka cena |
Continental AllSeasonContact | 3 | Wysoka wydajność w warunkach zimowych, podsterowność na suchej nawierzchni |
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 | 4= | Krótka droga hamowania, podsterowność na suchej nawierzchni |
Nokian Weatherproof SUV | 4= | Dobra wydajność na śniegu, nieco za długa droga hamowania |
Falken Euro All Season AS210 | 6 | Dobra odporność na zjawisko akwaplanacji, nieco za długa drogą hamowania |
Gripmax Status Allclimate | 7 | Bardzo słaba wydajność, najniższa cena |