Jak co roku, Auto Bild porównał ponad 50 modeli opon letnich o rozmiarze 225/45 R17, aby wyłonić najlepsze i najbardziej zrównoważone ogumienie. Opony, które przeszły rundę kwalifikacyjną, zostały poddane wnikliwym badaniom w najróżniejszych warunkach.

Przez Opublikowano dnia: 2 czerwca, 2021Kategorie: Testy i rankingi2009 słowa10.3 minut na przeczytanie
Najlepsze opony letnie na 2019 rok wg testów magazynu Auto Bild
Ranking najlepszych opon letnich wg magazynu Auto Bild. © Auto Bild

53 modele opon letnich w rundzie kwalifikacyjnej

W zeszłym roku Auto Bild porównywał 51 modeli opon letnich o rozmiarze 195/65 R15. Tym razem specjaliści z Niemiec postanowili przetestować 53 modele o rozmiarze 225/45 R17:

Zamiast testować wszystkie 53 ww. modele, Auto Bild przeprowadził testy wstępne, które pozwoliły zawęzić listę wartych uwagi opon do 20 produktów. Obejmowały one dwie próby hamowania: na suchej nawierzchni przy prędkości początkowej 100 km/h oraz na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h. I choć różnica między najlepszym a najgorszym modelem okazała się o wiele mniejsza niż w zeszłym roku (17,6 m na mokrej i 8 m na suchej nawierzchni), to wciąż jednak decydująca. Na suchej nawierzchni najlepsze opony zatrzymały się po 34,2 m, a najsłabsze po 39,1 m – prawie 5 m różnicy. Z kolei na mokrej nawierzchni droga hamowania najlepszych opon wyniosła 28,7 m, a najgorszych 39,4 m. To niemal 11 metrów różnicy!

Zauważmy, że do dalszych testów zakwalifikowały się wszystkie opony renomowanych producentów i tylko kilka modeli budżetowych marek:

  • Apollo Aspire XP
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Dunlop SportMaxx RT2
  • Falken Azenis FK510
  • Firestone Roadhawk
  • Fulda SportControl 2
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 evo3
  • Kenda Emera A1 KR 41
  • Kleber Dynaxer UHP
  • Kumho Ecsta PS71
  • Maxxis Premitra 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nokian Wetproof
  • Pirelli P Zero
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport
  • Vredestein Ultrac Vorti
  • Yokohama Advan Fleva V701

Siedem zadowalających modeli

Siedem modeli z finałowej dwudziestki otrzymało warunkową rekomendację. Wśród nich znalazły się m.in. opony Kumho Ecsta PS71, docenione za odporność na zjawisko akwaplanacji oraz wydajność na suchej nawierzchni. Jednak stosunkowo niska trwałość i zbyt wysoki opór toczenia nie pozwoliły im uplasować się na wyższym miejscu w rankingu.

Dużą niespodziankę specjalistom z Auto Bild sprawiły opony Kenda Emera A1, które dorównały wielu modelom często pojawiającym się w rankingach. Szczególne wrażenie wywarły ich nadzwyczajne wyniki w testach hamowania. Na suchej nawierzchni zajęły 3. miejsce z drogą hamowania zaledwie o 70 cm dłuższą od zwycięskiego modelu, a na mokrej nawierzchni okazały się lepsze od opon wielu renomowanych marek, zdobywając świetne 8. miejsce. Dobrze oceniono też odporność za akwaplanację, ale na minus zaliczono zauważalną tendencję do podsterowności na suchym podłożu. Jednak największą wadą tych opon jest stosunkowo wysoki koszt użytkowania. Choć to jeden z najtańszych modeli z całego zestawienia, stosunek jakości do ceny wcale nie przedstawia się rewelacyjnie, głównie przez bardzo słabą trwałość (przebieg o 26 000 km krótszy od najlepszego modelu w tej kategorii) oraz wysokie opory toczenia.

Opony Firestone RoadHawk, Maxxis Premitra HP5 i Kleber Dynaxer UHP są wprawdzie dosyć tanie, ale poza niskim oporem toczenia nie wyróżniają się na tle konkurencji wybitnymi parametrami. Przede wszystkim pozostawiają wiele do życzenia, jeżeli chodzi o trwałość, a nawet przyzwoite zachowanie na suchej nawierzchni, za które doceniono pierwszy z ww. modeli, nie rekompensuje uciążliwej tendencji do podsterowności i opóźnionej reakcji na manewry kierownicą, zarówno na suchej, jak i mokrej drodze.

Firestone prezentuje swoją najnowszą oponę do aut kompaktowych i sedanów: Roadhawk – Copyright © Firestone 2016

Opony Toyo Proxes Sport wprawdzie wypadły słabo w testach hamowania na różnych rodzajach nawierzchni, ale zdobyły uznanie za wysoki komfort jazdy. I choć uplasowały się na drugim miejscu w teście odporności na zjawisko akwaplanacji, Auto Bild obniżył ocenę końcową za niedostateczną trwałość i wysokie opory toczenia.

Całkiem nieźle w rankingu Auto Bild wypadły opony Yokohama Advan Fleva V701, choć ostateczny wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby nie słabo zrównoważone parametry użytkowe. Chodzi przede wszystkim o niższą wydajność na mokrej nawierzchni. Opony te natomiast rewelacyjnie sprawdziły się na suchej jezdni, głównie za sprawą krótkiej drogi hamowania i niskiego oporu toczenia.

Siedem dobrych modeli

Podobnie jak ogumienie marki Yokohama, model Dunlop SportMaxx RT2 zawiódł pod względem wyważenia parametrów użytkowych, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdzie wyraźnie zaznacza się tendencja do podsterowności pojazdu. Niemniej jednak całkiem nieźle poradził sobie na suchym podłożu, pozytywnie zaskakując krótką drogą hamowania i dynamiczną jazdą. Wykazał się również dobrą odpornością na zjawisko akwaplanacji oraz wysoką trwałością.

Opony Bridgestone Turanza T005 odznaczają się podobną trwałością co ogumienie Dunlop, ale zupełnie inaczej zachowują się na poszczególnych typach nawierzchni. Wprawdzie nie są zbyt odporne na zjawisko akwaplanacji i średnio radzą sobie na suchej nawierzchni (wyraźne znoszenie tyłu pojazdu), ale za to doskonale spisują się na mokrych drogach. To właśnie na takiej nawierzchni w pełni ujawnia się sportowy charakter tego ogumienia, zwłaszcza dzięki krótkiej drodze hamowania. Warto nadmienić, że opony te charakteryzują się najniższym oporem toczenia pośród wszystkich testowanych modeli. Ponadto Auto Bild subiektywnie uznał je za bardzo komfortowe w użytku.

Podobnie oceniono model Apollo Aspire XP, który wprawdzie nie dorównuje konkurencji pod względem dynamiki jazdy na mokrej nawierzchni, ale za to pozwala sporo zaoszczędzić na paliwie. Opony indyjskiego producenta są ponadto dość tanie, a przy tym bardzo wydajne i trwałe, co pozytywnie wpływa na stosunek jakości do ceny.

Vredestein Ultrac Vorti są nieco mniej oszczędne od dwóch poprzednio omawianych modeli, ale za to równie wydajne na mokrej nawierzchni. Bardzo dobrze wypadły na tle konkurencji w próbach na suchej drodze, zwłaszcza w kategorii komfort jazdy.

Bardzo wysoko pod względem wydajności uplasowały się opony Pirelli P Zero. W testach hamowania na mokrej nawierzchni zajęły 3. miejsce (wynik tylko o 20 cm gorszy od zwycięzcy), a na suchej – 4. miejsce (90 cm za zwycięskim modelem). Poza tym okazały się bezkonkurencyjne w wyścigu na suchym torze i uplasowały na znakomitej 3. pozycji w wyścigu na torze mokrym. Precyzja w każdych warunkach oraz szybkość reakcji na manewry kierownicą wywarły spore wrażenie na kierowcach z Auto Bild. Problemem jest jednak cena. To jedne z najdroższych opon z całego zestawienia, a wcale nie najtrwalsze (szacowany przebieg o 18 000 km krótszy od zwycięzcy w tej kategorii). Ponadto dość wysoki – w porównaniu do konkurencji – opór toczenia rzutuje na stosunek jakości do ceny, w której to kategorii opony Pirelli zajęły ostatnie miejsce.

Firma Pirelli uzyskała już ponad 500 homologacji dzięki strategii „Perfect Fit” © Pirelli

Całkiem nieźle wypadły debiutujące w rankingu opony Nokian WetProof, które mieliśmy okazję przetestować przy okazji premiery. Dość dobrze poradziły sobie na suchej drodze, ale dopiero na mokrej nawierzchni ujawniły pełnię swych możliwości. W tej kategorii, oprócz krótkiej drogi hamowania, na plus zaliczono pewność oraz precyzję prowadzenia. Zwrócono również uwagę na wysoki poziom bezpieczeństwa, uzyskany głównie dzięki bezkonkurencyjnej wydajności na zakrętach na mokrej nawierzchni. Ponadto Nokian WetProof to najcichsze ze wszystkich testowanych opon i gdyby nie słaba odporność na zjawisko akwaplanacji z pewnością mogłyby powalczyć o wyższe miejsce w rankingu.

Sześć wzorowych modeli

Fulda SportControl 2 to bardzo wydajne opony ze sportowym pazurem. Odznaczają się dobrą zwrotnością, krótką drogą hamowania na suchej nawierzchni i odpornością na zjawisko akwaplanacji. Nie są też szczególnie drogie, co w połączeniu z niskim oporem toczenia i przyzwoitą trwałością pozytywnie wpływa na stosunek jakości do ceny, który z powodzeniem rekompensuje nieco słabszą wydajność na mokrej nawierzchni.

Inaczej się sprawy mają z Continental PremiumContact 6 – to jedne z najdroższych opon z całego zestawienia. Niemniej jednak znalazły się na drugim miejscu w kategorii stosunek jakości do ceny z uwagi na znakomity prognozowany przebieg oraz niski opór toczenia. Dzięki temu uzyskały dodatkowe wyróżnienie „ekspert od oszczędności”. Specjaliści z Auto Bild docenili także krótką drogę hamowania oraz bardzo dobrze zrównoważone parametry użytkowe na różnych rodzajach nawierzchni, które rekompensują słabszą odporność na zjawisko akwaplanacji.

© Continental

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 to najdroższe ze wszystkich testowanych modeli. Trzeba mimo to przyznać, że wysoką cenę usprawiedliwia nieprzeciętna trwałość – w tej kategorii biją konkurencję na głowę. Miejsce na podium zawdzięczają jednak przede wszystkim znakomitej wydajności na różnych typach nawierzchni. Opony Goodyeara zajęły 2. pozycję w testach hamowania na mokrej drodze (wynik tylko o 10 cm gorszy od zwycięzcy) i na suchej nawierzchni (50 cm za zwycięskim modelem). Kierowcy z Auto Bild docenili zwłaszcza wysoką precyzję jazdy w różnych warunkach. Mieli jedynie pewne zastrzeżenia co do subiektywnie odczuwanego komfortu.

Pierwsze miejsce w rankingu Auto Bild oraz zaszczytny tytuł najlepszych opon letnich 2019 roku zdobyły niedoścignione Michelin Pilot Sport 4. Fakt, że są dosyć drogie i nieco odstają od pozostałych modeli pod względem oporu toczenia, ale za to wyróżniają się ponadprzeciętną żywotnością. Mają najkrótszą drogę hamowania na suchej nawierzchni, a na mokrej drodze uzyskały wynik tylko o 90 cm gorszy od zwycięzcy w tej kategorii. W wyścigu torowym na mokrej nawierzchni zajęły pierwsze miejsce, a na suchej drodze ustąpiły tylko modelowi P Zero. Okazały się również bezkonkurencyjne pod względem odporności na zjawisko akwaplanacji. Specjaliści z Auto Bild przyznali oponom Michelin pierwsze miejsce w kategorii subiektywnego poczucia komfortu jazdy i docenili niską emisję hałasu. Jednak przede wszystkim ujęła ich nadzwyczajna szybkość reakcji Michelin Pilot Sport 4.

© Michelin
Opony Miejsce Największa zaleta / wada
Michelin Pilot Sport 4 1 Najlepsze opony / wysoka cena
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 2 Najtrwalsze opony / wysoka cena
Falken Azenis FK510 3= Wydajność na mokrej nawierzchni / średnia trwałość
Hankook Ventus S1 evo3 3= Najkrótsza droga hamowania na mokrej nawierzchni / średni komfort
Continental PremiumContact 6 5 Bardzo dobry stosunek jakości do ceny / średnia odporność na zjawisko akwaplanacji
Fulda SportControl 2 6 Średnie hamowanie na mokrej nawierzchni / dobre hamowanie na suchej nawierzchni
Nokian Wetproof 7 Najniższy hałas toczenia / słaba odporność na zjawisko akwaplanacji
Pirelli P Zero 8 Najlepszy komfort jazdy na suchej nawierzchni / wysoka cena
Sava Intensa UHP 2 9 Najniższa cena / średnie hamowanie na mokrej nawierzchni
Apollo Aspire XP 10= Dobry stosunek jakości do ceny / podsterowność na suchej nawierzchni
Vredestein Ultrac Vorti 10= Najwyższy opór toczenia / wydajność na suchej nawierzchni
Bridgestone Turanza T005 10= Najniższy opór toczenia / hałas
Dunlop SportMaxx RT2 13 Najniższy komfort jazdy / odporność na zjawisko akwaplanacji
Yokohama Advan Fleva V701 14 Cicha praca / średnie hamowanie na mokrej nawierzchni
Toyo Proxes Sport 15 Komfort jazdy / wysoki opór toczenia
Kleber Dynaxer UHP 16 Najsłabsza wydajność na mokrej nawierzchni / komfort jazdy
Maxxis Premitra HP5 17 Najdłuższa droga hamowania na mokrej nawierzchni / dobry stosunek jakości do ceny
Firestone RoadHawk 18 Najsłabsza wydajność, a zarazem krótka droga hamowania na suchej nawierzchni
Kenda Emera A1 19 Krótka droga hamowania / niska trwałość
Kumho Ecsta PS71 20 Najniższa trwałość / przyzwoita odporność na zjawisko akwaplanacji

Udostępnij ten artykuł, gdziekolwiek chcesz!

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł
  • Przeczytaj artykuł