Tu porównasz opony i znajdziesz je w najlepszej cenie

nasza porównywarka pomoże Ci wybrać i kupić najlepsze opony w najniższej cenie

Co drugi francuski kierowca jeździ na zużytych lub niedopompowanych oponach – alarmuje Auto Plus

Dziennikarze czasopisma Auto Plus udali się w teren i przebadali opony w 200 francuskich samochodach w mieście, na wsi i na autostradach. W ponad połowie aut stwierdzono poważne usterki ogumienia.

Co drugi francuski kierowca jeździ na zużytych lub niedopompowanych oponach – alarmuje Auto Plus

© Auto Plus

Aż 54%! Tyle wyniósł odsetek francuskich kierowców, którzy narażają się na niebezpieczeństwo, jeżdżąc na zużytych lub niedopompowanych oponach. W ostatnim wydaniu magazynu Auto Plus opublikowano wyniki badania 200 pojazdów w warunkach rzeczywistych.

Groźne zużycie

W ponad jednej czwartej (26%) skontrolowanych samochodów co najmniej dwie opony wykazywały zużycie poniżej dopuszczalnych norm. A niemal co dziesiąty kierowca (dokładnie 9%) jeździł z kompletem opon o głębokości rowków poniżej 1,6 mm.

Ogumienie w takim stanie jest o wiele bardziej narażone na przebicie i podatne na zjawisko akwaplanacji. Poza tym słabo trzyma się drogi, co negatywnie wpływa na skuteczność hamowania. Każdy kierowca, który ignoruje przepisy w tym zakresie, naraża się na mandat w wysokości 135 euro i odholowanie samochodu. A w razie wypadku może zostać uznany za winnego i stracić ochronę ubezpieczeniową.

Przeczytaj nasz poradnik, aby dowiedzieć się, jak szybko sprawdzić stan zużycia opon.

Powszechne lekceważenie ciśnienia

Niepokojąco przedstawia się też odsetek aut jeżdżących na niedopompowanych oponach. W 39% samochodów stwierdzono niedostateczne ciśnienie w jednej lub dwóch oponach, a w 12% – w trzech, a nawet wszystkich czterech.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może mieć wiele negatywnych skutków, poczynając od szybszego wycierania bieżnika, poprzez niższą precyzję jazdy, dłuższą drogę hamowania czy większe ryzyko akwaplanacji, a na większym zużyciu paliwa kończąc. W opinii Auto Plus już jeden bar poniżej zalecanego ciśnienia podnosi zużycie paliwa o 0,3 l na 100 km. Przy średnim przebiegu opon szacowanym na 40 000 km oznacza to dodatkowy, niepotrzebny wydatek w wysokości 190 euro! Dlatego właśnie radzimy regularnie sprawdzać ciśnienie we wszystkich oponach przynajmniej raz na miesiąc oraz przed każdym dalszym wyjazdem.

Przeczytaj nasz poradnik dotyczący pompowania kół.

CZYTAJ TAKŻE

Falken Tyre pracuje nad rozwiązaniem umożliwiającym gromadzenie energii elektrycznej generowanej przez opony

Japoński producent ogumienia Falken Tyre rozwija technologię, która pozwoli wykorzystać elektryczność statyczną powstającą w trakcie toczenia i odkształcania się opon.

Koncerny motoryzacyjne i stosowane przez nie oznaczenia opon

W niniejszym artykule przedstawimy wiodące koncerny samochodowe i opowiemy, jakie oznaczenia opon stosują niektóre z nich.

Sukces firmy Continental w segmencie oryginalnego wyposażenia

Wiodący europejscy producenci samochodów coraz chętniej sięgają po opony Continental.

Już milion razy skorzystano z usługi SnapSkan udostępnionej przez firmę Nokian

Opracowana przez Nokian Tyres cyfrowa usługa badania stanu ogumienia SnapSkan w maju tego roku obsłużyła milionowego użytkownika. Wyniki badań przeprowadzonych w Finlandii pokazują, że 10% kierowców w tym kraju jeździ na niebezpiecznie zużytych oponach.