Test ogumienia 2020 w Auto Bild – 32 modele całoroczne pod lupą
Bezpieczna jazda o każdej porze roku? W najnowszym teście Auto Bild sprawdza, którym oponom całorocznym można w tej kwestii zaufać. Specjaliści z niemieckiego magazynu motoryzacyjnego wybrali 32 modele o popularnym rozmiarze 205/55 R16, które następnie poddano próbom na drodze.
Czy ogumienie całoroczne sprawdza się w zimie?
Opony całoroczne, jakiś czas temu traktowane jako produkt niszowy, z roku na rok zyskują coraz większą popularność dzięki technologicznym innowacjom, które w pewnych warunkach drogowych pozwalają uzyskać wydajność zbliżoną do oferowanej przez ogumienie typowo sezonowe. Wciąż mamy do czynienia z rozwiązaniem kompromisowym, ale ewentualne niedogodności wydają się tracić na znaczeniu wobec oczywistej korzyści, jaka płynie z możliwości jazdy na tym samym zestawie opon przez okrągły rok przy zachowaniu optymalnego poziomu bezpieczeństwa. Dlatego właśnie Auto Bild wziął pod lupę tego typu ogumienie w swoim najnowszym teście. Po gruntownym przebadaniu 51 modeli opon zimowych specjaliści z niemieckiego magazynu postanowili sprawdzić 32 modele całoroczne o rozmiarze 205/55 R16 pasującym do wielu aut miejskich i innych kompaktów.
Wszystkie opony poddano najpierw wstępnym testom hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Tylko 14 modeli przeszło je pomyślnie i zakwalifikowało się do fazy zasadniczej:
Sporym zaskoczeniem dla niektórych może być brak Nokian Weatherproof w powyższym zestawieniu, do czego w głównej mierze przyczyniły się słabe wyniki w testach hamowania na suchej jezdni. Fiński producent ogumienia może jednak spać spokojnie, gdyż wszystko wskazuje na to, że jego najmłodsze dziecko, czyli model Seasonproof, ma duże szanse pokonać konkurencję w kolejnych rankingach.
Trzy modele z oceną dostateczną
Żadne z opon zakwalifikowanych do fazy zasadniczej nie zawiodły pokładanych w nich oczekiwań. Modele Maxxis, Kumho i Pirelli całkiem nieźle poradziły sobie w testach odporności na zjawisko akwaplanacji, ale utraciły kilka cennych punktów za inne słabości. W przypadku Kumho chodzi o przebieg i opór toczenia, a w przypadku dwóch pozostałych modeli – o podsterowność na śniegu i lodzie.
Sześć dobrych modeli
W środkowej partii rankingu Auto Bild znalazły się głównie opony z wybitnymi osiągnięciami w jednej kategorii i przeciętnymi wynikami w pozostałych testach. I tak na przykłąd BFGoodrich G-Grip All Season 2 oraz Kleber Quadraxer doskonale sprawdzają się na śniegu, ale gorzej radzą sobie na mokrej nawierzchni.
Z kolei Bridgestone Weather Control A005 Evo – niekwestionowany zwycięzca w teście hamowania na suchej i mokrej nawierzchni – oraz Hankook Kinergy 4S2 (trzecie miejsce w tej kategorii) zaliczają się do najlepszych modeli na mokre drogi. Niestety jednak miewają pewne trudności na śniegu.
Opony Nexen N’blue 4Season we wszystkich testach poradziły sobie poprawnie, ale też bez szczególnych osiągnięć. Podobnie ma się sprawa z Firestone Multiseason Gen 2, które jednak ze względu na długi przebieg wyróżniają się dobrym stosunkiem jakości do ceny.
Pięć wzorowych modeli
Pięć modeli zasłużyło sobie w rankingu Auto Bild na ocenę wzorową. Falken EuroAll Season AS210 właściwie tylko o włos wyprzedził Firestone, o czym zadecydowała ciut lepsza skuteczność na suchej drodze i śniegu, która w efekcie przełożyła się na wyższą ocenę.
Michelin CrossClimate + nie po raz pierwszy doceniono za bardzo dobrze zrównoważone parametry wydajnościowe w niemal każdych warunkach pogodowych, a zwłaszcza na suchej nawierzchni. Precyzyjna kontrola nad pojazdem i dynamika przekonały specjalistów z Auto Bild, natomiast cena już niekoniecznie. Nie wydaje się jednak aż tak wygórowana, gdy weźmiemy pod uwagę niski opór toczenia oraz dość długi szacowany przebieg. Być może więc opony Michelin miałyby szanse na wyższe miejsce w rankingu, gdyby nie ustępowały konkurencji pod względem wydajności na zaśnieżonej nawierzchni.
W tej kategorii świetnie poradził sobie model Continental AllSeasonContact. Dobrze wypadł też w testach odporności na zjawisko akwaplanacji i uzyskał sporo punktów za bezpieczeństwo i precyzyjną kontrolę nad pojazdem. Wysoko oceniono również aspekt ekonomiczny, w tym dużą odporność na zużycie. Trzecie miejsce na podium tłumaczy nieco tylko niższa wydajność na suchej nawierzchni.
Vredestein Quatrac praktycznie nie mają słabych punktów. Doskonale sprawdzają się na mokrej nawierzchni, zapewniając przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa i dynamiczną jazdę bez ryzyka akwaplanacji. Wcale nie gorzej radzą sobie na suchych drogach i mają długi szacowany przebieg. Wydajne na śniegu, ale odrobinę zabrakło im w tej kategorii do pierwszego miejsca w rankingu.
Zajęły je Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – oficjalnie najlepsze opony całoroczne o rozmiarze 205/55 R16 do aut kompaktowych i miejskich. Stosunkowo niedawno wprowadzone na rynek, zachwycają ponadprzeciętną trwałością i wydajnością w warunkach zimowych. Oprócz bezpieczeństwa i dynamicznej jazdy odznaczają się długim przebiegiem oraz niskim zużyciem paliwa.
10 najlepszych opon całorocznych 2020 |
plusy |
minusy |
1 - Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 |
Najlepsze na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni. Oszczędność |
|
2 - Vredestein Quatrac |
Jazda na mokrej nawierzchni i przebieg |
|
3 - Continental AllSeason Contact |
Jazda po śniegu, akwaplanacja, przebieg |
Hamowanie na suchej nawierzchni |
4 - Michelin CrossClimate + |
Najkrótsza droga hamowania na suchej nawierzchni, przebieg i zużycie paliwa |
Hamowanie na zaśnieżonej nawierzchni i wysoka cena |
5 - Falken EuroAll Season AS 210 |
Stabilna jazda, bardzo dobry stosunek jakości do ceny |
Hamowanie na zaśnieżonej nawierzchni |
6 - Firestone Multiseason Gen2 |
Hamowanie na suchej nawierzchni i stosunek jakości do ceny |
Akwaplanacja |
7 - Hankook Kinergy 4S2 |
Hamowanie na każdej nawierzchni |
Przebieg |
8 - Kleber Quadraxer 2 |
Jazda po śniegu i hamowanie na suchej nawierzchni. Dobry stosunek jakości do ceny |
Akwaplanacja na zakrętach |
9 - BFGoodrich G-Grip All Season2 |
Śnieg |
Mokra nawierzchnia |
10 - Bridgestone Weather Control A005 Evo |
Najkrótsza droga hamowania na suchej i mokrej |
Śnieg |
Pełne wyniki testów i drogi hamowania wszystkich 32 uwzględnionych modeli opon można znaleźć na stronie internetowej magazynu Auto Bild (po niemiecku).